12 zabijáků sebedůvěry, které musíte okamžitě přestat dělat

Každý z nás má v sobě několik vnitřních nepřátel, kteří mohou rychle zničit naše sebevědomí. Vyčerpávají z našeho života potenciál a smysl a naplňují nás hlubokou lítostí. Pokud je nekontrolujeme, mohou bohužel rychle zhatit naše nejvelkolepější plány a nejušlechtilejší záměry.

Zjistěte, zda ve svém životě rozpoznáte některý z těchto 12 zabijáků sebedůvěry. Pokud ano, musíte je rozdrtit hned teď. Závisí na tom vaše budoucnost.

1. Pocit nehodnosti. Sebevědomí přichází, když se cítíte hodni toho, kým jste a čeho dosahujete – když si věříte. Když si myslíte nebo říkáte, že nejste v jakémkoli ohledu dost dobří, odmítáte svou vlastní hodnotu. Bojujte proti těmto pocitům tím, že budete myslet na věci, kterých si na sobě vážíte.

2. Neustálé přemýšlení. Jeden z nejhorších nepřátel sebedůvěry, přemíra myšlenek vede k negativitě. Překrucuje věci, nutí vás dělat si starosti a všechno se zdá být mnohem horší, než ve skutečnosti je. Když se přehnaného přemýšlení vzdáte, budete překvapeni, kolik problémů způsobilo.

3. Obklopeni negativními lidmi. Někteří lidé si myslí, že když jste sami, jste osamělí, ale pro mě je mnohem osamělejší být obklopen špatnými lidmi – a zejména negativními lidmi. Negativní myslitelé vám nikdy nepřinesou nic dobrého, proto se od nich držte dál.

4. Dramatizace všeho. Pokud si ve své mysli vytváříte scénář negativity a problémů, určitě z toho vznikne drama. Ale nemusí to tak být. Ať už tomu věříte, nebo ne, máte v každém okamžiku moc opustit dosavadní vyprávění a připomenout si, že takhle příběh nekončí.

5. Říkáte si, že nejste dost chytří. Nic nebolí víc, než když se snažíte ze všech sil a přesto se necítíte dost chytří. Abyste znovu získali sebedůvěru, musíte si doslova říct: „Jsem dost chytrý na to, abych uspěl. Už toho hodně vím, a co nevím, to se naučím.“ Každý z nás je chytrý v tom, co umí – jen si to musíme přiznat.

6. Myslet si, že dobré věci se dějí jen jiným lidem. Proč si vždy myslíme, že tráva je zelenější na druhé straně? Pravdou je, že kdybyste měli získat zavazadla druhých, pravděpodobně byste je rádi vrátili zpět. Nikdy nevíte, co nesou ostatní lidé, buďte vděční za dobré věci, které máte, a buďte trpěliví na zbytek. Možná je právě teď řada na vás, abyste byli tou dobrou věcí, která se stane někomu jinému.

7. Žít v minulosti. Co se stalo, stalo se, jak říká staré přísloví. Všichni máme rozhodnutí, která bychom mohli vzít zpět, kdybychom měli na výběr, dobré časy, které jsme považovali za samozřejmost, události, kterým bychom si přáli předejít. Minulost nezměníte, ale najděte sílu a naději v tom, že dnešek můžete vždy změnit.

8. Počítání svých neúspěchů. Všichni někdy selžeme – někteří více než jiní. Neznamená to, že jste nehodní nebo méně inteligentní. Pamatujte si, že jediní lidé, kteří nikdy neuspějí, jsou ti, kteří hrají příliš na jistotu.

9. Měření svých chyb. Získat zpět sebedůvěru po chybě může být těžké, ale zkuste si znovu definovat podmínky. Pokud chcete získat zpět své sebevědomí, naučte se považovat své chyby za cenné lekce, ze kterých jste se poučili a posunuli dál.

10. Sabotování sebe sama. Je jen málo věcí, které se ničí víc než negativní řeči nebo shazování sebe sama. Negativní samomluva může být tak všudypřítomná, že už ji ani neslyšíte. Vypněte svůj vnitřní hlas strachu, negativity a nehodnosti.

11. Srovnávání se s ostatními. Nikdy si nebudete věřit, dokud se budete srovnávat s někým jiným. Být laskavý a upřímný k tomu, kdo jste – ke svým jedinečným myšlenkám, nápadům, činům a přesvědčením – je stejně důležité jako být laskavý a upřímný k ostatním.

12. Být nevděčný. Nezáleží na tom, jak špatně se máte, někdo na tom bude hůř; nezáleží na tom, jak dobře se máte, někdo se bude mít lépe. Vděčnost vám umožní soustředit se na to, co máte, místo na to, co nemáte. Dodá vám to sebedůvěru, abyste dokázali ocenit, co je kolem vás, a rozvahu, abyste věnovali pozornost detailům, které byste mohli přehlédnout. Kdykoli potřebujete povzbudit, udělejte si inventuru všech skvělých věcí, které máte.

Stručně řečeno: buďte pozitivní, buďte k sobě upřímní a shovívaví, buďte vděční. To je recept na budování sebedůvěry.