1 věta vám může pomoci změnit vaše návyky

Původně publikoval Gretchen Rubinové na síti LinkedIn: Tajemství utváření návyků, destilované do 21 vět.

Napsal jsem knihu s názvem Lepší než dříve, o jak můžeme změnit své návyky. V každé kapitole uvádím strategii, kterou můžeme použít k vytváření a odbourávání návyků.

Vzpomněl jsem si na postřeh Lyttona Stracheyho, „Snad nejlepším testem inteligence člověka je jeho schopnost udělat si přehled.“ Rozhodl jsem se tedy, že se pokusím shrnout každou kapitolu z knihy Lepší než dříve v jedné větě. Celá podstata knihy v 21 větách.

Možná si myslíte, že „Dvacet jedna strategie! To je ohromující.“ Může se toho zdát hodně, ale ve skutečnosti je to užitečné, protože si můžete vybrat ty, které vám vyhovují. Pokud jste například Rebel, Pravděpodobně nebudete používat Strategie plánování, ale Strategie identity by fungovalo dobře. Aneb pokud jste Obliger, Strategie jasnosti budou mnohem méně důležité než Odpovědnost.

Mnoho odborníků navrhuje univerzální řešení pro změnu návyků – a panečku, bylo by skvělé, kdyby existovala jedna kouzelná odpověď, která by pomohla všem. Ale každý jsme jiný, takže na různé lidi fungují různé strategie.

Ve skutečnosti se proto první dvě strategie vztahují k sebepoznání…

Sebepoznání

Čtyři tendence: Chcete-li změnit své návyky, musíte poznat sami sebe, a to zejména, vaše tendence. (Jste zastánce, zpochybňovač, povinný nebo rebelant?)

Rozdíly: Poznání sebe sama je natolik důležité, že nestačí znát své tendence, musíte také rozpoznat své Distinkce. (Jste například Maratonec nebo sprinter? Nedostatečné nebo přílišné nakupování? Dokončovač nebo otvírač?Milovník novinek nebo milovník známostí?)

Pilíře návyků

Monitorování: Řídíte to, co sledujete, takže najděte způsob, jak sledovat vše, na čem záleží.

Základ: Nejdřív to nejdůležitější, takže začněte tím, že se ujistíte, že máte dostatek spánku, správně jíte a pijete, hýbete se a zbavujete se nepořádku.

Plánování: Když je to v kalendáři, tak se to stane.

Odpovědnost: Když víš, že se někdo dívá, jde ti to lépe – i když.. jste ta, která se dívá.

Nejlepší čas začít

První kroky: Stačí začít; pokud jste připraveni, začněte hned.

Čistý štít: Dočasné se stává trvalým, proto začněte tak, jak chcete pokračovat.

Bleskový úder: Jediný nápad může přes noc změnit celoživotní návyky. (Nesmírně mocné, ale těžko se vyvolávají na povel.)

Touha, snadnost a výmluvy

Zdržet se: Pro některé z nás je umírněnost příliš těžká; je to jednodušší úplně se něčeho vzdát. (U některých lidí to funguje velmi dobře, u jiných vůbec.)

Pohodlí: Usnadněte si správné jednání a ztížte chybování.

Nepříjemnosti: Změňte své okolí, ne sebe.

Zábrany: Plán na neúspěch.

Hledání mezer v zákonech: Nic si nenalhávejte. (Nejzábavnější strategie. Miluji sbírání kliček.)

Odvedení pozornosti: Počkejte patnáct minut.

Odměna: Odměnou za dobrý návyk je dobrý zvyk, a to je odměna, kterou si můžete dát. (Nejvíce nepochopená strategie.)

Pochoutky: Je snazší žádat od sebe více, když si více dáváte. (Nejvíce zábava strategie.)

Párování: Dělejte X, jen když děláte Y. (Jednoduché, ale překvapivě účinné.)

Jedinečný, jako všichni ostatní

Jasnost: Čím jasněji si ujasníte, co chcete, tím je pravděpodobnější, že se svých návyků budete držet.

Identita: Vaše návyky odrážejí vaši identitu, takže pokud se snažíte změnit určitý návyk, přehodnoťte svou identitu.

Další lidé: Vaše návyky se otírají o druhé lidi a jejich návyky se otírají o vás.

Zapomněl jsem na nějakou strategii? Které z nich vás nejvíce oslovují? Jsem Upholder, takže se mi líbí téměř všechny strategie.

Formování návyků je nekonečně fascinující téma.

***


Gretchen Rubinová je autorkou bestsellerů The Happiness Project a Happier at Home, které se staly hitem New York Times. Její nová kniha, Lepší než dřív, odhaluje tajemství, jak změnit návyky – skutečně. Více na gretchenrubin.com. Sledujte ji zde kliknutím na žluté tlačítko FOLLOW, na Twitteru, @gretchenrubin, na Facebooku, facebook.com/GretchenRubin