13 způsobů, jak se naučit většímu sebevědomí

Jste tak sebevědomí, jak byste chtěli být? Jen málo lidí by na tuto otázku odpovědělo „ano“. Podle Becky Blalockové, autorky a bývalé manažerky společnosti Fortune 500, se však každý může naučit být sebevědomější. A je to dovednost, kterou se můžeme naučit sami.

Začněte tím, že zapomenete na představu, že sebevědomí, vůdcovství a veřejné vystupování jsou schopnosti, se kterými se lidé rodí. Výzkumy totiž ukazují, že být plachý a opatrný je přirozený stav člověka. „Takto žili lidé v dřívějších dobách, aby si předali své geny, takže to máme v genofondu,“ říká. „Museli jste být opatrní, abyste přežili. Ale věci, kterých se museli obávat tehdy, nejsou ty, kterých se musíme obávat dnes.“

Jak se naučíte být sebevědomější? Zde je Blalockova rada:

1. Uveďte své myšlenky na pravou míru.

Průměrný člověk má každý den 65 000 myšlenek, říká Blalock, a 85 až 90 procent z nich je negativních – věci, kterých se obáváme nebo kterých se bojíme. „Jsou to varování před sebou samým,“ říká Blalock, a zůstaly nám z minulosti, kdy jsme žili v jeskyních. Dává to smysl – když strčíme ruku do ohně, náš mozek se chce ujistit, že už to nikdy neuděláme. Tento mechanismus přežití však působí proti nám, protože způsobuje, že se soustředíme spíše na obavy než na naděje nebo sny.

Jde o to uvědomit si, že váš mozek takto funguje, a udržet negativitu na uzdě. „Musíte si uvědomit, že vaše myšlenky jsou jen myšlenky,“ říká Blalock. Nemusí nutně představovat objektivní realitu.

2. Začněte od konce.

„Je tolik lidí, kterých jsem se zeptal: ‚Co chceš dělat?? Čím chcete být?‘ a oni by řekli: ‚Nevím,'“ říká Blalock. „Klíčem k úspěchu je vědět, co chcete. Všechno ostatní, co děláte, by vás mělo vést tam, kam chcete jít.“

3. Začněte s vděčností.

Začněte den tím, že se zamyslíte nad některými věcmi, za které můžete být vděční, radí Blalocková. „Většina ze 7 miliard lidí na světě nebude mít takové příležitosti jako vy,“ říká. „Pokud začnete s touto perspektivou, budete po zbytek dne ve správném rozpoložení.“

4. Udělejte denně krok mimo svou komfortní zónu.

Na komfortních zónách je zvláštní věc. Pokud z nich pravidelně vystupujeme, rozšiřují se. Pokud zůstaneme uvnitř, zmenší se. Vyhněte se tomu, abyste uvízli ve zmenšující se komfortní zóně tím, že se budete snažit dělat věci, které jsou mimo ni.

Všichni máme zkušenosti, kdy jsme udělali něco, co nás vyděsilo, a pak jsme zjistili, že to nebylo tak špatné. V Blalockově případě byla na návštěvě vojenské základny a dostala se na vrchol věže pro výcvik parašutistů na cvičný seskok. „Měli mě celou zaháčkovanou a já jsem řekla: ‚Promiňte, ale tohle nemůžu, mám doma malé dítě,'“ vzpomíná. „Ten chlap vzal za nohu a shodil mě z věže. Když jsem se dostala ven, uvědomila jsem si, že to není tak špatné.“

Ne vždy nám bude stát po ruce někdo, kdo nás vykopne z naší komfortní zóny, takže to musíme udělat sami za sebe. „Prostě se chovejte!“ Blalock říká.

5. Nezapomeňte: Psi nepronásledují zaparkovaná auta.

Pokud narážíte na odpor, otázky a pochybnosti, pravděpodobně to má dobrý důvod – někam se chystáte. To neznamená, že byste měli ignorovat varovné signály, ale znamená to, že byste měli tato negativa uvést na pravou míru. Pokud neuděláte změny a nezpochybníte status quo, nikdo nikdy nebude mít námitky proti ničemu, co děláte.

6. Připravte se na to, že se odrazíte ode dna.

„Sebevědomí nám neničí neúspěch, ale to, že se nedokážeme zvednout,“ říká Blalock. „Jakmile se zvedneme zpět, naučili jsme se, co nefunguje, a můžeme to zkusit znovu.“ Blalock poukazuje na to, že baseballisté s největšími rekordy v počtu homerunů mají také největší rekordy ve strikeoutech. Když se více rozmáchnete, dostanete se tam, kam chcete.

