12 tipů, jak umlčet démona špatného sebevědomí na svém rameni

Udeří, když to nejméně tušíte.

V autobuse do práce, během chůze do Starbucks, když ležíte v posteli a nemůžete usnout, vkrádá se vám do ramene. Démon sebeúcty vám našeptává, co všechno je s vámi špatně – proč nejste dost dobří, proč jste vždycky o krok pozadu.

No víte co? Ten démon sebeúcty je vůl a neměl bys ho poslouchat! Zde je 12 tipů, jak ho umlčet.

1. Vytvoř mě, Buttercup.

Zní to kýčovitě a hloupě, ale slovní podpora sebe sama může hodně přispět ke zvýšení sebevědomí. Až budete příště nervózní, podívejte se do zrcadla a řekněte si (nahlas), že jste stejně hezcí a v pohodě jako Han Solo (a víte co, možná si Střílej první, ty stará divoká karta, ty).

Udělejte si z toho pravidelný zvyk a zjistíte, že se cítíte mnohem bezpečněji (i když vaši spolubydlící nebo rodina pochybují o vašem duševním zdraví).

„Máš to, Tony, jsi nejlepší prodejce nožů na této straně Mason-Dixonské linie.“ Získejte Tonyho. Získejte. To.

2. Řekněte NE negativním myšlenkám.

Negativní prožívání je problémem pro mnohé. Uděláte jednu malou chybu a najednou se vaše myšlenky rozběhnou na plné obrátky. Vaše mysl říká, že malá chyba znamená, že jste hloupí, bezcenní, skvrna na lesklém bílém koberci lidstva. Řekněte [vložte libovolnou nadávku] tomu protivnému človíčkovi ve vaší hlavě.

3. Kognitivně-behaviorální terapie (KBT).

Slovo na T je v některých kruzích stále tabu, ale ve skutečnosti by být nemělo. Všichni máme zavazadla a minulost, která formovala to, kým jsme dnes, a to jak v dobrém, tak ve špatném smyslu. Život je příliš krátký na to, abyste byli navždy svázáni svou ne zcela dokonalou minulostí (a příliš kritickými rodiči). CBT je forma terapie, která se zaměřuje na odbourávání nezdravých, negativních myšlenek (jako jsou ty, o kterých jsme hovořili výše). Není to tak frankensteinovské, jak by se mohlo zdát – stačí terapie rozhovorem s určitými cíli v oblasti sebepoznání a všímavosti.

Mnoho pacientů hlásí velký úspěch s CBT, takže je to určitě možnost, kterou byste měli zvážit

4. Udělejte si osobní inventuru.

Vezměte si list papíru a udělejte si tři seznamy. Začněte si zapisovat 10 svých silných stránek, 10 svých úspěchů a 10 věcí, které na sobě obdivujete. Nemusí být nijak velké – silnou stránkou může být i tak jednoduchá věc, jako je schopnost uvařit skvělá benediktinská vejce. Připomeňte si, proč jste skvělí.

5. Přestaňte se srovnávat s ostatními.

Aka, nechoď na Facebook. Držet krok s Jonesovými byl vždycky problém, ale díky Facebooku je pro nás snazší než kdy jindy srovnat se s těmi nejlepšími, nejzářivějšími a nejvyumělkovanějšími avatary, které naši vrstevníci promítají na internetu.

My poznejte že lidé na Facebooku sdílejí jen závist vzbuzující fotky. Vidíte výlety na Barbados, blažená oznámení o sňatku, oceněné vyznamenané děti a pozitivní oslavy čtvrtletního startu. To, co nevidíte, jsou chaotické rozvody, hromady účtů, které nelze zaplatit, drzí teenageři, kteří koulí očima, a celá řada dalších každodenních problémů, které chráníme před zraky veřejnosti.

Pokud se už teď cítíte mizerně, nechoďte na Facebook. Nech to být.

6. Buďte na sebe hodní.

Často jsme na sebe mnohem přísnější než na ostatní. Kdyby kolega udělal malý přešlap, nebudete ho donekonečna peskovat (alespoň doufám, že ne). Zasloužíte si stejné zacházení – nebijte se za to. Místo toho se k sobě chovejte soucitně.

7. Najděte si podpůrný systém.

Mít lidi, kterým můžeme důvěřovat a na které se můžeme spolehnout, má obrovský vliv na naše štěstí a v důsledku toho i na naše sebevědomí. Obklopte se jedinci, díky kterým se budete cítit dobře.

8. Dbejte na základy.

Nezanedbávejte základní věci, pokud jde o sebeúctu. To znamená lépe jíst, denně cvičit, dostatečně spát, hezky se oblékat a dbát na osobní hygienu. Když vypadáte a cítíte se dobře navenek, zlepšuje to i vaši vnitřní sebeúctu.

9. Dobrovolník.

Studie prokázaly, že když si ve svém dni uděláte čas na pomoc druhým, může to výrazně zvýšit vaše štěstí. Pomoc těm, kteří mají smůlu, vám umožní uvědomit si, jak dobře se máte. Budete se také cítit skvěle už jen z toho, že jste dokázali podat pomocnou ruku jinému člověku. Jsme přece společenská zvířata, navzdory tomu, co by mohlo naznačovat obsedantní používání mobilních zařízení.

10. Získejte novou dovednost.

Absolvování kurzu nového předmětu může být spousta zábavy a může výrazně zvýšit vaše sebevědomí. Podívejte se na místní kurzy pro dospělé a zvažte, zda si nevyzkoušíte vaření, práci se dřevem nebo malování. Nejenže budete mít skvělý pocit ze získání nové dovednosti, ale možná si najdete i nové přátele. Myslím, že vidím dalšího Boba Rosse.

11. Zabijte perfekcionistu.

Možná jste jedinečná sněhová vločka, ale nejste dokonalí. Ve skutečnosti – to vás možná překvapí–nikdo je dokonalý. Představte si, že? Nemůžete přežít a prosperovat pod tíhou nerealistických očekávání. Místo toho se radujte z malých vítězství.

Mnoho let jsem se potýkal s tím, čemu říkám filmový rozsah. Vytvořil jsem si velmi vysněná očekávání o tom, jak by měl můj život vypadat. Vysoká škola měla být plná večírků a 24hodinové zábavy, cestování do Jordánska mělo být kouzelné a zcela bez stresu a můj startup měl růst nevídaným tempem a navždy změnit odvětví. Když se ukázalo, že skutečný život je mnohem méně okouzlující, byl bych zdrcený.

Od té doby jsem svá očekávání vyvedl z oblak, ale stále se tu a tam přistihnu, jak vstupuji do filmového rozsahu a cítím se mrzutě, když můj život nedosahuje obrazu ideálního blockbusteru. Přijmout svůj život takový, jaký je, udělá zázraky pro vaše sebevědomí a štěstí.

12. Vychutnejte si své chyby.

Místo toho, abyste si vyčítali, že děláte chyby, využijte je jako příležitost k učení. Stále znovu slyšíte, jak podnikatelé uvádějí neúspěchy jako cenné zkušenosti k učení. To samé platí i pro vás, ať už jste podnikatel, nebo ne. Teď už víte, co ne práci, a vy se díky tomu stanete lepšími.

Až uslyšíte kdákání a posměšky démona sebevědomí, vzpomeňte si na tyto rady a postavte toho malého blbce na jeho místo.

Používáte některou z těchto strategií sebehodnocení? Máte nějaké oblíbené, které jsme přehlédli? Podělte se o své zkušenosti v komentářích.