13 účinných kroků, které odstraní vaše pochybnosti o sobě samých

Ať už máte jakékoli postavení nebo pozici – ať už jste neplacený stážista, nebo generální ředitel mocné nadnárodní firmy – v určitém okamžiku zažijete chvíle, kdy vaše sebedůvěra ochabne a vy o sobě zapochybujete.

Pochybnosti o sobě samém jsou mocným nepřítelem.

Může udeřit kdekoli na pracovišti, ve vašem životě i ve vašem vedení, a to znepokojivým a přesvědčivým hlasem, který vás může zdržovat od využívání příležitostí, rozhodování a riskování. Naučit se, jak je porazit, je pro úspěch zásadní. Jak kdysi řekl Norman Vincent Peale: „Změňte své myšlenky a změníte svůj svět.“

Zde je 13 účinných způsobů, jak odstranit pochybnosti o sobě samém:

1. Začněte s uvědoměním.
Sebeuvědomění je zásadním krokem k překonání pochybností o sobě samém. Čím více toho o sobě víte, tím lépe dokážete pochopit, co vás brzdí, a tím větší máte možnost s tím něco udělat.

2. Najděte zdroj.
Věnujte nějaký čas hloubce a hledejte původ svých nejistot. Může mít dokonce kořeny v rozumném a zdravém smyslu pro opatrnost, který se zvrhl ve špatný směr. Pochopte, odkud negativita přichází, abyste ji mohli odstranit ze své mysli a bytí.

3. Poznejte své spouštěče.
Věci, které u vás vyvolávají pochybnosti o sobě samých a další negativní emoce, jsou posly z nevyléčených částí toho, kým jste. K identifikaci spouštěčů je zapotřebí soucit i analýza, abyste je mohli zvládnout – to je první krok k převzetí kontroly nad pochybnostmi o sobě samých.

4. Hledejte vzory.
Všichni máme tendenci dělat věci známými způsoby. Co je bezpečné? Co fungovalo dříve? Čím více dokážete porozumět nejen konkrétním spouštěčům, ale celému kontextu svých pochybností o sobě samém, můžete začít vnímat vzorce, analyzovat své minulé chování a provést úpravy, abyste navázali na to, co funguje, a odstranili to, co nefunguje.

5. Přepracujte svou mysl.
Začněte přepracovávat svou mysl a nahraďte sebezničující myšlenky pozitivními afirmacemi. Začněte skutečně naslouchat své samomluvě a zachycujte negativní zprávy dříve, než se ujmou. Vyvraťte je připomínkami svých pozitivních vlastností, cílů a úspěchů. Pokud si je budete chtít zapamatovat, veďte si seznam, který vám pomůže si je zapamatovat.

6. Najděte svou motivaci.
Dalším způsobem, jak čelit sebepochybujícím myšlenkám, je napojit se na svůj cíl a inspiraci. Vzpomeňte si, proč děláte to, co děláte, a znovu se zavažte, že tomu dáte to nejlepší. Najděte v sobě motivaci a sledujte, jak odstraňujete pochybnosti o sobě samých.

7. Přestaňte hledat vnější souhlas.
Když musíte být potvrzeni ostatními, předáváte svou osobní moc – což ještě více zpochybňuje vaši sebedůvěru. Je to začarovaný kruh. Požádejte o radu a naslouchejte těm, kterým důvěřujete, ale pamatujte, že jste to vy, kdo bude žít s důsledky svých rozhodnutí. Dělejte je odvážně a neohlížejte se zpět.

8. Investujte nějaký čas do pozitivních afirmací a manter o sebedůvěře. Nahrazení negativních zpráv pozitivní samomluvou je jednou z nejdůležitějších věcí, které můžete udělat pro odstranění pochybností o sobě samých. Zpočátku se to může zdát trapné, ale každodenní odříkávání několika pozitivních afirmací může skutečně pomoci.

9. Vyhledejte radu.
Možnost promluvit si s někým, komu důvěřujete – koučem, mentorem nebo důvěryhodným přítelem – může být mocným nástrojem pro změnu vašeho pohledu na věc. Už jen to, že si to řeknete nahlas, vám může pomoci snížit sílu negativního myšlení. Mluvení o tom vám také pomůže identifikovat vaše spouštěče, vidět vaše vzorce a najít jejich zdroj.

10. Nevymýšlejte si výmluvy.
Pokud zažíváte mnoho pochybností o sobě samých, pravděpodobně jste se velmi dobře seznámili s tím, že jste schopni racionalizovat svůj emocionální stav způsobem, který vás omlouvá z toho, co musíte udělat. Pokud vám tyto výmluvy stojí v cestě, musíte je okamžitě odstranit.

11. Cvičte se v soucitu.
Zatímco projevovat soucit druhým je často snadné, jen velmi málo lidí dokáže zvládnout svou sebekritiku se soucitem k sobě samým. Soucit se sebou samým vám může přinést klid a pomůže vám i s vaším psychickým a fyzickým stavem. Je to jemné, ale mocné a někdy i prudké cvičení, které může skutečně něco změnit.

12. Řiďte se svými hodnotami.
V rychle se měnících stresových situacích – přesně v době, kdy pochybnosti o sobě samých čekají na útok – můžete zůstat pod kontrolou díky jednoduchému úkonu, kterým zkontrolujete své hodnoty. Řídit se svými hodnotami může otočit způsob, jakým se rozhodujete a jak se přenášíte přes situace.

13. Přestaňte čekat na dokonalost.
Perfekcionismus je přirozená vlastnost, ale neexistuje lepší způsob, jak přiživit pochybnosti o sobě samém. Místo toho, abyste příliš přemýšleli o věcech, které se možná nikdy nestanou, dejte si svolení začít, i když neznáte výsledek.

„Jediným omezením naší realizace zítřka budou naše dnešní pochybnosti,“ řekl Franklin Delano Roosevelt. Nejdůležitější změnou, kterou můžete udělat, je ukončit hlas ve vaší hlavě, který vám říká, že si to nezasloužíte, že nejste dost chytří nebo dost dobří.