12 vědecky ověřených návyků, které změní váš život

Výzkumy říkají, že nejlepší způsob, jak vnést do svého života změnu, je vytvořit si nové rutinní postupy a držet se jich tak dlouho, dokud se nestanou zvykem.

Způsob, jak zajistit, abychom si vypěstovali nové chování, je odměňovat se. Při motivaci opakujeme činnost znovu a znovu, dokud se nezakoření.

Záleží jen na vás, jak na to půjdete. Zde je však několik užitečných kroků, které můžete na této cestě podniknout:

1. Hledejte smysl ve všem, co děláte.

Účel pohání smysl. Když máte nějaký cíl a věříte, že může přinést prospěšnou změnu ve světě, jste motivováni věci uskutečňovat.

2. Přestaňte poslouchat svou amygdalu.

Amygdala, mandlovitá část uprostřed vašeho mozku, má na starosti udržet vás v bezpečí. Někdy vám však stojí v cestě k tomu, abyste dělali odvážné kroky a postupovali s jistotou. Až se budete příště bát něco udělat, stejně to udělejte – to jen vaše amygdala dělá svou práci.

3. Pěstujte skvělé vztahy.

Vztahy jsou často vykreslovány tak, že se udržují samy od sebe pomocí kouzla, ale ve skutečnosti vyžadují čas a úsilí. Přemýšlejte o nich jako o investici, která roste s neustálými vklady trpělivosti, péče a respektu.

4. Posilujte svou psychickou odolnost.

Jak? Zastavte se, kdykoli se přistihnete, že obviňujete druhé, berete všechno tak vážně nebo podléháte rozptýlení. Přestaňte obviňovat minulost nebo vnější faktory za rozhodnutí, která činíte.

5. Udělejte ze sebe dobrého posluchače.

Efektivní komunikace je jedním z klíčů k budování odolnosti a udržení rovnováhy v životě. Je to základ, na kterém stavíme svůj život, způsob, jakým chápeme druhé a dovolujeme jim, aby poznali a pochopili nás. A naslouchání je pro komunikaci klíčové – pravděpodobně je to nejdůležitější dovednost, kterou máme.

6. Pomáhejte ostatním.

Jedním z nejlepších léků proti stresu je vymanit se z vlastního myšlení a nejlepším způsobem, jak se rozptýlit, je pomoci někomu jinému. Nemůžete se starat o sebe, když jste zaneprázdněni péčí o druhé.

7. Ptejte se na otázky.

Zvědavost patří k nejlepším dovednostem, které si můžete vybudovat. Zejména zvědavost vůči lidem obohacuje vaše obchodní kontakty. Komunikujte s ostatními a přitahujte je k sobě. Naučíte se úžasné věci a získáte pověst skvělého konverzačního experta.

8. Vyhraďte si nějaký čas o samotě.

Někteří z nás toho dosáhnou snáze než jiní, ale určitá míra času stráveného o samotě přispívá ke šťastnému a produktivnímu životu. Hlavní příčinou neštěstí je nedostatek soukromého času. Hledejte způsoby, jak si dopřát pár chvil samoty.

9. Veďte si deník vděčnosti.

Vděčné myšlenky pomáhají držet pesimismus a obavy na uzdě. Četné studie spojují vděčnost s větším štěstím, spokojeností se životem a optimismem. Může vám to dokonce pomoci lépe spát.

10. Využijte šanci.

Riskování může být děsivé, ale častěji litujeme věcí, které jsme neriskovali, než těch, které jsme riskovali. Cvičte se v chytrém riskování – to znamená v riskování souvisejícím s něčím, co má pro vás smysl.

11. Naučí se něco nového.

Nezáleží na tom, v jakém oboru nebo jak jednoduché či obtížné jsou. Nové učení dobíjí vaši mysl a dává vám pocit větší kompetence.

12. Zdokonalte svůj pracovní prostor.

Vaše prostředí může mít velký vliv na vaši efektivitu a produktivitu. Experimentujte s tím, aby váš pracovní prostor odpovídal úkolům, které plníte, a byl místem, kde rádi trávíte čas.

Změňte své návyky a změňte svůj život.