15 znaků, že jste emočně inteligentní (aniž byste o tom věděli)

Lidé jsou tvorové ovládaní emocemi. Proto je tak důležitá emoční inteligence – schopnost identifikovat, chápat a zvládat emoce.

Emoční inteligence nám pomáhá lépe porozumět sobě samým i druhým. Může nám pomoci činit lepší rozhodnutí, taková, která jsou v souladu s našimi skutečnými názory a hodnotami. Pokud ji použijete správným způsobem, může z vás udělat lepšího zaměstnance, lepšího partnera, lepšího rodiče, lepšího přítele.

Jak ale vypadá emoční inteligence ve skutečném životě??

Na EQ Applied: Průvodce emoční inteligencí v reálném světě, Rozebírám některé vlastnosti, které doprovázejí vysoké EQ.

Podívejte se na následující příklady a zjistěte, zda vystihují vaše každodenní návyky:

1. Rozpitváváte své pocity. (A pocity ostatních.)

Necítíte jen pocity, ale přemýšlíte o tom, co cítíte, a snažíte se pochopit, proč to děláte. (Totéž děláte se svými kolegy, přáteli a rodinnými příslušníky.)

Pomáhá vám to pochopit, jakou roli hrají emoce ve vašem chování i v chování druhých lidí.

2. Dáváte si na čas.

Víte, že emoce a pocity jsou dočasné a že impulzivní rozhodování vede k lítosti. Proto si uděláte čas na pauzu, než začnete mluvit nebo jednat, zejména když si uvědomíte, že se nacházíte v emocionálně vypjatém okamžiku.

3. Udržujete ji v realitě.

Uvědomíte si, že být „autentický“ neznamená sdílet všechno, co si myslíte, se všemi a pořád.

Znamená to však říkat, co si myslíte, myslet vážně, co říkáte, a pevně se držet svých hodnot a zásad.

4. Soustředíte se na své myšlenky.

Své pocity nemůžete mít vždy pod kontrolou: vnější podněty mohou způsobit, že se budete cítit šťastní nebo smutní, naštvaní nebo spokojení. Uvědomujete si však, že můžete ovlivňujete, jak se tyto pocity vyvíjejí – tím, že soustředíte své myšlenky.

Jak říká staré přísloví:

Nemůžete zabránit ptáku, aby vám přistál na hlavě, ale můžete mu zabránit, aby si postavil hnízdo.

5. Jste otevřeni zpětné vazbě.

Nikdo neslyší kritiku rád, včetně vás.

Negativní zpětné vazby se nebojíte, ale naopak ji vítáte, protože víte, že ji můžete využít k růstu.

6. Jste taktní.

Když je čas, abyste dali negativní zpětnou vazbu, máte na paměti druhou osobu. Uvědomujete si, že nestačí mít pravdu; nejlepších výsledků dosáhnete, když budete laskaví.

7. Procvičujete si empatii.

Místo toho, abyste spěchali se svými soudy, snažíte se vidět věci z perspektivy druhých. Nejde o souhlas, ale o porozumění.

A tím, že se snažíte porozumět druhým, položíte základy důvěry – což vede k hlubším a smysluplnějším vztahům.

8. Držíte se svého slova.

V dnešní době se lidé vykašlou téměř na cokoli – od dohody podanou rukou až po plány na víkend.

Ale snažíte se držet slovo i ve věcech velkých a malé – a to vám pomůže vybudovat si pověst spolehlivého a důvěryhodného člověka.

9. Chválíte.

Hledáte na druhých to dobré. Když je najdete, řeknete jim, čeho si vážíte a proč.

Přitom druhé povznášíte a probouzíte v nich to nejlepší.

10. Projevujete vděčnost.

Rozpoznáte rozdíl mezi pocitem vděčnosti a jejím vyjádřením. Proto se snažíte vyjádřit ostatním uznání, a to slovy i činy.

11. Omlouváte se.

Nebojíte se omluvit, když něco pokazíte, a to si vás u ostatních oblíbí.

Někdy se dokonce omluví, i když má pravdu. Protože si vážíte svého vztahu více než svého ega.

12. Odpouštíte a zapomínáte.

Když se ostatní omluví, hodíte to za hlavu a už to nikdy nevytahujete.

A pokud to odmítnou, stejně se posuňte dál – a zabraňte ostatním, aby drželi vaše emoce jako rukojmí.

13. Snažíte se zůstat pokorní.

Zatímco mnozí dnes považují pokoru za slabost, vy ji považujete za silnou stránku.

To neznamená, že vám chybí sebedůvěra nebo že ustupujete před výzvami, ale spíše to, že udržujete svou hrdost na uzdě. A tím, že si uvědomujete, že neznáte všechny odpovědi, jste vždy ochotni učit se od ostatních.

14. Nenecháte se snadno oklamat.

Víte, že někteří lidé využívají znalosti emocí k tomu, aby klamali a manipulovali.

Takže zatímco hledáte v druhých to nejlepší, mějte oči otevřené a zůstaňte ve střehu – aby vás druzí nezneužívali.

15. Učíte se z chyb.

Nikdo nedokáže dokonale zvládat své emoce. Ukažte mi „odborníka“ na emoční inteligenci a já vám ukážu někoho, kdo za určitých okolností ztrácí nervy nebo dělá velké chyby.

Ale tvrdě pracujete na tom, abyste se z těchto chyb poučili – studujete své vlastní chování, identifikujete spouštěče a budujete si návyky, které vám příště pomohou zvládat tyto situace lépe.