12 lekcí, které se buď naučíte, nebo toho budete navždy litovat

Přiložit ruku k dílu a převzít zodpovědnost za svou kariéru není triviální záležitost. Ať už jde o změnu povolání, návrat do školy, nebo odchod z práce a založení vlastního podniku, chce to hodně odvahy.

Ale s odvahou se dostanete jen tak daleko. Jakmile se odhodláte a uděláte skok, nejste na více než 5 procentech cesty. Stále platí, že ve svém novém podniku musíte uspět, a při snaze uspět se naplní vaše nejhorší obavy (ty, kvůli kterým jste váhali na prvním místě).

Budu předpokládat, že jste na tom stejně jako já a nemáte geniálního mentora, bohatého strýčka nebo nějakou jinou osobu, která vám ukáže cestu a vysvětlí každý krok, který musíte udělat, abyste se mohli ujmout své kariéry.

Víte, už je to skoro 20 let, co jsem měl naposledy šéfa. Od práce v surfařském obchodě jsem se dostal k vlastnímu podnikání a nakonec jsem založil TalentSmart (s partnerem) ještě před dokončením postgraduálního studia.

Když jsem se vydal na vlastní pěst, měl jsem veškerou odvahu a chuť riskovat, které jsem potřeboval k tomu, abych mohl převzít odpovědnost za svou kariéru. V té době jsem si myslel, že to je vše, co potřebuji k úspěchu.

Nebylo to. Potřeboval jsem také poradenství. Bez ní jsem se na své cestě naučil několik obtížných (a často bolestivých) lekcí.

Rád bych se s vámi podělil o některé ze svých největších zkušeností, aby vám pomohly při přebírání zodpovědnosti za vaši kariéru (ať už v jakékoli podobě). Když se na tyto lekce dívám zpětně, uvědomuji si, že jsou opravdu skvělým připomenutím pro nás všechny.

1. Sebevědomí musí být na prvním místě

Úspěšní lidé často vyzařují sebedůvěru – je zřejmé, že věří sami sobě a tomu, co dělají. Není to však jejich úspěch, co jim dodává sebevědomí. Sebevědomí bylo na začátku.

Přemýšlejte o tom:

  • Pochybnosti plodí pochybnosti. Proč by měl někdo věřit ve vás, vaše nápady nebo vaše schopnosti, kdybyste v ně nevěřili vy sami?
  • K tomu, abyste sáhli po nových výzvách, je zapotřebí sebevědomí. Lidé, kteří se bojí nebo jsou nejistí, mají tendenci zůstávat ve své komfortní zóně. Komfortní zóny se však málokdy rozšiřují samy od sebe. Proto lidé, kterým chybí sebedůvěra, uvíznou ve slepých uličkách a nechají si ujít cenné příležitosti.
  • Nesebevědomí lidé se často cítí vydáni na milost a nemilost vnějším okolnostem. Úspěšní lidé se nenechávají odradit překážkami, což je způsob, jakým se vůbec dostanou nahoru.
  • Sebevědomí je zásadním stavebním kamenem úspěšné kariéry a jeho plné přijetí vás posune tam, kde jste si nikdy nemysleli, že je to možné. V tom, čeho chcete dosáhnout, vám nebrání nikdo jiný než vy sami. Je čas odstranit všechny překážky, které vytvářejí pochybnosti o sobě samém.

    2. Žijete život, který jste si sami vytvořili

    Nejste obětí okolností. Nikdo vás nemůže nutit k rozhodnutím a činům, které jsou v rozporu s vašimi hodnotami a aspiracemi. Okolnosti, ve kterých dnes žijete, jsou vaše vlastní – vytvořili jste si je sami. Stejně tak vaše budoucnost závisí pouze na vás. Pokud se cítíte zaseknutí, je to pravděpodobně proto, že se bojíte riskovat, což je nezbytné pro dosažení vašich cílů a splnění vašich snů.

    Až přijde čas začít jednat, pamatujte, že je vždy lepší být dole na žebříku, po kterém chcete stoupat, než nahoře na tom, po kterém nechcete.