7. Najděte si mentora.

Ať už jste si předsevzali udělat cokoli, je pravděpodobné, že existují jiní, kteří to udělali jako první a mohou vám nabídnout užitečné rady nebo alespoň posloužit jako vzor. Najděte tyto lidi a naučte se od nich co nejvíce.

8. Vybírejte si své společníky moudře.

„Váš pohled – negativní nebo pozitivní – bude průměrem pěti lidí, se kterými trávíte nejvíce času,“ říká Blalock. „Takže si dávejte pozor, s kým se stýkáte. Ujistěte se, že se stýkáte s lidmi, kteří vás povzbuzují a povznášejí.“

Dodává, že když odešla z práce ve vedení společnosti a začala psát knihy, někteří lidé byli zděšeni a předpovídali, že je nikdo nebude číst, zatímco jiní ji docela povzbuzovali. Netrvalo dlouho a zjistila, že povzbudiví přátelé jsou ti, ke kterým by se měla přiklonit.

9. Udělejte si domácí úkol.

Téměř v každé situaci vám může příprava pomoci zvýšit sebevědomí. Musím přednést projev? Několikrát si to nacvičte, nahrajte se a poslouchejte. První setkání s lidmi? Projděte si je a jejich organizace na webu a zkontrolujte také jejich profily na sociálních sítích. „Pokud budete připraveni, budete si více věřit,“ říká Blalock. „Díky internetu je to tak snadné.“

10. Dostatek odpočinku a pohybu.

V současné době již existuje dostatek důkazů o tom, že dostatek spánku, pohybu a správná výživa zásadně ovlivňují vaši náladu i efektivitu. „Už jen mírné cvičení třikrát týdně po dobu 20 minut dělá pro hipokampus mnoho a je účinnější než cokoli jiného pro odvrácení Alzheimerovy choroby a deprese,“ říká Blalock. „Přesto vždycky vypadne ze seznamu, když si určujeme priority. I když existuje mnoho věcí, které můžeme delegovat, cvičení mezi ně nepatří. Kdyby existoval způsob, jak to udělat, už bych na to přišel.“

11. Dýchejte!

„Tohle je tak jednoduché,“ říká Blalocková. „Když budete dýchat ztěžka, nasytí to váš mozek kyslíkem a vy budete bdělejší a uvědomělejší. Ve vypjatých situacích je to velmi důležité, protože si díky tomu uvědomíte, že své tělo ovládáte vy, a ne vaše podvědomí. Pokud nepraktikuješ dýchání, měl bys.“

12. Buďte ochotni předstírat.

Ne, neměli byste předstírat, že máte kvalifikaci nebo zkušenosti, které nemáte. Pokud však máte většinu potřebných dovedností a zbytek si pravděpodobně dokážete domyslet, neotálejte. Jedna společnost provedla studii, aby zjistila, proč je méně jejích zaměstnankyň povyšováno než mužů. Ukázalo se, že nejde ani tak o zaujatost, jako o důvěru: Pokud by měl muž zhruba polovinu kvalifikačních předpokladů pro vypsané pracovní místo, pravděpodobně by se o něj ucházel, zatímco žena by spíše počkala, až bude mít většinu nebo všechny z nich. Nezdržujte se tím, že předpokládáte, že musíte mít obrovské zkušenosti pro danou práci nebo část podniku, než se do ní pustíte.

13. Nezapomeňte požádat o pomoc.

„Nepředpokládejte, že lidé vědí, co chcete,“ říká Blalock. „Musíte přijít na to, co to je, a pak je vzdělávat.“

Jakmile se lidé dozvědí, co chcete a že stojíte o jejich pomoc, možná budete překvapeni, jak ochotně vám vyjdou vstříc. „Lidem opravdu lichotí, když je požádáte o radu a podporu,“ říká. „Když někdo řekne ne, vždycky můžete požádat někoho jiného. Podle mých zkušeností však málokdy řeknou ne.“

Líbí se vám tento příspěvek? Zaregistrujte se zde k odběru Mindina týdenního e-mailu a její sloupky vám už nikdy neuniknou. Příště: Proč – a jak – se každý den odpojit od sítě.