15 vlastností, které potřebujete k rozvoji psychické odolnosti

Všichni v životě dosáhneme kritických bodů, kdy je naše psychická odolnost podrobena zkoušce. Může to být kvůli toxickému příteli nebo kolegovi, bezvýchodné práci nebo problémovému vztahu.

Ať už se jedná o jakoukoli výzvu, musíte být silní, vidět věci novou optikou a podniknout rozhodné kroky, pokud ji chcete úspěšně překonat.

Zní to jednoduše. Všichni chceme mít dobré přátele, dobrou práci a dobré vztahy.

Ale není to.

Je těžké být psychicky odolný, zejména když se cítíte zaseknutí. Schopnost prolomit zaběhnuté pořádky a vydat se novým odvážným směrem vyžaduje mimořádnou odvahu, smělost a kuráž, které mají jen ti psychicky nejodolnější lidé.

Je fascinující, jak se psychicky odolní lidé odlišují od davu. Tam, kde ostatní vidí neprostupné bariéry, oni vidí výzvy, které je třeba překonat.

Když v roce 1914 vyhořela továrna Thomase Edisona, zničila jedinečné prototypy a způsobila škodu 23 milionů dolarů, Edisonova reakce byla jednoduchá: „Díky bohu, že všechny naše chyby shořely. Nyní můžeme začít znovu.“

Edisonova reakce je ztělesněním psychické odolnosti – vidí příležitost a podniká kroky, i když situace vypadá bezútěšně.

Existují návyky, které si můžete osvojit, abyste zlepšili svou psychickou odolnost. Charakteristické znaky psychicky odolných lidí jsou vlastně strategie, které můžete začít používat už dnes.

1. Emoční inteligence.

Emoční inteligence je základním kamenem duševní odolnosti. Nemůžete být psychicky odolní bez schopnosti plně pochopit a tolerovat silné negativní emoce a udělat s nimi něco produktivního. Okamžiky, které testují vaši psychickou odolnost, jsou v konečném důsledku testem vaší emoční inteligence (EQ).

Na rozdíl od vašeho IQ, které je pevně dané, je vaše EQ flexibilní dovednost, kterou můžete zlepšovat pomocí porozumění a úsilí. Není divu, že 90 % špičkových pracovníků má vysoké EQ a že lidé s vysokým EQ vydělávají ročně o 28 000 dolarů více (v průměru) než jejich kolegové s nízkým EQ.

Dovednosti EQ jsou bohužel nedostatkovým zbožím. Společnost TalentSmart otestovala více než milion lidí a zjistili jsme, že jen 36 % z nich je schopno přesně identifikovat své emoce v okamžiku, kdy k nim dochází.

2. Sebevědomí.

“ Ať už si myslíte, že to dokážete, nebo si myslíte, že to nedokážete – máte pravdu.“ – Henry Ford

Psychicky odolní lidé se hlásí k Fordově myšlence, že vaše mentalita má silný vliv na vaši schopnost uspět. Tento pojem není jen motivačním nástrojem – je to fakt. Nedávná studie na univerzitě v Melbourne ukázala, že sebevědomí lidé dosahovali vyšších platů a byli povyšováni rychleji než ostatní.

Skutečné sebevědomí – na rozdíl od falešného sebevědomí, které lidé předvádějí, aby zakryli svou nejistotu – má svůj vlastní vzhled. Psychicky odolní lidé mají navrch nad pochybovači a skeptiky, protože jejich sebedůvěra inspiruje ostatní a pomáhá jim věci uskutečňovat.

3. Schopnost neutralizovat toxické lidi.

Jednání s obtížnými lidmi je pro většinu z nich frustrující a vyčerpávající. Psychicky odolní lidé kontrolují své interakce s toxickými lidmi tím, že udržují své pocity pod kontrolou. Když se potřebují postavit toxické osobě, přistupují k situaci racionálně. Identifikují své emoce a nedovolí, aby hněv nebo frustrace podněcovaly chaos. Zohledňují také stanovisko obtížné osoby a jsou schopni najít společnou řeč a řešení problémů. I když se situace zcela zvrtne, psychicky odolní lidé jsou schopni brát toxickou osobu s rezervou, aby se jí nenechali strhnout ke dnu.

4. Umět přijmout změnu.

Psychicky odolní lidé jsou flexibilní a neustále se přizpůsobují. Vědí, že strach ze změny je ochromuje a je hlavní hrozbou pro jejich úspěch a štěstí. Vyhlížejí změny, které číhají za rohem, a vytvářejí si akční plán pro případ, že by tyto změny nastaly.

