11 frází, které vám pomohou rozptýlit hádku

Už jste se někdy ocitli uprostřed ostré hádky s někým blízkým nebo kolegou a ani nevíte, jak to začalo? Stává se to častěji a snadněji, než si možná myslíte. Tisíce let evoluce v nás zanechaly předpoklady pro konflikty, mnohem rychleji přecházíme do obrany – nebo dokonce do útoku – než abychom hledali cesty ke kompromisu a spolupráci.

Ale nemusí to tak být. Než se jakýkoli rozhovor zvrhne v křik, máte možnost přehodit výhybku a místo toho vést plodnou diskusi. Takže až příště zjistíte, že vy a osoba nebo osoby, se kterými mluvíte, míříte na tu špatnou cestu k totálnímu konfliktu, udělejte místo toho něco jiného. V případě, že se vám podařilo na chvíli zastavit a nic neříkat, měli byste se během této doby několikrát zhluboka a pomalu nadechnout. Zkontrolujte řeč svého těla, a pokud jste přešli do agresivního postoje nebo postoje, změňte svůj postoj na neutrálnější nebo přátelštější.

Pak zkuste říci jednu z následujících vět. Nemohu zaručit, že zabrání hádce, ale dají vám nejlepší šanci, abyste konverzaci vedli jiným, konstruktivnějším směrem:

1. Slyšel jsem, že jste řekl…

Většina lidí se nejvíce rozčiluje, když se cítí odmítnuti, ignorováni nebo nepochopeni. Proto je opakování toho, co vám někdo řekl (ideálně ve vlastní formulaci), jedním z nejlepších způsobů, jak zabránit tomu, aby se konverzace změnila v nepřátelskou. Právě jste dali najevo, že vám záleží na pohledu druhé osoby a chcete, abyste ho pochopili. Ještě lepší je, že pokud někdo řekl něco, co nemyslel vážně, nebo to, co jste slyšeli, nebylo tím, co bylo zamýšleno, má možnost uvést věci na pravou míru.

2. Jaká je vaše největší obava?

Mnoho lidí se instinktivně vyhýbá pojmenování svých nejhorších obav. To znamená, že se druhá osoba může obávat něčeho, o čem ani nevíte. Když je požádáte, aby vám řekli, co jim dělá největší starosti, možná se vám podaří tyto obavy zmírnit. A ještě jednou jim tím řeknete, že vám záleží na tom, na čem záleží jim.

3. Co potřebujete právě teď?

Opět jste ukázali, že vám záleží na jejich potřebách. Otevřeli jste si také dveře k nalezení konstruktivního kompromisu, protože vyřešení jejich nejnaléhavějších problémů vám může poskytnout čas a dobrou vůli k nalezení většího, trvalejšího řešení.

4. Co by bylo potřeba udělat, abyste byli šťastní?

Toto je verze předchozí otázky s větším rozsahem. Když se někoho zeptáte, co by mu udělalo radost, řeknete mu, že vám záleží na jeho štěstí. A často budete překvapeni, jak něco relativně jednoduchého může mít zásadní význam.

5. Jak se cítíte?

Tuto větu je dobré použít na začátku rozhovoru, protože vám dává možnost odhadnout emocionální a fyzický stav druhé osoby. Také ho vyzvete, aby se podíval, zda vaše vzájemné vztahy neovlivňuje emocionální rozrušení nebo fyzická nepohoda. Ale buďte opatrní. Nechcete někomu naznačovat, že všechny jeho starosti jsou způsobeny nízkou hladinou cukru v krvi nebo nedostatkem spánku. To věci jen zhorší.

6. Bojím se…

Požádali jste druhého člověka, aby vyjádřil své největší obavy. Vy byste měli udělat totéž, protože je pravděpodobné, že tyto obavy vás ženou do hádky, které se snažíte vyhnout. A jakmile je vyslovíte nahlas, možná zjistíte, že tyto obavy jsou neopodstatněné.

7. Jsem smutný, protože…

Je příliš snadné zaměnit smutek za hněv a naopak. Pokud tedy máte pocit, že se schyluje k hádce, nebo se přistihnete, že se rozčilujete, na chvíli se zastavte a zeptejte se sami sebe, zda místo toho nereagujete na pocit ztráty. Říct někomu jinému, z čeho jste smutní – například říct, čeho se bojíte – znamená, že jste ochotni slevit ze své obrany a být upřímní. Druhý může reagovat tím, že udělá totéž.

8. Dáme si zmrzlinu.

Nemusí to být zrovna zmrzlina, i když zmrzlina vás doslova zchladí a zdá se, že nese svůj vlastní faktor štěstí. Může to být šálek kávy, jogurt nebo dokonce sklenice vody. Jde o to, abychom společně uspokojili základní fyzickou potřebu, jako je hlad nebo žízeň. To vás může nasměrovat na cestu k naplnění i dalších potřeb.

9. Udělejme si přestávku, dokud…

Někdy vše, co potřebujete, abyste se vyhnuli hádce, je trocha času od sebe, abyste se zbavili pocitu zlosti a získali nový pohled na věc. Udělat si přestávku do pozdějšího dne nebo do následujícího rána může být skvělým způsobem, jak toho dosáhnout. Nezapomeňte však uvést čas, kdy byste chtěli v konverzaci pokračovat. V opačném případě riskujete, že konflikty zůstanou nevyřešené a zášť bude doutnat.

10. Co kdyby…?

Téměř pro každou situaci existuje potenciální nestandardní řešení. Když jsme si s manželem vylámali zuby na jeho touze bydlet v obytném autě a na mé touze bydlet v centru Seattlu, navrhl, abychom si pořídili obojí a jezdili mezi nimi tam a zpět. Bylo to nepraktické řešení, které jsme nikdy nerealizovali, ale postavilo konflikt na hlavu a nakonec nás dovedlo k řešení, které vyhovuje nám oběma.

11. Musíme se na tom dohodnout?

Lidé se často dostávají do konfliktu, když se každý snaží přesvědčit toho druhého, že jeho názor je ten správný. V mnoha případech je to zbytečné. Nepotřebuji, abys věřil tomu, čemu věřím já – potřebuji jen, abychom našli způsob jednání, který můžeme oba přijmout. Až se příště ocitnete v pasti debaty o ideologii nebo zásadách, zeptejte se sami sebe, zda můžete najít řešení, které by uspokojilo obě strany, aniž by jedna z nich přesvědčila druhou, že má pravdu. Je pravděpodobné, že můžete.

To jsou nejlepší způsoby, které znám, jak zabránit tomu, aby se z rozhovoru stala hádka. Jaké jsou vaše?