11 způsobů, jak porazit prokrastinaci

Prokrastinace zasáhne každého, a jakmile se vás jednou zmocní, může být velmi obtížné se jí zbavit. Když si představíte vysoce produktivního člověka, pravděpodobně si vybavíte někoho, kdo se bez námahy soustředí na práci a nikdy nepodléhá prokrastinaci. Znáte to, ten typ, který dokáže sedět na zemi ve stanici metra s notebookem, a přesto se mu podaří za hodinu udělat víc práce než vám za celý den v knihovně.

Pravdou je, že směšně produktivní lidé čelí stejným problémům s prokrastinací jako my ostatní. Rozdíl je v tom, že prokrastinaci překonávají pomocí vypočítavého přístupu. Za prvé, chápou proč prokrastinují, a pak uplatňují strategie, které prokrastinaci porazí dříve, než se ujme. Každý může postupovat podle tohoto dvoufázového, výzkumem podloženého postupu, jak překonat prokrastinaci.

Osudová smyčka prokrastinace.

Nemůžete doufat, že přestanete prokrastinovat, dokud pevně nepochopíte, proč prokrastinujete. Nový výzkum Josepha Ferrariho z DePaul University ukazuje, že prokrastinace je složitější, než si většina lidí myslí. Lidé mají tendenci ji považovat za důsledek špatného hospodaření s časem nebo lenosti, ale Ferrariho výzkum ukazuje, že prokrastinace pramení z negativních emocí, které se zmocňují vaší nálady. Jakmile jste pod vlivem těchto emocí, nedokážete se přinutit k práci.

Místo toho, aby lidé byli líní nebo neorganizovaní, obvykle odkládají věci proto, že nejsou ve správné náladě na dokončení úkolu. Tím se pevně usadíte v osudové smyčce prokrastinace. Protože jste se rozhodli, že nemáte na práci tu správnou náladu, rozptylujete se jinými úkoly – kontrolujete e-maily nebo zprávy, uklízíte stůl, mluvíte s kolegou atd.–a když jste se vynořili, cítili jste se provinile, že jste promarnili tolik času. To jen zhoršuje vaši náladu a s blížícím se termínem se cítíte hůř, než když jste úkol poprvé odložili.

Překonání prokrastinace.

Porazit prokrastinaci je jednoduchou záležitostí, která spočívá ve vystoupení ze smyčky zmaru tím, že převezmete kontrolu nad svou náladou. Se správnými strategiemi můžete převzít otěže a naladit se na to, abyste věci udělali. Následující strategie vám s tím pomohou.

1. Zjistit, proč.

Když nemáte náladu na práci, prokrastinace vám říká něco důležitého. Může to být něco jednoduchého, například že si potřebujete udělat přestávku nebo se najíst. Může to být něco složitého, například že nesete tým na svých zádech nebo že jste nespokojeni se svou prací. Ať už je to cokoli, místo toho, abyste se trestali za odkládání, věnujte chvilku zamyšlení a zjistěte, jak na to proč prokrastinujete. To by mohl být nakonec nejproduktivnější krok, který uděláte při zdolávání svého úkolu.

2. Odstraňte překážky.

Než se pustíte do nějakého úkolu, věnujte chvilku tomu, abyste zvážili překážky, které by se vám mohly postavit do cesty. Pak vypracujte plán, který zajistí, že se tak nestane. Například můžete mít ve své e-mailové schránce pokyny k nějakému úkolu, a pokud s nimi nic neuděláte, budete se opakovaně vracet do schránky, abyste se na ně podívali, jen abyste se nechali vyrušit jinými příchozími e-maily. V takovém případě by váš plán řízení měl spočívat v tom, že před zahájením práce dostanete ze schránky instrukce. Plánováním dopředu si můžete udržet soustředění a vyhnout se prokrastinaci. Koneckonců je mnohem těžší znovu získat soustředění než si ho udržet.

3. Pusťte se do toho rovnou, ať se děje, co se děje.

Někdy je opravdu těžké se do něčeho pustit, i když jde o něco, co děláte rádi. Možná zírám do prázdného dokumentu ve Wordu nebo stojím na pláži za chladného zimního rána. Tento první krok je obtížný, ale jakmile se pustíte do práce – napíšete první odstavec nebo se vydáte na první vlnu – vaše nálada se výrazně zlepší. Když zaměříte svou pozornost na to, jak je těžké a krkolomné začít, odradíte se od toho, abyste to dělali. Když se do úkolu ponoříte bez ohledu na to, co se děje, vaše nálada se rychle zlepší, což vám pomůže udržet se u úkolu.

4. Vyřízněte ve svém projektu díry.

Často otálíme, protože se cítíme zastrašeni velikostí projektu. Chcete-li minimalizovat zastrašování, zkuste v něm vystřihnout díry. Najděte si menší části úkolu, které můžete rychle a snadno splnit. Například napsání návrhu může vyžadovat 10 hodin intenzivního soustředění, ale vy můžete vyplivnout úvod za 15 minut a vypracovat seznam výstupů za 10 minut. Než se nadějete, tyto menší úkoly udělají v projektu pořádnou díru a už vás to tolik neděsí.

