10 tipů pro zlepšení paměti

Včera jsem se připravoval, že si sednu a napíšu tento sloupek, a úplně jsem zapomněl, jaké téma jsem měl v plánu. Hlasitě jsem se zasmál, když jsem našel své poznámky a uviděl název. Možná jsem si nemohl vzpomenout, protože jsem byl tento týden mimořádně zaneprázdněn, nebo možná jen stárnu a můj mozek je plný (blíží se mi padesátka). V každém případě jsem si rád udělal malý průzkum o několika zaručených způsobech, jak z mysli odstranit pavučiny a zároveň vyladit staré paměťové svaly.

Bez ohledu na věk jste denně zaplavováni tisíci fakty a názory z mnoha zdrojů. Jen z mých tří sloupků máte každý týden spoustu podnětů k přemýšlení, nemluvě o všem ostatním, s čím se setkáváte. Je těžké udržet si důležité věci, když se toho děje tolik.

Není třeba se stresovat. Zde je 10 skvělých tipů, díky kterým vám věci utkví v hlavě.

1. Zavedení rutiny

Málokdy ztratím klíče nebo sluneční brýle, protože je pokaždé dávám na stejné místo. Když je někdy nedám na správné místo, můžu se zbláznit, když je hledám. Totéž platí pro důležité informace. Pokud si pro kritické dokumenty vytvoříte specifické složky na e-mailu a na ploše, budete vědět, kam dřív sáhnout.

2. Jít proti zvyku

Pokud si opravdu chcete zapamatovat něco zásadního, záměrně porušte rutinu, která vás obklopuje. Předpokládejme, že večer stále zapomínáte zálohovat svůj počítač. A řekněme, že klíče máš vždycky v pravé kapse. Ráno si je dejte do levé kapsy, takže když se chystáte odejít, musíte porušit svůj vzorec. Zvláštní pocit působí jako provázek kolem prstu, díky němuž si uvědomíte, že je třeba něco udělat.

3. Jezte více potravy pro mozek

Spousta potravin zlepšuje paměť, protože jsou plné speciálních antioxidantů a vitaminů. Zkuste do svého denního příjmu přidat více zeleného čaje, borůvek, lososa, zelí, brokolice, květáku, hořké čokolády a kurkumy. Podle odborníků může pomoci i občasná sklenka červeného vína. Samozřejmě, když to přeženete, pravděpodobně si nebudete pamatovat, co se dělo předešlý večer.

4. Více spánku

Váš mozek potřebuje prostoje, aby zůstal bystrý. Když nebudeš dostatečně spát, zatížíš svou paměť a začneš zapomínat věci. Zůstaňte odpočatí, abyste si udrželi bdělou mysl.

5. Dejte si mentální trénink

Jsem pro to, abych se strefoval do bezduchých videí a lehké beletrie, ale skutečná výzva pro můj mozek mě činí bystřejším a efektivnějším v zapamatování si. Díky mentálním výzvám, jako je studium složitých pojmů, se jednoduché úkoly, jako je zapamatování jmen na večírku, zdají být hračkou.

6. Vytvářejte si v mysli příběhy

Samotná jména a čísla lze snadno zapomenout, pokud je s nimi spojeno jen málo souvislostí nebo žádné. Když se seznamujete s novými informacemi, všímejte si okolí a všech možných detailů, které si můžete s konkrétní informací spojit. Uvědomte si pořadí událostí a pak si je můžete přehrát v mysli, abyste získali odpověď.

7. Zapište si věci

Klávesnice na chytrém telefonu nebo tabletu vám může pomoci při psaní poznámek a vedení záznamů. Pokud si ale chcete zapamatovat nějaké ty důležité perličky z hlavy, nemusí to být nutně váš nejlepší přítel. Pero je mocnější než tabule, pokud jde o kódování mozku. Samotný akt fyzického zapsání něčeho pomáhá zaznamenat text do vaší mysli, kde si ho můžete později obnovit.

8. Buďte kreativní

Neustále si vymýšlím básničky, písničky a další mnemotechnické pomůcky, abych si důležitá fakta zafixoval do paměti. Mohou být velmi mocným nástrojem. Stále používám 30 dní má září básnička z dětství, abyste zjistili počet dní v každém měsíci.

9. Věnujte pozornost

V konečném důsledku chcete přesunout důležitá fakta z krátkodobé paměti do dlouhodobé paměti. Věda říká, že tento proces trvá přibližně 8 sekund soustředěné pozornosti na konkrétní věc. Takže až příště budete potřebovat zakódovat něco důležitého, soustřeďte se na to a zároveň počítejte do 8 aligátorů a uzamkněte to v sobě.

10. Cvičení

Zdravé tělo zajišťuje zdravou mysl. Cvičení nejenže zlepšuje práci mozku, ale rozproudění krve ho skutečně nutí pracovat intenzivněji. Nedávno jsem při běhu na 10 km přišel na 18 nápadů na sloupky a – s trochou práce – jsem si na konci dokázal všech 18 zapamatovat. Na starého chlapa to není špatné.

Stejně jako tento příspěvek? Pokud ano, zaregistrujte se zde a nikdy vám neuniknou Kevinovy myšlenky a humor.