    3. Být zaneprázdněný se nerovná být produktivní

    Podívejte se na všechny kolem sebe. Všichni se zdají být tak zaneprázdnění – běhají ze schůzky na schůzku a vyřizují e-maily. Přesto kolik z nich skutečně produkuje, skutečně dosahuje úspěchů na vysoké úrovni?

    Úspěch nepřichází z pohybu a aktivity. Vychází to ze soustředění – ze zajištění efektivního a produktivního využití vašeho času. Máte stejný počet hodin denně jako všichni ostatní. Využívejte to své moudře. Koneckonců, jste produktem svého výkonu, ne svého úsilí. Ujistěte se, že vaše úsilí je věnováno úkolům, které přinášejí výsledky.

    4. Jste tak dobří, jak dobří jsou ti, se kterými se stýkáte

    Měli byste se snažit obklopovat lidmi, kteří vás inspirují, kteří vás nutí být lepšími. A vy to pravděpodobně děláte. Ale co lidé, kteří vás táhnou ke dnu? Proč jim dovolíte být součástí vašeho života? Každý, kdo ve vás vzbuzuje pocit bezcennosti, úzkosti nebo neinspirace, plýtvá vaším časem a dost možná z vás dělá někoho, kdo se mu podobá víc. Život je příliš krátký na to, abychom se s takovými lidmi stýkali. Uvolněte je.

    5. Neříkejte ano, pokud to opravdu nechcete

    Výzkum provedený na Kalifornské univerzitě v San Francisku ukazuje, že čím větší potíže máte s říkáním ne, tím větší je pravděpodobnost, že budete zažívat stres, vyhoření, a dokonce i deprese, což všechno ztěžuje převzetí zodpovědnosti za vaši kariéru. Říci ne je pro mnoho lidí skutečně velkou výzvou. Ne je mocné slovo, kterým byste se neměli bát vládnout. Když je čas říci ne, vyhněte se větám jako „Myslím, že nemohu“ nebo „Nejsem si jistý, zda mohu“.“ Říci ne novému závazku ctí vaše stávající závazky a dává vám možnost je úspěšně splnit.

    6. Potlačte negativní samomluvu

    Když převezmete zodpovědnost za svou kariéru, nebudete mít vždy v zádech roztleskávače. To umocňuje účinky pochybností o sobě samém. Čím více přežvykujete negativní myšlenky, tím větší moc jim dáváte. Většina našich negativních myšlenek jsou jen myšlenky, ne fakta. Když se přistihnete, že věříte negativním a pesimistickým věcem, které vám říká váš vnitřní hlas, je čas se zastavit a zapsat si je. Doslova přestaňte dělat to, co děláte, a napište si, na co myslíte. Jakmile si najdete chvilku na zpomalení negativního rozmachu svých myšlenek, budete racionálněji a jasněji hodnotit jejich pravdivost.

    7. Vyhněte se otázkám „Co kdyby?“

    „Co kdyby?“ Výroky přilévají olej do ohně stresu a obav, což škodí dosažení vašich cílů. Věci se mohou ubírat milionem různých směrů, a čím více času strávíte obavami o možnosti, tím méně času věnujete akci a produktivitě. Ptát se „co kdyby?“ vás zavedou jen tam, kam nechcete – nebo nepotřebujete – jít. Plánování scénářů je samozřejmě nezbytnou a účinnou technikou plánování. Klíčovým rozdílem je uvědomit si rozdíl mezi obavami a strategickým uvažováním o budoucnosti.

    8. Naplánujte si cvičení a spánek

    O důležitosti kvalitního spánku nemohu říci dost. Když spíte, váš mozek odstraňuje z neuronů toxické bílkoviny, které jsou vedlejšími produkty nervové činnosti, když jste vzhůru. Váš mozek je bohužel dokáže adekvátně odstranit pouze ve spánku. Když tedy nemáte dostatek spánku, toxické bílkoviny zůstávají ve vašich mozkových buňkách a působí spoušť tím, že zhoršují vaši schopnost myslet – což žádné množství kofeinu nespraví.