5. Pracujte ve správném prostředí.

I když děláte všechno ostatní správně, práce ve špatném prostředí vás může přimět k tomu, že prokrastinaci podlehnete. To znamená, že se budete držet dál od televize, elektroniky, přátel a hlučných míst. Ne každému to vyhovuje, ale je třeba dodržovat disciplínu tím, že budete pracovat v prostředí, které je pro vás to pravé.

6. Vychutnejte si malá vítězství.

Není nic lepšího než si něco odškrtnout ze seznamu úkolů. Abyste neprokrastinovali, musíte tento pocit úspěchu zažít tím, že budete pečlivě sledovat svůj pokrok. Malá vítězství vytvářejí nové androgenní receptory v oblastech mozku, které jsou zodpovědné za odměnu a motivaci. Zvýšení androgenních receptorů zvyšuje vliv testosteronu, který dále zvyšuje sebedůvěru a ochotu řešit výzvy. Díky tomu budete stále nažhavení a budete postupovat vpřed. Někdy stačí odškrtnout pár snadných věcí ze seznamu, abyste získali duševní sílu pustit se do něčeho velkého. Nezapomeňte, že nejde o to, abyste dělali malé úkoly, abyste se vyhnuli velkým úkolům; jde o to, abyste do svého každodenního kontrolního seznamu zařadili malé úkoly, které vám pomohou vybudovat si sebedůvěru a dynamiku.

7. Uvědomte si to.

Stanovení nereálných cílů pro svůj den je skvělým způsobem, jak se nechat odradit a podlehnout negativním náladám, které prokrastinaci podporují. Stanovení realistických cílů udržuje věci pozitivní, což vás udržuje ve správné náladě na práci.

8. Převezměte kontrolu nad svou samomluvou.

Když si řeknete: „Nebudu prokrastinovat, nebudu prokrastinovat,“ prakticky si tím zajistíte, že budete bude Prokrastinace. Existuje klasická studie, v níž bylo účastníkům řečeno, aby nemysleli na bílého medvěda. Ukazuje se, že je téměř nemožné vyhnout se myšlenkám na něco, co si řeknete, že nemáte dělat, protože vaše mysl tíhne k tomu, čemu se snažíte vyhnout. Trik spočívá v tom, že přesunete svou pozornost na něco úplně jiného (a pozitivního). Místo toho, abyste si říkali, že nebudete otálet, přemýšlejte o tom, co uděláte a jak skvělý pocit budete mít, když to budete mít hotové. Vaše mysl se tak bude soustředit na činnost, kterou chcete provést, místo na chování, kterému se snažíte vyhnout.

9. Nebuďte perfekcionisté.

Většina spisovatelů stráví nespočet hodin vymýšlením postav a zápletky a píše stránku za stránkou, o kterých ví, že je do knihy nikdy nezařadí. Dělají to proto, že vědí, že myšlenky potřebují čas, aby se rozvinuly. Máme tendenci zamrznout, když je třeba začít, protože víme, že naše nápady nejsou dokonalé a to, co vytvoříme, nemusí být dobré. Jak ale můžete někdy vytvořit něco skvělého, když nezačnete a nedáte svým nápadům čas, aby se rozvinuly?? Autorka Jodi Picoultová dokonale shrnuje důležitost vyhýbání se perfekcionismu: „Můžete upravit špatnou stránku, ale nemůžete upravit prázdnou stránku.“

10. Zaměřte se na výsledky.

Je pravděpodobné, že neradi chodíte k zubaři. To dělá jen málo lidí. Proč tedy jdete? To přináší výsledky. Váš zubař je docela dobrý v tom, aby vaše zuby a dásně byly zdravější a přitažlivější. Jdete také proto, že bolest, kterou vám někdo hodinu šťourá v zubech, se ani zdaleka nevyrovná bolesti, kterou vám způsobí plombování zubního kazu, trhání zubu nebo kořenový kanálek. K zubaři chodíte, protože víte, že to stojí za to. Stejná mentalita platí i pro náročný úkol. I když vás možná zneklidňuje, že musíte začít, nesoustřeďte se na to. Jen si představte, jak skvělý pocit budete mít, když věci dokončíte, a o kolik hůř se budete cítit, když budete čekat do poslední chvíle a nedáte do toho všechno, co umíte.

11. Odpusťte si.

Nemá smysl se mlátit, když uklouznete a budete otálet. Možná si myslíte, že trestání sebe sama vám pomůže vyhnout se v budoucnu prokrastinaci, ale ve skutečnosti má opačný účinek – pošle vás zpět do smyčky prokrastinace zkázy.

Dát to všechno dohromady.

Klíčem k překonání prokrastinace je pochopit, že prokrastinace má své kořeny v emocích. Výše uvedené strategie vám pomohou obrátit osudovou smyčku prokrastinace naruby a dosáhnout větší produktivity než kdykoli předtím.

Jak porazit prokrastinaci? Podělte se prosím o své názory v komentářích, protože se od vás učím stejně jako vy ode mě.