13 způsobů, jak se bránit syndromu podvodníka

Pokud se v práci cítíte jako podvodník a bojíte se, že někdo zjistí, že nejste tak kompetentní profesionál, jak se tváříte, trpíte tím, co psychologové nazývají syndromem podvodníka. Není to strašně příjemné, ale nedělejte si s tím příliš velké starosti – také to není ani v nejmenším vzácné.

Asi 70 procent lidí někdy trpí pocitem, že předstírají, a dokonce i úspěšné vzory jako Tina Fey, Maya Angelou a Sheryl Sandberg přiznaly, že tento problém zažívají. (Všimněte si, že všechny tyto příklady jsou ženy? Ano, syndrom podvodníka je častější mezi odborníky ženského pohlaví.) Odborníci na tuto problematiku navíc trvají na tom, že ti, kteří se trápí tím, že jsou podvodníci, bývají inteligentnější a schopnější než ti, které pochybnosti o sobě samých netrápí. Nejenže je tedy tento problém běžný, ale může být i dobrým znamením ohledně vašich schopností.

Doufejme, že to vše vás zbaví studu a obav ze syndromu podvodníka, ale ani veškeré zajištění na světě vám každodenní úzkost nezpříjemní. Takže i když se nejedná o děsivou diagnózu, stále pravděpodobně hledáte lék. Dalším šťastným vedlejším efektem rozšířenosti tohoto problému je právě to, kolik navrhovaných řešení je k dispozici. Nedávno se objevila dvojice užitečných příspěvků, které nabízejí tucet užitečných nápadů.

1. Soustřeďte se na přítomnost

První sada návrhů pochází od Gulnary Mirzakarimové, dříve bankéřky a nyní softwarové inženýrky ve společnosti Jibe. Při studiu programování v kódovacím výcvikovém táboře Hackbright Academy trpěla těžkým případem pocitu, že je podvodnice. Nedávno se na blogu Hackbright podělila o své návrhy, jak tento pocit překonat.

Prvním z nich je jednoduše vytěsnit své myšlenky od neznámých a co by kdyby. Starejte se jen o to, co máte právě před sebou. „Když jsem byl v Hackbrightu, nedělal jsem si starosti s tím, že bych na pracovišti nepředvedl žádný výkon, protože jsem ještě žádný neměl. Mým cílem bylo dokončit závěrečný projekt, ve kterém jsem psala vlastní programovací jazyk, a pak se připravit na pohovory,“ píše.

2. Udělejte si seznam toho, co nevíte

Další z přímočarých tipů Mirzakarimové: Vyzkoušejte si, jak se k úzkosti postavit čelem, vyjmenujte si věci, které se potřebujete naučit, a pak se je začněte učit. „Udělejte si seznam věcí, které nevíte, a věcí, o kterých si „myslíte“, že je nevíte. Prostě se je naučte. Budete tak zaneprázdněni, že nebudete mít čas na starosti,“ říká.

3. Obklopte se chytrými lidmi

Může to znít jako recept na to, abyste se cítili ještě neschopnější, ale nezapomínejte, že nejjednodušší způsob, jak doplnit mezery ve svých znalostech, je trávit čas s lidmi, kteří jsou chytřejší než vy a jsou ochotni vám pomoci se učit.

„Byla jsem první ženou-inženýrkou přijatou ve společnosti Jibe a ne, ani trochu mě to nevyděsilo,“ píše. Proč nebyla zastrašena? Tým byl sice plný velkých mozků, ale byl také ochotný být zdrojem prostředků. Například její kolega Brian: Brian je seniorní vývojář a jednoduše řečeno je génius, ale hlavně je to trpělivý učitel, díky kterému se teď neváhám pustit do velkých projektů, protože vím, že je dokážu realizovat.“.“

4. Rozdělte velké problémy

Ať už je problém, kterému čelíte, jakkoli zastrašující, nepochybně se skládá z několika menších složek. Rozdělte si je a začněte řešit tyto lépe zvládnutelné části jednu po druhé.

5. Smiřte se s tím, že nikdo neví všechno

Dovedete si představit, jak by byl život nudný, kdybyste se už neměli co učit? „Je toho tolik, co ještě nevím, a to je úžasné, protože proč jinak žít, když člověk všechno ví?“ Mirzakarimova uzavírá.

6. Přiznejte svůj problém

Mirzakarimová není jediná, kdo nabízí tipy. Na blogu společnosti Buffer se Mike San Roman také svěřil se svým bojem s pocitem, že se cítí jako podvodník, a nabídl seznam rychlých a špinavých způsobů, jak se bránit. Jeho seznam začíná jednoduše: Uvědomte si a přijměte svůj pocit, že jste podvodník. Z potlačování není nic, co by se dalo získat.

7. Opravdu slyšet komplimenty

Máme tendenci fixovat se na negativní zpětnou vazbu a problémy a chválu pouštět jedním uchem tam a druhým ven. Bojujte s touto tendencí, navrhuje San Roman. „Když dostanete pozitivní zpětnou vazbu, přijměte ji objektivně a internalizujte ji,“ píše.

8. Nepřipisujte své úspěchy štěstí

Nejenže to zkracuje vaše schopnosti, ale také to ignoruje skutečnost, že obrovskou složkou štěstí je váš pohled na svět a to, jak přistupujete ke svému životu. Buďte vděční za svá požehnání, ale zároveň si uvědomte, čeho jste dosáhli

9. Změňte svůj slovník

Všimněte si, zda své úspěchy bagatelizujete, když o nich mluvíte, a pokud ano, pokuste se tohoto zlozvyku zbavit. „Nemluvte o svých schopnostech nebo úspěších se slovy jako „pouze“, „pouze“, „jednoduše“ apod.,“ navrhuje San Roman.

10. Veďte si deník

Boj proti syndromu podvodníka je dalším důvodem, proč si vést deník (existuje spousta dalších). „Když si své úspěchy a neúspěchy zapíšete, získáte o nich zpětný přehled a při jejich opětovném čtení si je budete pamatovat stejně,“ tvrdí San Roman.

11. Přestaňte věřit v dokonalost

Snaha být bezchybný vás přivede trochu k šílenství a sníží vaši produktivitu a kreativitu. Věřit, že existuje někdo bezchybný, vám přivodí syndrom podvodníka. „Uvědomte si, že dokonalý výkonný pracovník neexistuje a že se nakonec objeví problémy,“ říká San Roman.

12. Uvědomte si, že pokora je silná stránka

„Víte, že jste dosáhli skutečného úspěchu v den, kdy se stanete skutečně pokornými. To je den, kdy přestanete světu – a sami sobě – dokazovat, že jste dosáhli něčeho smysluplného,“ napsal sériový podnikatel Naveen Jain na stránkách Inc.com nedávno. San Roman s ním souhlasí. Pokora se podceňuje. Přijměte ten svůj jako výhodu a známku síly.

13. Přijmout pomoc

Snaha jít neustále sám za sebe jen zhorší váš syndrom podvodníka. Uvědomte si, že i špičkoví pracovníci potřebují pomoc.

Máte nějaké další nápady, které byste mohli přidat do tohoto seznamu?