    Vaše sebeovládání, pozornost a paměť se snižují, když nemáte dostatek – nebo ten správný druh – spánku. Nedostatek spánku sám o sobě zvyšuje hladinu stresových hormonů, a to i bez přítomnosti stresoru – které jsou hlavním zabijákem produktivity. Ambice ve vás často vyvolávají pocit, že musíte obětovat spánek, abyste zůstali produktivní, ale nedostatek spánku snižuje vaši produktivitu v průběhu dne natolik, že je lepší spát.

    Studie provedená ve Výzkumném ústavu ve Východním Ontariu zjistila, že lidé, kteří cvičili dvakrát týdně po dobu 10 týdnů, se cítili kompetentnější po stránce sociální, akademické i sportovní. Také lépe hodnotili svůj tělesný vzhled a sebevědomí. Nejlepší ze všeho je, že spíše než fyzické změny v jejich těle byly za zvýšení sebevědomí zodpovědné okamžité pozitivní pocity z cvičení, které byly poháněny endorfiny, a které způsobily všechen rozdíl. Naplánujte si cvičení tak, abyste si byli jisti, že k němu dojde, jinak vám dny budou jen utíkat.

    9. Snažte se o malá vítězství

    Malá vítězství se mohou zdát nedůležitá, když vám jde opravdu o něco velkého, ale malá vítězství vytvářejí nové androgenní receptory v oblastech mozku zodpovědných za odměnu a motivaci. Toto zvýšení androgenních receptorů zvyšuje vliv testosteronu, který dále zvyšuje vaše sebevědomí a chuť řešit budoucí výzvy. Když dosáhnete řady malých vítězství, může vám zvýšení sebevědomí vydržet i několik měsíců.

    10. Neusilujte o dokonalost

    Nestanovujte si jako cíl dokonalost. Neexistuje. Lidé jsou ze své podstaty omylní. Když je vaším cílem dokonalost, vždycky ve vás zůstane nepříjemný pocit neúspěchu, který vás nutí vzdát se nebo snížit své úsilí. Nakonec trávíte čas lamentováním nad tím, co se vám nepodařilo a co jste měli udělat jinak, místo abyste se posunuli vpřed a těšili se z toho, čeho jste dosáhli a čeho dosáhnete v budoucnu.

    11. Zaměřte se na řešení

    To, na co soustředíte svou pozornost, určuje váš emocionální stav. Když se fixujete na problémy, kterým čelíte, vytváříte a prodlužujete negativní emoce, které vám brání v dosažení vašich cílů. Když se soustředíte na kroky, které podniknete ke zlepšení sebe sama a své situace, vytvoříte si pocit osobní účinnosti, který vyvolává pozitivní emoce a zlepšuje výkonnost.

    12. Odpusťte si

    Když uklouznete, je důležité si odpustit a jít dál. Neignorujte, jak se kvůli chybě cítíte, jen se v ní neutápějte. Místo toho přesuňte svou pozornost na to, co uděláte pro to, abyste se v budoucnu zlepšili.

    Neúspěch může narušit vaši sebedůvěru a ztížit vám víru, že v budoucnu dosáhnete lepšího výsledku. Neúspěch je většinou důsledkem riskování a snahy dosáhnout něčeho, co není snadné. Úspěch spočívá ve schopnosti povznést se tváří v tvář neúspěchu, a to nemůžete, když žijete v minulosti. Cokoli, co stojí za to, bude vyžadovat, abyste podstoupili určité riziko, a nemůžete dovolit, aby vám neúspěch zabránil věřit ve svou schopnost uspět. Když žijete v minulosti, přesně to se děje a vaše minulost se stává vaší přítomností, což vám brání v pohybu vpřed.

    Sjednocení všeho dohromady

    Doufám, že jsou pro vás tyto lekce stejně užitečné, jako byly v průběhu let pro mě. Když je píšu, připomínám si jejich sílu a touhu je každý den používat.

    Jaké lekce jste si odnesli, když jste převzali odpovědnost za svou kariéru? Prosím, podělte se o své názory v komentářích níže, protože se od vás učím stejně jako vy ode mě.