Pouze když přijmete změnu, můžete v ní najít to dobré. Pokud chcete rozpoznat a využít příležitosti, které změna vytváří, musíte mít otevřenou mysl a náruč.

Jste odsouzeni k neúspěchu, když děláte stále totéž v naději, že ignorováním změny to zmizí. Koneckonců definice šílenství je dělat stále dokola to samé a očekávat jiný výsledek.

5. Říkat ne.

Výzkum provedený na Kalifornské univerzitě v San Francisku ukázal, že čím větší potíže máte s říkáním ne, tím větší je pravděpodobnost, že zažijete stres, vyhoření, a dokonce i deprese. Duševně odolní lidé vědí, že říkat ne je zdravé, a mají sebevědomí a nadhled, aby své „ne“ dali jasně najevo.

Když přijde čas říci ne, duševně odolní lidé se vyhýbají větám jako „Myslím, že nemohu“ nebo „Nejsem si jistý“.“ Říkají ne s důvěrou, protože vědí, že říci ne novému závazku ctí jejich stávající závazky a dává jim příležitost je úspěšně splnit.

Duševně odolní lidé se také umí ovládat tím, že si řeknou „ne“. Odkládají uspokojení a vyhýbají se impulzivnímu jednání, které způsobuje škody.

6. Vědět, že strach je ne. 1 zdroj lítosti.

Psychicky odolní lidé vědí, že až bude po všem, budou mnohem více litovat šancí, které nevyužili, než svých neúspěchů. Nebojte se riskovat.

Často slýchávám, jak lidé říkají: „Co nejhoršího se ti může stát?? Zabije vás to?“ Přesto smrt není to nejhorší, co vás může potkat. Nejhorší věc, která se vám může stát, je nechat se vnitřně zabít, dokud jste ještě naživu.

Chce to vytříbené sebeuvědomění, abyste se dokázali pohybovat po laně mezi přebýváním a vzpomínáním. Příliš dlouhé zabývání se svými chybami ve vás vyvolává úzkost a ostych, zatímco úplné zapomenutí na ně vás nutí je opakovat. Klíč k rovnováze spočívá ve vaší schopnosti proměnit neúspěchy v nuggety zlepšení. To vytváří tendenci se při každém pádu znovu zvednout.

7. Přijímání neúspěchu …

Psychicky odolní lidé přijímají neúspěch, protože vědí, že cesta k úspěchu je jím dlážděna. Nikdo nikdy nezažil skutečný úspěch, aniž by nejprve přijal neúspěch.

Tím, že odhalíte, kdy jste na špatné cestě, vám vaše chyby dláždí cestu k úspěchu. Největší průlomy obvykle přicházejí ve chvíli, kdy se cítíte nejvíce frustrovaní a zaseknutí. Právě tato frustrace vás nutí přemýšlet jinak, podívat se z jiného úhlu pohledu a vidět řešení, které vám dosud unikalo.

8. … Aniž byste se zabývali chybami.

Psychicky odolní lidé vědí, že to, na co soustředíte svou pozornost, určuje váš emocionální stav. Když se soustředíte na problémy, kterým čelíte, vytváříte a prodlužujete negativní emoce a stres, což brzdí výkonnost. Když se zaměříte na činnosti, které zlepší vás samotné a vaše okolnosti, vytvoříte si pocit osobní účinnosti, který vyvolává pozitivní emoce a zlepšuje výkonnost.

Psychicky odolní lidé se distancují od svých chyb, ale dělají to, aniž by na ně zapomněli. Díky tomu, že si své chyby uchovávají v bezpečné vzdálenosti, ale přesto jsou stále po ruce, aby se na ně mohli odvolávat, jsou schopni se přizpůsobit a přizpůsobit budoucímu úspěchu.

9. Odmítnutí nechat někoho omezovat vaši radost …

Pokud váš pocit potěšení a uspokojení pramení ze srovnávání se s ostatními, přestáváte být pánem svého vlastního štěstí. Když se psychicky odolní lidé cítí dobře, když něco dělají, nenechají si to vzít od nikoho názory nebo úspěchy.

Ačkoli není možné vypnout reakce na to, co si o vás myslí ostatní, nemusíte se s ostatními srovnávat a názory lidí můžete vždy brát s rezervou. Duševně odolní lidé vědí, že bez ohledu na to, co si o nich lidé v danou chvíli myslí, je jisté jedno – nikdy nejsou tak dobří nebo špatní, jak o nich lidé říkají.

10. … A neomezovat radost druhých.

