10 mnohem lepších otázek, než je 'Jak se vám daří??'

Na některé otázky odpovídáme bez přemýšlení. Třeba když vejdete do obchodu a hned vás přivítají: „Mohu vám nějak pomoci?“ Nevím?“

Právě se orientujete, a tak instinktivně řeknete: „Díky. Právě se dívám.“

Totéž platí i pro otázku „Jak se máš“?“ Vzpomeňte si, kolikrát jste byli na procházce, navázali oční kontakt a nabídli: „Fajn, a co ty?“ „Ne, ne, ne?“ výměnou za: „Jak to jde??“

Nikdy neřekneme, jak to vlastně je. Ani poslouchat, jak druhý člověk říká, že to jde.

To platí i nyní, kdy pro mnohé věci rozhodně neprobíhají „v pořádku“.“

Zeptejte se zaměstnance, zákazníka, kolegy atd., „Jak se vám daří?“ na začátku hovoru nebo chatu a standardně se přejde na nějakou verzi „fajn“.“ Jsme podmíněni tím, abychom si nestěžovali. Jsme si vědomi toho, že ostatní to mají horší.

Upřímná, hluboká a promyšlená odpověď? Nestane se to.

Což problém izolace jen zhoršuje.

Výzkum ukazuje, že lidé dávají přednost „vícenásobným vazbám“: vztahům s více než jedním kontextem pro spojení.

Řekněme, že oba máme děti, baví nás fitness a milujeme knihy Lee Childa o Jacku Reacherovi. Mít více styčných bodů, byť povrchních, znamená, že je pravděpodobnější, že se budeme vnímat jako víc než jen jako známí.

A pokud jsou vícenásobné vazby smysluplnější – pokud se nám oběma narodilo dítě, které překonalo vážný úraz, nebo jsme oba překonali finanční potíže, nebo jsme se oba prokousali k určitému úspěchu – pak tyto styčné body ještě více zvyšují pravděpodobnost, že si vybudujeme lepší a trvalejší vztah.

Najít tyto styčné body však není snadné, zvláště pokud se ptáte rutinní otázkou typu: „Jak se vám daří?“?“ Dát lidem pocit, že je jim nasloucháno, že se o ně staráte a že si jich vážíte, je téměř nemožné, pokud otázky, které kladete, předpokládají společnou odpověď.

Tak to pojďme napravit. Místo toho, abyste nasadili co nejupřímnější tvář a zeptali se: „Jak se ti daří (v těchto těžkých časech)?“, můžete se zeptat: „Jak se ti daří?“?“ Při příštím zahájení hovoru nebo chatu zkuste jeden z nich:

  • „Jaká je jedna věc, která byla při práci z domova jednodušší, než jste si mysleli, že bude?“
  • „Co z vaší práce bylo nejtěžší vytáhnout z domova??“
  • „Co jste se rozhodli, že budete dělat jinak, až se věci vrátí do „normálu“??“
  • „Co je něco, u čeho jste překvapeni, že jste nepropásli?“
  • „Jaký nový návyk jste si vypěstoval/a?“
  • „Jaký zvyk jste museli změnit?“
  • „Co víte nyní o izolaci/distancování/práci z domova a co byste si přál vědět na začátku?“?“
  • „Co děláte, když se začnete cítit na dně??“
  • „Která část vaší práce, která se změnila, vám nejvíce chybí?“
  • „Co je první věc, kterou uděláte, až budete konečně moci?“
  • Ale nenechte se zlákat k tomu, abyste se ozvali s vlastní odpovědí na tuto otázku. Soustřeďte se na druhou osobu a položte doplňující otázku nebo dvě.

    A udržujte otázky krátké. Zeptejte se proč. Nebo když. Nebo kdo nebo jak nebo co.

    Lidé milují, když je někdo povzbuzuje, aby pokračovali. Kladení otázek namísto vměšování vlastních zkušeností říká: „To je zajímavé“. Jste zajímavé.“

    A dokazuje, že jste nejen poslouchali, ale také vám na tom záleží.

    Obojí tvoří základ každého dobrého vztahu.