1 věc, kterou podle vědy dělají úspěšní lidé jinak než všichni ostatní

Při výzkumu nejúspěšnějších lidí v podnikání bylo zjištěno, že jsou schopni dosáhnout svých cílů ne proto, jací jsou, ale díky návykům, které denně praktikují.

Motivační psycholožka Heidi Grant Halvorsonová, autorka knihy Devět věcí, které úspěšní lidé dělají jinak, předkládá vědecky podložené strategie nejúspěšnějších lidí.

Při stanovování cílů je třeba pamatovat na jeden z triků, a to být co nejkonkrétnější. Zní to jako zdravý rozum, ale zdaleka to není běžná praxe. „Když přesně víte, čeho chcete dosáhnout, udržuje vás to motivované, dokud toho nedosáhnete,“ píše Halvorsonová.

Na základě tisíců studií autorka vyvozuje, že konkretizace je jedním z nejdůležitějších (i když často přehlížených) kroků, které může každý z nás učinit, aby dosáhl jakéhokoli cíle, který si vytyčí.

Zde je pět jistých způsobů, jak je můžete podle Halvorsona uplatnit v praxi. Připravte si tužku a papír na rychlé a užitečné cvičení sebepoznání.

1. Napište si svůj cíl.

Jaký je váš konkrétní cíl? Halvorson používá dva příklady, které můžete zvážit jako možnosti, pokud se vám nedaří vymyslet vlastní:

  • Příklad A: Mým cílem je prosadit se v práci.
  • Příklad B: Mým cílem je zhubnout.

2. Zeptejte se sami sebe: „Jak poznám, že jsem uspěl?“?“

Popište okamžik, kdy budete vědět, že jste dosáhli svého cíle. V případě dvou Halvorsonových příkladů vypadá úspěch takto:

  • Příklad A: Budu vědět, že jsem se dostal dopředu, až mi můj šéf řekne, že mě povýší na ředitele.
  • Příklad B: Poznám, že jsem zhubl/a, až se vejdu do džínů velikosti osm.

3. Přepište tento cíl s využitím těchto informací.

  • Příklad A: Mým cílem je povýšení na úroveň ředitele.
  • Příklad B: Mým cílem je vejít se do džínů velikosti osm.

4. Porovnejte pozitivní výsledky s negativními.

Zamyslete se nad dvěma pozitivními aspekty dosažení vašich cílů a dvěma překážkami, které vám stojí v cestě. V případě prvního příkladu Halvorsonové:

  • Pozitivní stránky: 1) Vydělám více peněz. 2) bude mít větší vliv na strategii firmy.
  • Překážky: 1) Můj spolupracovník chce stejné povýšení. 2) Nejsem si jistý, co můj šéf hledá.

5. Napište si, co pravděpodobně zažijete od každého z nich.

Začněte prvním pozitivním aspektem a napište několik vět o tom, jaké to bude, až ho zažijete (i.e., vydělat více peněz).

Dále napište několik vět o první překážce (váš spolupracovník chce stejné povýšení) a o tom, proč je to problém.

Opakujte u druhého pozitivního aspektu (mít větší vliv ve firmě) a překážky.

Až budete hotovi, zvažte, jak se v danou chvíli cítíte. Halvorson říká, že pokud máte dobrý pocit z dosažení svého cíle, měli byste se cítit plní energie a odhodlání.

Nyní se zamyslete nad dalšími kroky – co musíte udělat nyní? Toto jednoduché cvičení v myšlenkovém porovnávání by vám mělo pomoci ujasnit si a pochopit, jaký bude váš další krok.