13 Znaky vysoké emoční inteligence

V roce 1995 vydal psycholog a vědecký novinář Daniel Goleman knihu, v níž většinu světa seznámil se vznikajícím konceptem emoční inteligence. Tato myšlenka – že schopnost porozumět emocím a zvládat je výrazně zvyšuje naše šance na úspěch – se rychle ujala a dále výrazně ovlivnila způsob, jakým lidé přemýšlejí o emocích a lidském chování.

Jak ale vypadá emoční inteligence, jak se projevuje v každodenním životě??

Poslední dva roky jsem se touto otázkou zabýval při výzkumu své připravované knihy, EQ, aplikovaná. Přitom jsem identifikoval řadu činností, které ilustrují, jak se emoční inteligence projevuje v reálném světě.

Zde je 13 z nich:

1. Přemýšlíte o pocitech.

Emoční inteligence začíná tím, čemu se říká sebeuvědomění a sociální uvědomění, tedy schopností rozpoznat emoce (a jejich dopad) u sebe i u druhých.

Toto uvědomění začíná reflexí. Kladete otázky jako např:

  • Jaké jsou mé silné emoční stránky? Jaké jsou mé slabé stránky?
  • Jak moje aktuální nálada ovlivňuje mé myšlenky a rozhodování??
  • Co se děje pod povrchem, který ovlivňuje to, co druzí říkají nebo dělají??

Zamyšlení nad otázkami, jako jsou tyto, přináší cenné poznatky, které můžete využít ve svůj prospěch.

2. Zastavte se.

Pauza je tak jednoduchá, jako když se na chvíli zastavíte a zamyslíte, než začnete mluvit nebo jednat. (Snadné v teorii, obtížné v praxi.) To vás může uchránit před trapnými okamžiky nebo před příliš rychlým přijímáním závazků.

Jinými slovy, pozastavení vám pomůže zdržet se trvalého rozhodnutí na základě dočasné emoce.

3. Snažíte se ovládat své myšlenky.

Nad emocemi, které v daném okamžiku prožíváte, nemáte příliš velkou kontrolu. Své reakce na tyto emoce však můžete ovládat – tím, že se zaměříte na své myšlenky. (Jak už bylo řečeno: Nemůžete zabránit tomu, aby vám na hlavě přistál pták, ale můžete může zabránit mu ve stavbě hnízda.)

Tím, že se snažíte ovládat své myšlenky, odoláváte tomu, abyste se stali otrokem svých emocí, a umožňujete si žít způsobem, který je v souladu s vašimi cíli a hodnotami.

4. Z kritiky máte prospěch.

Nikdo nemá rád negativní zpětnou vazbu. Víte však, že kritika je příležitostí k učení, i když není podána tím nejlepším způsobem. A i když je neopodstatněná, dává vám možnost nahlédnout do toho, jak přemýšlejí ostatní.

Když obdržíte negativní zpětnou vazbu, udržíte své emoce na uzdě a zeptáte se sami sebe: Jak mě to může zlepšit??

5. Projevujete autenticitu.

Autenticita neznamená sdělovat o sobě všechno, všem a pořád. To dělá znamená říkat, co si myslíte, myslet vážně, co říkáte, a držet se především svých hodnot a zásad.

Víte, že ne každý ocení, když se podělíte o své myšlenky a pocity. Ale ti, na kterých záleží, budou.

6. Projevujete empatii.

Schopnost projevovat empatii, která zahrnuje porozumění myšlenkám a pocitům druhých, vám pomáhá navázat kontakt s ostatními lidmi. Místo toho, abyste druhé odsuzovali nebo je nálepkovali, se snažíte vidět věci jejich očima.

Empatie nemusí nutně znamenat souhlas s názorem druhého člověka. Jde spíše o snahu porozumět – což vám umožní budovat hlubší a provázanější vztahy.

7. Chválíte ostatní.

Všichni lidé touží po uznání a ocenění. Když druhé chválíte, uspokojujete tuto touhu a budujete si přitom důvěru.

To vše začíná, když se zaměříte na to dobré v druhých. Když se pak podělíte konkrétně o to, čeho si vážíte, inspirujete je k tomu, aby byli tou nejlepší verzí sebe sama.

8. Dáváte užitečnou zpětnou vazbu.

Negativní zpětná vazba má velký potenciál zranit city druhých. Když si to uvědomíte, přetvoříte kritiku na konstruktivní zpětnou vazbu, takže ji příjemce vnímá jako užitečnou, a ne jako škodlivou.

9. Omlouváte se.

Umět se omluvit vyžaduje sílu a odvahu. Ale prokážete tím pokoru, což je vlastnost, která k vám přirozeně přitáhne ostatní.

Emoční inteligence vám pomůže uvědomit si, že omluva nemusí vždy znamenat, že jste se mýlili. To dělá Znamená to vážit si svého vztahu více než svého ega.

10. Odpouštíte a zapomínáte.

Držet se zášti je jako nechávat nůž v ráně. Zatímco uražená strana jde dál svým životem, vy sami sobě nikdy nedáte šanci se uzdravit.

Když odpustíte a zapomenete, zabráníte druhým, aby drželi vaše emoce jako rukojmí – což vám umožní posunout se dál.

11. Dodržujete své závazky.

V dnešní době je běžné, že lidé poruší dohodu nebo závazek, když se jim to hodí. Samozřejmě, že vykašlat se na večer u Netflixu s kamarádem způsobí menší škodu než porušení slibu dítěti nebo promeškání důležitého obchodního termínu.

Když si však zvyknete držet slovo – ve velkých i malých věcech – vytvoříte si dobrou pověst spolehlivého a důvěryhodného člověka.

12. Pomáháte druhým.

Jedním z nejlepších způsobů, jak pozitivně ovlivnit emoce druhých, je pomoci jim.

Většinu lidí nezajímá, kde jste vystudovali, a dokonce ani vaše předchozí úspěchy. Ale co hodiny, které jste ochotni věnovat tomu, abyste vyslechli nebo pomohli?? Vaše ochota jít do zákopů a pracovat po jejich boku?

Takové činy budují důvěru a inspirují ostatní, aby vás následovali, když na tom záleží.

13. Chráníte se před citovou sabotáží.

Uvědomujete si, že emoční inteligence má i svou temnou stránku – například když se jednotlivci snaží manipulovat s emocemi druhých, aby prosadili svůj osobní záměr nebo jiný sobecký cíl.

A právě proto pokračujte ve zdokonalování vlastní emoční inteligence – abyste se ochránili, když to udělají oni.