13 sebevědomých způsobů, jak překonat svou plachost

Stydlivost může lidi skutečně brzdit – zčásti proto, že stydliví lidé mají tendenci vyhýbat se veřejným situacím a mluvení, a zčásti proto, že zažívají mnoho chronických úzkostí.

Pokud jste to vy, uklidněte se tím, že zdaleka nejste sami – čtyři z deseti lidí se považují za stydlivé.

Ale tady je dobrá zpráva: Stydlivost lze překonat. S časem, úsilím a touhou po změně je možné prorazit.

Pokud je vaše stydlivost vážná, možná budete potřebovat pomoc terapeuta nebo poradce, ale většina lidí ji dokáže překonat sama.

Udělejte první kroky k překonání stydlivosti pomocí těchto 13 technik, které vám pomohou stát se sebevědomějším člověkem.

1. Neříkejte to.

Svou stydlivost není třeba inzerovat. Ti, kteří jsou vám blízcí, to už vědí, a ostatní si toho možná ani nebudou mít příležitost všimnout. Není to tak viditelné, jak si pravděpodobně myslíte.

2. Zachovejte si lehkost.

Pokud ostatní upozorní na vaši plachost, zachovejte neformální tón. Pokud se stane součástí diskuse, mluvte o ní odlehčeně.

3. Změňte svůj tón.

Pokud se červenáte, když je vám to nepříjemné, neztotožňujte to se stydlivostí. Nechte to stát samo o sobě: „Vždycky jsem se rychle červenala.“

4. Vyhněte se nálepce.

Neoznačujte se za stydlivého – nebo za cokoli jiného. Nechte se definovat jako jedinečná osobnost, ne jako jediný rys.

5. Přestaňte se sebemrskačstvím.

Někdy jsme opravdu sami sobě největším nepřítelem. Nedovolte, aby vás váš vnitřní kritik shazoval. Místo toho analyzujte sílu tohoto hlasu, abyste ho mohli zneškodnit.

6. Poznejte své silné stránky.

Sepište si seznam všech svých pozitivních vlastností – v případě potřeby si na pomoc přizvěte přítele nebo člena rodiny – a přečtěte si ho nebo si ho odříkejte, když se cítíte nejistí. Nechte si připomenout, jak moc toho můžete nabídnout.

7. Pečlivě si vybírejte vztahy.

Stydliví lidé mají tendenci mít méně, ale hlubších přátelství – což znamená, že váš výběr přítele nebo partnera je ještě důležitější. Věnujte svůj čas lidem ve svém životě, kteří jsou vnímaví, vřelí a povzbuzující.

8. Vyhněte se šikaně a škádlení.

Vždycky se najde pár lidí, kteří jsou ochotni být krutí nebo sarkastičtí, pokud to přináší dobrou pointu, někteří prostě nemají smysl pro to, co je vhodné, a některým je jedno, komu ublíží. Udržujte si od těchto lidí zdravý odstup.

9. Pečlivě se dívejte.

Většina z nás je nejtvrdší sama k sobě, proto si zvykněte pozorovat druhé (aniž byste z toho dělali vědu). Možná zjistíte, že i ostatní lidé trpí vlastními příznaky nejistoty a že nejste sami.

10. Pamatujte, že jeden špatný okamžik neznamená špatný den.

Zvláště když trávíte hodně času ve své hlavě, což stydliví lidé obvykle dělají, je snadné zkreslit zážitky, myslet si, že vaše stydlivost zničila celou událost – i když je pravděpodobné, že to pro nikoho kromě vás nebyl velký problém.

11. Vypněte svou představivost.

Stydliví lidé někdy cítí nesouhlas nebo odmítnutí, i když tam není. Lidé vás mají pravděpodobně mnohem raději, než si připouštíte.

12. Podívejte se na to z očí do očí.

Někdy, když máte strach, je nejlepší se mu postavit čelem. Pokud máte strach, prostě se na něj podívejte a opřete se do něj.

13. Pojmenujte to.

Udělejte si seznam všech svých nervů a obav. Pojmenujte je, naplánujte si, jak je odstraníte, a jděte dál.

To, že trpíte stydlivostí, by vám nemělo bránit v dosažení vytouženého úspěchu, proto vyzkoušejte tyto jednoduché nástroje a přimějte je, aby pro vás fungovaly – ve skutečnosti je dobré je vyzkoušet bez ohledu na to, zda jste stydliví, nebo ne.