10 jednoduchých mozkových triků, které zlepší vaši paměť

Nedávný průzkum ukázal, že 39 procent Američanů v posledním týdnu zapomnělo nebo ztratilo alespoň jednu věc denní potřeby.

Ti z nás, kteří jsou v určitém věku, mohou žertem označovat výpadky paměti jako „seniorské chvíle“, ale celostátní průzkum Trending Machine hovoří jinak: Mileniálové ve věku 18 až 34 let zapomínají na to, co je za den, podstatně častěji než jejich starší kolegové ve věku 55 let a více (15 vs. 34 let). 7 %), ztratit klíče (14 vs. 8 procent), zapomínají si vzít oběd (9 vs. 3 procenta) nebo dokonce zapomenout se vykoupat či osprchovat (6 vs. 2 procenta).

V době, kdy stále více z nás – ze všech generací – bojuje s informačním přetížením a spoléhá se na své telefony a notebooky, aby si zapamatovali věci, které jsme dříve svěřovali svému mozku, je skvělá paměť působivou výhodou. Ale stejně jako všechny dovednosti, i tuto je třeba rozvíjet. Zde je několik užitečných technik:

1. Věnujte pozornost. Nejlepším způsobem, jak si zlepšit paměť, je stále jednoduše věnovat pozornost. Když se odmlčíte nebo necháte svou mysl bloudit, nedokážete si vytvořit funkční vzpomínky a pravděpodobně budete mít problém s obnovením informací. Čím více dáváte pozor, tím více si toho dokážete zapamatovat.

2. Představte si to. Vytvořte si obrázek toho, co si potřebujete zapamatovat, nebo to ukotvěte v symbolu. Velká část paměti je vizuální, takže obrázek vám dává větší šanci, že si něco zapamatujete.

3. Opakujte a opakujte. Opakujte si v duchu stále dokola to, co si chcete zapamatovat. Funguje to dobře u míst, osob i neživých předmětů. Uchovávejte si
opakování, dokud se vám nevryje do paměti.

4. Objevte proč. Přemýšlejte o tom, proč se snažíte naučit to, co se snažíte naučit. Spojení s nějakým účelem činí cokoli zapamatovatelnějším.

5. Vyjmenujte ji. Napište si seznam věcí, které si chcete zapamatovat. Kategorizace a uspořádání myšlenek usnadňuje jejich zapamatování a některé studie ukazují, že fyzický úkon, kdy si něco zapíšete – ale nepřepisujete to na klávesnici – pomáhá upevnit to v mysli.

6. Vytvářet asociace. Vytváření asociací je starý osvědčený trik, jak si zlepšit paměť. „Susan bydlí na Clinton Street“ se stane „Susan bydlí na ulici se jménem bývalého prezidenta hrajícího na saxofon“.“

7. Rozdělte si to. Předpokládá se, že krátkodobá paměť pojme omezený počet položek. Pracujte s tímto omezením tak, že složité informace, zejména čísla, rozdělíte na menší kousky. Proto se telefonní čísla dělí; je mnohem snazší zapamatovat si 568-987-5432 než 5689875432.

8. Používejte klíčová slova. Zejména pokud se snažíte zapamatovat si nějaký pojem nebo indexovat řadu věcí, „označte“ své vzpomínky vytvořením seznamu klíčových slov zaměřených na to, co se snažíte zapamatovat si.

9. Naučte se to. Nejlepší způsob, jak si něco zapamatovat, je vysvětlit to někomu jinému. Podělte se o to, co víte, s kolegou nebo přítelem a snáze si to vybavíte.

10. Používejte mnemotechniky. Vzorce písmen, myšlenek nebo asociací mohou paměti výrazně pomoci. Téměř každý obor využívá tradiční mnemotechniky. Mohou mít podobu zkratky (například ROY G BIV pro barvy duhy) nebo rýmu, například „I před E kromě po C“.“

Ať už jsme mladí nebo staří, všichni musíme cvičit svou paměť, pokud chceme, aby zůstala v kondici. Udržujte se v obraze a uděláte skvělý dojem tím, že budete mít odpověď po ruce dříve, než kdokoli jiný stihne vytáhnout svůj chytrý telefon.