11 krutých pravd o emocích, které opravdu potřebujete slyšet

Koncept emoční inteligence je od svého prvního představení před desítkami let mnohými označován za tajný, nehmotný klíč k úspěchu. S rostoucí popularitou tohoto konceptu se však také rozšířilo jeho nepochopení.

Co přesně je emoční inteligence??

Emoční inteligence (EI) je schopnost člověka identifikovat emoce (u sebe i u druhých), rozpoznat silné účinky těchto emocí a využít tyto informace k informování a řízení chování. Procvičování EI vám může pomoci dosáhnout vašich cílů a učinit vás přesvědčivějšími.

Zde je tedy 11 tipů brutálních pravd o emocích, které okamžitě zvýší vaše EQ:

1. Emoční inteligence začíná, když kladete správné otázky.

Kladením správných otázek získáte cenné informace o tom, jakou roli hrají emoce v každodenním životě.

Pokud jste například frustrovaní v práci, můžete se zeptat:

  • Kde je základní problém? Je to úkol, kolega, situace?
  • Mám nad tím nějakou kontrolu? Co mohu změnit a co ne?

Seznam dalších promyšlených otázek najdete zde. Seznamte se s nimi a začnete být více proaktivní a méně reaktivní.

2. Nemůžete ovládat své pocity. Ale můžete ovládat reakce na své pocity.

Protože emoce zahrnují vaše přirozené, instinktivní pocity a jsou ovlivněny chemií mozku, nemůžete vždy kontrolovat, jak se cítíte.

Ale můžeš se ovládat Jak se chováte na tyto pocity.

Řekněme například, že máte problém se zvládáním hněvu. Prvním krokem je zvýšit povědomí o tom, jak vás hněv ovlivňuje. Pak si musíte vytvořit vhodnou metodu, jak na tento pocit reagovat – zaměřením se na své myšlenky a činy.

To vše vás nezbaví hněvu. Může vás to však uchránit před činy, které by ublížily vám i ostatním.

3. Ostatní vás vidí mnohem jinak, než se vidíte vy sami.

Nejde o to, zda je to správné nebo špatné; jde jen o pochopení toho, jak se vnímání liší, a důsledků, které tyto rozdíly vytvářejí. Ale pro mnohé to všechno zůstává bez povšimnutí.

Tím, že se zeptáme blízkých osob – jako je náš drahý partner, blízký přítel nebo kolega z práce – na naše interakce s nimi a s ostatními, se můžeme poučit z jejich pohledu.

4. Empatie může výrazně zvýšit hodnotu vaší práce.

Schopnost vcítit se do pocitů druhého člověka má velký vliv na budování a podporu skvělých vztahů.

Ale naučit se vidět věci z pohledu druhého člověka přináší i okamžité každodenní výhody – například to, že se stanete lepším spisovatelem, prezentátorem, školitelem a manažerem. (Více o praktických výhodách empatie zde.)

5. Vše je o dlouhodobé hře.

Věda prokázala, že změna hluboce zakořeněného chování a návyků vyžaduje opakované úsilí a značné nasazení.

Jak to můžete udělat vy? Zde je sedm metod, které můžete začít praktikovat již dnes.

Tyto metody není snadné aplikovat. Ale s odhodláním a tvrdou prací vám pomohou formovat způsob, jakým prožíváte i ty nejsilnější emoce.

6. Kritika je dar.

Nikdo nemá vždycky pravdu, proto nám kritika může pomoci růst. Emoce nám bohužel často brání v tom, abychom negativní zpětnou vazbu využili.

Místo toho, abyste ztráceli čas a energii hodnocením toho, jak ideálně byla kritika podána, položte si otázku:

  • Jak mohu tuto zpětnou vazbu využít, aby pomohla mně nebo mému týmu se zlepšit?
  • Když pominu své osobní pocity, co se mohu z této alternativní perspektivy naučit??

I když je negativní zpětná vazba neopodstatněná, může vám poskytnout cenné okno do jiných perspektiv.

Samozřejmě ne každý má tuto schopnost. Proto…

7. Před poskytnutím negativní zpětné vazby je nezbytné získat důvěru.

Všichni lidé sdílejí určité emoční potřeby, jako je například obecná touha po upřímném uznání a pochvale. Dobří vedoucí pracovníci si to uvědomují a nejprve se zaměřují na pozitivní stránky (a potenciál) svého týmu. Kromě toho, když poznáte svůj tým, jeho problémy a způsob práce, nejenže začnete vidět věci z jeho perspektivy, ale začnete získávat jeho důvěru.

Negativní zpětnou vazbu lze těžko překousnout. Pokud si však váš tým bude jistý, že mu kryjete záda, ocení vaši snahu o to, aby byl lepší.

8. Pamatujte, že „negativní“ emoce mohou být stejně prospěšné jako ty „pozitivní“.

Když jsme šťastní, káva chutná lépe, ptáci zní sladčeji…a žádná výzva není příliš velká na to, abyste ji zvládli.

Ale „negativní“ emoce (jako je hněv, smutek nebo strach) vám mohou dát podnět k tomu, abyste se ponořili do hloubky, dozvěděli se o sobě více a vypracovali strategii, jak věci zlepšit. (Více o tom zde.)

9. Zvyšování EQ není jen zábava a hry. Ale může být…někdy.

Vědci zjistili, že některé naše oblíbené volnočasové aktivity mohou vést ke zvýšení emoční inteligence. Například sledování filmů, poslech hudby a správné čtení vám může skutečně pomoci pochopit a procvičit empatii k druhým lidem.

10. EQ a EI nejsou totéž.

V dnešní době mnozí používají EQ (emoční kvocient) a EI (emoční inteligence) jako zaměnitelné pojmy. Ale to je chyba.

EQ je užitečná jako zkratka pro označení znalostí člověka o emocích a o tom, jak fungují. Lze ji přijmout liberálně: Stejně jako mluvíme o sportovcích, kteří mají vysoké basketbalové nebo fotbalové IQ, je snadno pochopitelná narážka na vlastní EQ.

Podle definice je však emoční inteligence praktické schopnost. A i když člověk může pochopit principy fungování emocí v reálném životě, aplikace těchto znalostí je jiný příběh. (To je základem mé připravované knihy, EQ, Aplikované, ), který vysvětluje, jak funguje emoční inteligence v reálném světě.)

11. Emoční inteligence může být využita ke zlému.

Je důležité vědět, že stejně jako každá schopnost může být i emoční inteligence využívána eticky i neeticky. Každý den někteří politici, kolegové, a dokonce i domnělí přátelé využívají emoce k manipulaci s ostatními.

To je samozřejmě jen další důvod, proč byste měli pracovat na zvyšování vlastního EI, abyste se ochránili.

Protože nakonec právě o tom je emoční inteligence: přimět emoce, aby pracovaly pro vás, a ne proti vám.