10 otázek, které pomáhají překonávat překážky a budovat emoční odolnost

Na počátku své kariéry se mnoho lidí naučí, že při řešení mezilidských problémů na pracovišti je nejlepší nechat emoce stranou. Emoční inteligence není předmětem, který by se vyučoval na obchodních školách, a většina vedoucích pracovníků je obecně nedostatečně vybavena pro zvládání stresových interakcí. Nový výzkum z London School of Business potvrzuje myšlenku, že vedoucí pracovníci by měli zvážit vytvoření kultury, která podporuje emocionální projevy. Potlačování emocí vede pouze k hněvu a nevyřešeným konfliktům a k tomu, co vědci označují jako „klima projevu“, „…kde lidé předstírají úsměv nebo vřelost a nejsou upřímní v tom, jak se skutečně cítí.“

Přestože přílišná emotivnost v práci není nikdy dobrým nápadem, existuje mnoho způsobů, jak dosáhnout vyváženějšího a zdravějšího přístupu k osobnímu vyjádření. Školení vedoucích pracovníků by mělo být silně zaměřeno na komunikační dovednosti a řešení konfliktů, aby vedoucí pracovníci byli lépe připraveni zvládat své vlastní emoce i emoce druhých lidí. Koneckonců, emoce jsou to, co nás dělá lidmi. Jak bychom bez nich komunikovali, navazovali vztahy s ostatními a přijímali důležitá rozhodnutí?

Vytvořením zdravé rezervy emoční odolnosti můžete snadněji navazovat – a udržovat – prospěšné vztahy. Emocionálně odolní lidé také často zažívají větší pocit smysluplnosti a nacházejí větší smysl v práci, kterou dělají. Pokud jste vybaveni emoční odolností, jste ve výborné pozici, abyste zvládli životní výzvy a zachovali si nadhled při společenských interakcích, při nichž jde o hodně.

Lidé se samozřejmě dramaticky liší v míře odolnosti, kterou v daném okamžiku mají. Možná je tu genetická složka, ale velká část se vytváří na základě životních zkušeností. Dovednosti emoční vyrovnanosti a odolnosti se lze naučit také nácvikem určitých cvičení na budování schopností. V ideálním případě chcete mít rezervu odolnosti. Představte si ji jako emoční bankovní účet, který chcete mít stále naplněný. Určité životní události mohou prověřit a vyčerpat vaše rezervy emoční odolnosti – zatímco emočně zdravé chování rozšíří vaši schopnost vyrovnat se s životními tlaky.

Zamyslete se nad situací ve svém životě (související s prací nebo jinou), která se zdá být náročná. Použijte následujících deset otázek, které vám pomohou přejít od pocitu zahlcení k pocitu možnosti nebo neutrality. Toto cvičení často opakujte, abyste zdokonalili emoční odolnost a změnili nezdravé vzorce myšlení, které vás mohou brzdit.

1. Jaká je situace?

2. Co v této situaci považuji za tak náročné nebo zdrcující?

3. Jak jsou mé myšlenky v tuto chvíli odrazem strachu, sebeomezujících přesvědčení nebo uzavřenosti??

4. Jak se cítím, když mě napadají tyto myšlenky? (Přinášejí mé myšlenky do mého života stres nebo klid??)

5. Jsem si naprosto jistý, že mé myšlenky o situaci jsou realistické a objektivní?

6. Jak bych se cítil/a bez těchto myšlenek? (Cítil bych se klidnější?) Mohl bych tyto myšlenky nechat odejít?

7. Jaká je alespoň jedna věc, která je v dané situaci možná?

8. Jaký krok, který by mě posunul vpřed, kdybych ho udělal/a??

9. Jak se cítím, když si představím, že se posunu vpřed a udělám ten krok?

10. Mohl/a bych tento krok udělat? Udělal bych tento krok? Pokud ano, kdy?

Když si vědomě uvědomíte své myšlenky a reakce – a že jsou příčinou některých problémů, kterým čelíte – udělali jste první krok k budování emoční odolnosti. Dveře k vyrovnanosti pak budou otevřené a, jak kdysi napsala velká Emily Dickinsonová, můžete pak „přebývat v možnosti.“