Psychicky odolní lidé neodsuzují ostatní, protože vědí, že každý má co nabídnout, a nepotřebují ostatní lidi shazovat, aby se sami cítili dobře.

Srovnávání se s ostatními lidmi je omezující. Žárlivost a zášť z vás vysávají život; jsou to obrovští zloději energie. Psychicky odolní lidé neztrácejí čas ani energii tím, že by lidi hodnotili a dělali si starosti s tím, zda se jim vyrovnají, nebo ne.

Místo toho, abyste plýtvali energií na žárlivost, přelijte ji do uznání. Když oslavujete úspěch druhých lidí, oba z toho máte prospěch.

11. Cvičení.

Studie provedená ve Výzkumném ústavu ve východním Ontariu zjistila, že lidé, kteří cvičili dvakrát týdně po dobu 10 týdnů, se cítili sociálně, intelektuálně a sportovně kompetentnější. Také lépe hodnotili svůj obraz těla a sebevědomí. Nejlepší ze všeho je, že spíše než fyzické změny v jejich tělech byly zodpovědné za zvýšení sebedůvěry, která je klíčem k psychické odolnosti, byla to okamžitá, endorfiny poháněná pozitivita z cvičení, která způsobila všechen rozdíl.

12. Dostatek spánku.

Je těžké přeceňovat význam spánku pro zvýšení vaší psychické odolnosti. Když spíte, váš mozek odstraňuje toxické bílkoviny, které jsou vedlejšími produkty nervové činnosti, když jste vzhůru. Váš mozek je bohužel dokáže adekvátně odstranit pouze ve spánku, takže když se dostatečně nevyspíte, toxické bílkoviny zůstávají v mozkových buňkách a působí spoušť tím, že zhoršují vaši schopnost myslet – což žádné množství kofeinu nenapraví.

Mentálně odolní lidé vědí, že jejich sebekontrola, soustředění a paměť se zhoršují, když nemají dostatek – nebo správný druh – spánku, takže kvalitní spánek je pro ně nejvyšší prioritou.

13. Omezení příjmu kofeinu.

Pití nadměrného množství kofeinu vyvolává uvolňování adrenalinu, který je zdrojem reakce bojuj nebo uteč. Mechanismus „bojuj, nebo uteč“ se vyhýbá racionálnímu uvažování ve prospěch rychlejší reakce, která má zajistit přežití. To je skvělé, když vás honí medvěd, ale ne tak skvělé, když vám život hází klacky pod nohy.

Když kofein uvede váš mozek a tělo do tohoto hyperaktivního stavu stresu, vaše emoce převáží nad vaším chováním. Dlouhý poločas rozpadu kofeinu zaručuje, že takoví zůstanete, protože si dává načas, aby se z vašeho těla dostal ven. Psychicky odolní lidé vědí, že příliš mnoho kofeinu znamená potíže, a nenechají se jimi rozhodit.

14. Nečekat na omluvu, abyste mohli odpustit.

Psychicky odolní lidé vědí, že život jde mnohem hladčeji, jakmile se zbavíte zášti a odpustíte i těm, kteří se nikdy neomluví. Zášť dovolí, aby negativní události z minulosti zničily vaše dnešní štěstí. Nenávist a hněv jsou emocionální paraziti, kteří ničí vaši radost ze života.

Negativní emoce, které se pojí s držením zášti, vytvářejí ve vašem těle stresovou reakci a držení stresu může mít zničující následky (fyzické i psychické). Když někomu odpustíte, neznamená to, že jeho činy omlouváte, jen vás to osvobodí od toho, abyste byli jeho věčnou obětí.

15. Být neúnavně pozitivní.

Sledujte delší dobu zprávy a uvidíte, že je to jen jeden nekonečný koloběh válek, násilných útoků, křehkých ekonomik, krachujících firem a ekologických katastrof. Je snadné si myslet, že to se světem jde rychle z kopce.

A kdo ví? Možná je to. Psychicky odolní lidé si s tím však nedělají starosti, protože se nenechají strhnout k věcem, které nemohou ovlivnit. Místo aby se snažili nastartovat revoluci přes noc, soustředí svou energii na usměrňování dvou věcí, které jsou zcela v jejich moci – své pozornosti a svého úsilí.

Skloubit vše dohromady.

Psychická odolnost není vrozená vlastnost, kterou by mělo jen pár vyvolených. Lze jí dosáhnout a užít si ji.

Co ještě dělá lidi psychicky odolnými? Kolik z těchto 15 vlastností vás vystihuje? Podělte se prosím o své názory v komentářích níže, protože se od vás učím stejně jako vy ode mě.