1 nepeněžní návyk Warrena Buffetta, který byste měli okamžitě okopírovat

Na ulici se proslýchá, že Warren Buffett má fantastický čtenářský návyk. Ve skutečnosti věštec z Omahy údajně každý den přečte asi 200 stran.

Hádám, že pokud postupujete v kariéře nebo se soustředíte na rozjezd svého startupu, může vám čtení 200 stránek denně připadat jako docela náročný úkol. To však neznamená, že nemůžete napodobit to, co dělá Buffett, způsobem, který je pro váš rozvrh realističtější, nebo že nemůžete začít s malými čísly a postupně se propracovávat nahoru.

Pro Harryho Bernsteina, kreativního ředitele společnosti Havas New York, znamená Buffettův přístup v současné době snahu o dosažení velmi přijatelných 10 % (20 stran).

„Moje strategie byla taková, že pokud se mi podaří být o 10 procent úspěšnější než Warren Buffett,“ říká Bernstein, „budu mít vystaráno na celý život.“

Silné motivace k vytvoření skvělého návyku

Bernsteinův nový zvyk však sahá hlouběji než jen k touze po Buffettově finančně stabilním životním stylu a vlivu. Je to velmi reálný způsob, jak si v životě udržet rovnováhu.

„Poté, co jsem před devíti lety založil společnost Annex88, která se zabývala sociálními médii, jsem trávil spoustu času na sociálních sítích a na počítači kvůli práci, ale uvědomil jsem si, že pro inspiraci a vstřebávání informací je notování silnější než skutečná kniha. Mám celou filozofii praktikovat více analogový život, abych vyvážil všechny digitální informace, které musím denně konzumovat.“

Bernstein má jasno v tom, že tento zvyk je prospěšný i pro podnikání a kreativitu.

„Když běžíte a máte žízeň, znamená to, že jste dehydratovaní. Totéž platí pro vaši mysl. Musíte být intelektuálně hydratovaní. […3.] Čtení mi pomáhá hydratovat se, když potřebuji, aby mě napadaly myšlenky. Když si denně udělám čas na čtení a zklidním svou mysl, zjišťuji, že mám celkově lepší náladu a zlepšuje se moje soustředění a vstřebávání informací. Jsme tak zahlceni informacemi, že pokud je nevstřebáváte a nedáváte do souvislostí, stáváte se reaktorem.“

Jak si logisticky zjednodušit 20 stránek denně (nebo více)

Jak tvrdí moje kolegyně Jessica Stillmanová, většina z nás skutečně dělat mít čas na spoustu čtení a být šťastný – jde jen o to, abyste si uvědoměle vybrali priority a věnovali se jim (nápověda: vynechte chillování u televize nebo Facebooku). Aby vám Bernstein pomohl začít a vytvořit si lepší návyky, nabízí vám několik strategií, jak do svého dne zařadit více stránek navzdory tomu, jak se možná cítíte na hodinách.

Zpřístupněte ve svém prostoru fyzické knihy (e.g., vedle postele, na pracovním stole, v tašce, když dojíždíte do práce). Čím blíže jsou knihy ve vaší fyzické blízkosti, tím snadněji je po nich sáhnete, abyste vyplnili volné chvíle, které máte.

Ráno a před spaním vyměňte telefon za brožovanou knihu. „Snažím se nedívat se do telefonu prvních nebo posledních 20 minut dne a místo toho si vezmu do ruky fyzickou knihu. Mám pocit, že když to dělám, mám hlubší spánek a probouzím se svěžejší, motivovanější a inspirativnější.“

Věda toto tvrzení potvrzuje – modré světlo z obrazovek skutečně může zabránit tomu, aby se váš mozek vypnul.

A jako bonus, výběr knih znamená, že nezačínáte ani nekončíte den myšlenkami na to, co po vás ostatní chtějí nebo potřebují, abyste udělali. Ashton Kutcher je známý tím, že ráno přeskakuje zprávy ostatních, aby si udržel lepší pocit kontroly a samostatnosti.

Pokud už jste se naučili nepoužívat obrazovky prvních a posledních 20 minut dne, zkuste si stanovit další hranici a místo vyřizování e-mailů po práci si číst.

Přeskakovat z textu na text. Není nic špatného na tom, když si přečtete jednu knihu najednou, pokud vám to pomůže soustředit se na obsah. Bernstein je však příznivcem toho, aby bylo spuštěno více materiálů najednou, protože různé typy publikací mohou sloužit různým účelům a být vhodnější pro konkrétní cíle nebo nálady během dne.

„Ráno po meditaci si prolistuju pár stránek východní filozofie, abych se soustředil.“ Vždycky se mi to líbí. Když během dne cestuji, ujistím se, že je poblíž nějaký nový časopis, který mi pomůže dát si informace do souvislosti s tím, kde se právě nacházíme, čemuž říkám uzemňující četba. A večer si prolistuju pár stránek beletrie.“

Kromě Bernsteinových tipů doporučuji také následující:

Každé ráno se podívejte do svého kalendáře a zjistěte, kde máte volno. I kdyby to mělo být pět minut sem, pět tam, udělejte si z toho další schůzku s knihou, pokud tento čas nemusíte využít k dohánění jiné práce. Když si na to vyhradíte čas, můžete se cítit více psychicky zavázáni.

Navrhněte svým spoluhráčům obědový knižní klub. Polovina času může být volné čtení a druhá polovina přátelská diskuse. Dozvíte se, co čtou vaši spolupracovníci, a dozvíte se o nich přitom víc. Společné čtení znamená také určitou zodpovědnost.

Dobrovolník jako čtenář. Domovy pro seniory a nemocnice vždy hledají lidi, kteří mohou předčítat nemocným, zrakově postiženým nebo zdravotně postiženým. Služba má hluboký smysl pro ty, kteří ji získají, protože znamená jak přístup k informacím, tak několik minut vzácné společnosti. Splníte kvótu pro svou stránku, získáte přátele a vybudujete si pověst člověka, který je ochotný ve své komunitě něco vrátit.

A pokud potřebujete trochu inspirace, kde začít, Bernstein doporučuje knihu Rama Dasse Buď tady a teď, který se zabývá osvícením a spiritualitou. Pokud potřebujete, můžete si dát pauzu s 10 procent šťastnějších podcast od Dana Harrise.

Pointa je, že čtení je svým způsobem investice – Buffett i Bernstein to uznávají. Takže tento článek, 20 stran, 50, 100 – cokoli můžete dát, věnujte se tomu. Čím více jich vložíte, tím větší bude vaše návratnost v celé řadě životních oblastí.