12 stresujících věcí, které musíte přestat tolerovat právě teď

Některé formy stresu jsou nezbytné – zejména pokud chceme podnítit kreativitu a nové učení.

Ostatní nám nepřinášejí vůbec žádný užitek a slouží jen k tomu, aby nám zabránili být efektivní nebo úspěšní.

Zde je seznam tuctu nejhorších zdrojů špatného stresu. Vyřaďte je ze svého života počínaje dneškem a zjistíte, že jste produktivnější, klidnější a šťastnější.

Prokrastinace. Není nic více stresujícího, než když na vás něco doléhá až do poslední chvíle, po níž následuje panika z toho, že si nejste jisti, zda to zvládnete. Chcete-li, aby se vám snadná práce zdála těžká, a ujistit se, že ji neděláte tak dobře, jak byste mohli, stále ji odkládejte. Prokrastinace je vrcholnou formou sebesabotáže.

Nepořádek. Nepořádek pochází ze středoanglického slova clotter (srážet) a rozhodně sráží naši schopnost dobře fungovat. Když tolerujete nepořádek, dovolujete, aby včerejší harampádí narušovalo vaši schopnost dosáhnout toho, co potřebujete v přítomnosti. Najděte jednoduchost a řád a najdete příležitosti k růstu.

Negativita. Negativita je neuvěřitelně destruktivní síla – a ve světě, kde jsme zahlcováni negativními informacemi, je snadné nechat se zlákat. Ale dát negativitě místo jí dává sílu. Zvykněte si soustředit se na pozitivní stránku věci. Události možná nedokážete změnit, ale s pozitivním myšlením můžete změnit vnímání a výsledky.

Srovnávání. Je v naší přirozenosti dívat se na to, co mají ostatní, a zjišťovat, jak se s nimi měříme, ale je to zbytečné, protože vždycky bude někdo, kdo má víc, a někdo, kdo má míň. Odvádí vás od jediného platného srovnání – mezi vámi a vašimi cíli. Přestaňte se srovnávat a najděte svou sílu.

Perfekcionismus. Každý, kdo trpěl perfekcionismem, ví, že vás nečiní lepšími, ale vede ke zklamání a nakonec k neúspěchu. Zaměřte se na to, abyste to, co děláte dobře, dělali s dokonalostí, což je mnohem více motivující než perfekcionismus.

Nepoctivost. Tolerovat neupřímnost – od druhých nebo od sebe – je jedna z nejvíce stresujících věcí, které si můžete způsobit. Lži mohou v danou chvíli zdánlivě věci urovnávat, ale v konečném důsledku nepřinášejí nic jiného než komplikace a úzkost.

Průměrnost. Každý chce mít pocit, že se vyrovná standardům, ale tolerování průměrnosti neponechává prostor pro velikost. Když je přijímána průměrnost, dokonalost, jedinečnost a skutečný úspěch umírají bolestivou smrtí. Vždy usilujte o dokonalost.

Pocit viny. Pocit viny nás tíží a drtí. Je to nesmírně stresující, ať už je to zasloužené, nebo ne. Pocit viny nás nikdy nenasytí ani neposílí směrem k tomu, co chceme. Udělejte svá rozhodnutí a žijte s nimi – možná budete některých věcí litovat a rozhodnete se je neopakovat, ale nedovolte, aby se vás zmocnil pocit viny.

Výmluvy. Výmluvy se mohou hodit, když se vám do něčeho nechce, ale také vám brání dělat věci, které dělat máte. Pokud je to důležité, vyhoďte výmluvy a najděte způsob, jak to uskutečnit. Výmluvy ještě nikdy nikoho neposunuly blíže k jeho cílům.

Nepřátelství. Podstatou nepřátelství je nejistota, která se projevuje tím, že jsme nespokojeni sami se sebou, a způsobuje velký stres. Pokud však tolerujeme nepřátelství a vedeme hněv, odcizujeme se druhým a oddělujeme se od vlastního potenciálu. Nepřátelství pramení z lpění na negativních zkušenostech, proto se rozhodněte jít dál, místo abyste se drželi zpátky v hněvu.

Odmítnutí. Když si odmítnutí vykládáme jako to, že nejsme dost dobří, nutně to vyvolává stres. Ale stejně jako neúspěch je i odmítnutí často nezbytným krokem k dosažení úspěchu. Pokud jste nikdy nebyli odmítnuti, vaše cíle pravděpodobně nejsou dostatečně ambiciózní.

Porazit. Jak stresující je cítit se poražený. Je však možné zažít neúspěch bez porážky. Každý někdy selže, ale místo toho, abyste se cítili poraženi a nechali své neúspěchy definovat, kým jste, použijte je jako vodítko k tomu, abyste se zlepšili a příště zvýšili své šance na úspěch.