10 chytrých tipů, jak zabránit rozptýlení a zlepšit soustředění

Vaše schopnost soustředit se je víc než jen věc, kterou se vyplatí pěstovat – je to rozhodující faktor vašeho úspěchu či neúspěchu. Je nutné dělat věci a klíčem k tomu je soustředění.

Zde je 10 tipů, které vám pomohou udržet si soustředění v práci tím, že zvládnete rozptýlení, vytyčíte si zdravé hranice a eliminujete příležitosti k prokrastinaci:

1. Zkontrolujte se.

Rozptýlení může být vnitřní i vnější, proto začněte tím, že se podíváte do svého nitra. Pokud jste všude možně, zeptejte se sami sebe, co se vlastně děje. Co je zdrojem vaší přelétavosti nebo úzkosti? Na čem byste měli ve svém životě pracovat?

2. Určete příčinu.

Jakmile budete mít vyřešené vnitřní priority, podívejte se na další vnější příčiny. Je to vaše nastavení kanceláře? Vtíravý spolupracovník? Nedostatek dovedností, nápadů nebo času na něco, co byste měli dělat? Vyhoření? Když dokážete identifikovat příčinu, můžete napravit následek.

3. Buďte připraveni.

Všichni úspěšní lídři jsou skvělí plánovači; pro každý větší i menší cíl si sestavují seznamy. Když se vám do cesty postaví nějaký úkol, věnujte nějaký čas přemýšlení o tom, jak ho splníte. Napište si každý potřebný krok od začátku do konce a časový plán (i kdyby byl jen hrubý). Existuje rčení, že každých 10 minut, které strávíte plánováním, ušetří hodinu při realizaci.

4. Přejděte do režimu offline.

Mezi největší zdroje rozptýlení patří e-maily, sociální sítě a mobilní telefony. Pokud se chcete skutečně soustředit, odpojte se od internetu, dokud nedokončíte to, co potřebujete udělat.

5. Dejte si pauzu.

Jedním z klíčů ke skvělé práci je vědět, kdy si dát přestávku. Když se začnete cítit roztěkaní, udělejte si přestávku a pak se znovu zhodnoťte a soustřeďte se. Nefunguje to jen jako odměna – krátká přestávka může pomoci vaší mysli, aby se pročistila.

6. Odladit to.

Jedním z nejlepších způsobů, jak se od všeho odladit, je naladit se na hudbu. Když vás všechno kolem rozptyluje, nasaďte si sluchátka – najděte si něco, co může sloužit jako hudba na pozadí, a ne hudbu, která udrží vaši plnou pozornost. Hudba vám může pomoci soustředit se a sluchátka ostatním signalizují, že nejste k dispozici pro rozhovor.

7. Rozdělte si to.

Zvláště když je rušivých vlivů hodně, zmenšete si úkoly a rozdělte si velké projekty na menší úkoly, které vám pomohou soustředit se a dodají vám pocit úspěchu a pokroku.

8. Ukliďte to.

Jaký je stav vaší kanceláře nebo pracovního prostoru? Pokud je špinavý, neuspořádaný nebo přeplněný, investujte nějaký čas do jeho vyčištění, abyste se mohli soustředit.

9. Stanovte si termín.

Pokud pracujete na složitém úkolu, trvá vám v průměru 90 minut, než dosáhnete něčeho, co za něco stojí – a asi 30 minut jen na to, abyste se na úkol soustředili. Jakmile se dostanete do proudu, stanovte si soustředěný časový úsek – a když čas vyprší, přestaňte. Je snazší zůstat soustředěný, když máte cíl na dohled.

10. Staňte se ranním ptáčátkem.

Je to jednoduchá věc, ale odměna je velká, pokud se vám to podaří: Začněte svůj pracovní den o hodinu dříve než ostatní. Využijte tuto hodinu k tomu, abyste si uspořádali den a začali pracovat dříve, než vás něco rozptýlí. Stejně tak vynechejte většinu dní dlouhé obědy v kanceláři a místo toho si dopřejte krátkou přestávku na procházku nebo vyčištění hlavy, k tomu něco lehkého a výživného, abyste si udrželi stálou hladinu cukru v krvi. Doslova si darujete čas a energii.

Rozptylující faktory, které nás obklopují, nikam nezmizí, takže naučit se je překonávat je jedna z nejlepších věcí, které pro sebe můžete udělat.

Vyzkoušejte některé z těchto nápadů a dejte mi vědět, zda se cítíte efektivněji a méně roztěkaní.