10 zlozvyků, které jsou pro vás vlastně dobré

Zvyky máme tendenci rozdělovat do dvou jasných skupin: dobré a špatné.

Zní to jako zdravý rozum, ale hranice není vždy tak jasná. Některé návyky, které považujeme za špatné, vám ve skutečnosti mohou ve správné situaci prospět.

Zde jsou některé návyky, které byste možná měli přehodnotit:

1. Prokrastinace. V kultuře, kde neustále běžíme na plné obrátky, pracujeme na více úkolech a jsme rozptýlení, si ne vždy uvědomujeme, jak jsme unavení a vystresovaní. Někdy je nejlepší, co pro sebe můžete udělat, když věci odložíte a uvědomíte si, že ne vždy musí být vše tak naléhavé.

2. Nuda. Většina lidí nudu odsuzuje, někdy proto, že se domnívají, že odráží nedostatek vnitřních zdrojů. Nuda však může být důležitým prostředkem pro kreativní myšlení. Může vám dát prostor, který potřebujete k tomu, abyste staré problémy proměnili v inovativní řešení nebo našli nové oblasti myšlení a představivosti.



3. Říkat ne. Učili nás, že říkat ne je sobecký čin. Ale alternativa – říkat na všechno ano – může vést k přepracovanosti, rozptýlené energii a nelibosti. Když se naučíte laskavě říkat ne věcem, na kterých nezáleží, uvolníte si čas, který potřebujete, abyste se mohli soustředit na věci, které jsou nejdůležitější.

4. Dělat méně. Dnešní pracovní kultura nám říká, že bychom měli dělat stále víc, víc a víc. Zanechává v nás pocit, že zaostáváme stále více a více bez ohledu na to, jak usilovně pracujeme. Takže si některé věci odložte z talíře. Delegujte. Udrží projekty v mezích, když hrozí, že se vymknou kontrole.

5. Odladit se. I když říkáte ne, prokrastinujete a děláte méně, nemůžete dobít baterky, pokud jste stále vnitřně napojeni na svůj seznam úkolů. Skutečné oživení znamená úplně se odpojit. Pusťte si hudbu, malujte, meditujte, čtěte knihu nebo jděte na výlet do lesa. Ztratit se na chvíli v jiném světě může být nesmírně povzbuzující.

6. Ztráta nálady. Učí nás, že bychom nikdy neměli ztrácet nervy, že bychom měli zvládat své emoce v každé situaci. Jsou však chvíle, kdy je v pořádku, ba dokonce nezbytné, nechat se unášet a ventilovat. Je mnohem zdravější tu a tam ztratit nervy, než vše držet v sobě, dokud nevybuchnete a nenapácháte skutečné škody – nebo je držet v sobě a psychicky si škodit.

7. Snění. Mnoho lidí považuje snění za formu lenosti, ale nechat svou mysl bloudit je jedna z nejlepších věcí, které pro sebe můžete udělat. Snění ve skutečnosti pomáhá zvýšit vaše schopnosti řešit problémy. Takže i když to může prodloužit dobu potřebnou k dokončení úkolu, který máte před sebou, může vám to pomoci efektivně pochopit a vyřešit větší problémy.

8. Nepořádek. Některé studie zjistily, že nepořádek může být dobrý pro produktivitu, zejména pokud vaše práce vyžaduje tvůrčí myšlení. Uklizené místnosti mohou být příjemné a uklidňující, ale neuklizenost se dobře hodí k řešením zvenčí.

9. Skotačení. Možná vám někdo řekl, že neschopnost sedět v klidu je špatný návyk. Vědci však zjistili, že vrtění se na sedadle, poklepávání nohou, třepání nohama nebo dokonce bubnování prsty může zvýšit váš metabolismus a může hrát pozitivní roli v celkové kondici.

10. Pozdní spánek. Mnoho lidí si myslí, že ti, kteří spí, jsou líní a nemotivovaní. Ve skutečnosti se mnoho lidí během týdne nevyspí a snaží se to dohnat o víkendu. Nedostatečný spánek je však spojen s celou řadou zdravotních problémů, od rizika mrtvice až po přibývání na váze. Neodpírejte svému tělu to, co potřebuje. Nespěte celý den, ale nemějte výčitky svědomí, když si párkrát navíc stisknete budík.

Nyní si běžte užít některé ze zvyků, kvůli kterým jste se dříve cítili špatně!