15 znaků, že jste emočně inteligentní, i když se tak necítíte

Nechali jste se někdy emocemi dotlačit k tomu, abyste udělali něco, čeho jste později litovali? Nebo jste dovolili svým pocitům, aby vás zdržely od něčeho, co jste opravdu chtěli udělat?

Hádej co? Všichni máme.

Ale to neznamená, že nejsi emocionálně inteligentní.

Emoční inteligence, schopnost přimět emoce, aby pracovaly ve váš prospěch, a ne proti vám, zahrnuje učení a aplikaci.

Podívejte se na následující výroky a zjistěte, zda popisují vaše vlastní chování a zvyky.

1. Přemýšlíš o svých pocitech a pocitech ostatních.

Emoční inteligence začíná reflexí.

Kladete si otázky typu: Proč se tak cítím??“ a „Co způsobilo, že jsem to [nebo někdo jiný] řekl nebo udělal??“

Tím, že každou emocionální reakci vnímáte jako zkušenost, ze které se můžete poučit, se naučíte číst své vlastní nálady i nálady druhých a podle toho reagovat.

2. Od druhých se o sobě učíte.

Nebojíte se zeptat druhých, jak se na vás dívají, protože si uvědomujete, že se z jejich pohledu můžete hodně naučit.

A že v některých situacích je vnímání skutečností.

3. Uvědomíte si důležitost slov „prosím“ a „děkuji“.“

Každý den se setkáváte s druhými, kteří odmítají vyjádřit uznání nebo obyčejnou zdvořilost.

Ale nenecháš se tím ovlivnit. Uvědomujete si, jakou sílu má pár drobných slov, která někomu rozjasní den, posílí vztahy a vám samotným zlepší náladu – a proto si vždy najdete chvilku navíc, abyste vyjádřili uznání.

4. Děláte pauzy.

Máte ve zvyku se zastavit a přemýšlet, než promluvíte nebo začnete jednat, zejména pokud cítíte, že se dostáváte do emocionální situace. (Teoreticky snadné, v praxi obtížné.)

Samozřejmě, že nejste dokonalí. Pauza vás však už více než několikrát uchránila před rozpaky, udělala z vás lepšího pracovníka, a dokonce vám pomohla zachránit vztahy.

5. Ptáte se proč.

Místo toho, abyste lidi označovali, zaměřujete se na důvody jejich chování.

Zlepšuje to vaši schopnost projevovat empatii a soucit a vidět věci z perspektivy druhých. A zjistili jste, že vám to pomáhá navazovat vztahy téměř s kýmkoli.

6. Učíte se z kritiky.

Nikdo nemá rád, když mu někdo říká, že se mýlí.

Ale víte, že kritika je příležitostí k učení, i když není podána tím nejlepším způsobem. A i když je neopodstatněná, dává vám možnost nahlédnout do myšlení druhých.

Takže když dostanete negativní zpětnou vazbu, snažíte se udržet své emoce na uzdě a brát špatné s dobrým.

7. Jste skrytý antropolog.

Od chvíle, kdy se s někým setkáte, začnete analyzovat jeho chování. Jen si nemůžete pomoct.

Všechno toto uvědomění vám však pomáhá uvědomit si, že vaše slova a činy mohou mít na ostatní hluboký dopad. Proto se zaměřte nejen na to, co říkáte, ale také na to, jak to říkáte.

8. Nebojíte se omluvit.

Víte, že „omlouvám se“ mohou být dvě nejtěžší slova, která se říkají v jakémkoli jazyce. Ale také víte, že oni mohou být ti nejmocnější.

Tím, že uznáte své chyby a omluvíte se, když je to vhodné, se stanete pokornějšími a autentičtějšími. To přirozeně buduje důvěru k ostatním a posiluje vaše vztahy.

9. Nemáte v sobě zášť.

Nejste sice žádný tlačenka, ale zároveň si uvědomujete, že odmítat odpustit je jako nechat nůž v ráně – nikdy jí nedáte šanci se zahojit.

Místo toho, abyste se drželi zášti, zatímco druzí žijí dál, odpustíte – a dáte tak šanci i sobě, abyste se posunuli dál.

10. Máte velký emoční slovník.

Tím, že se naučíte vyjadřovat své pocity specifickým jazykem, zvyšujete úroveň porozumění. Například když jste smutní, jdete hlouběji a snažíte se přijít na to, co se děje proč: Jsem zklamaný? Frustrovaný? Zranění?

Tímto způsobem získáte vhled do svých pocitů a může vám to pomoci lépe porozumět pocitům druhých.

11. Chválíte upřímně a konkrétně.

Důsledným hledáním toho dobrého na druhých a následným konkrétním sdělením toho, čeho si vážíte, motivujete a inspirujete.

Díky tomu je pro ostatní radost být s vámi a jsou pohnuti vydat ze sebe to nejlepší.

12. Ovládáte své myšlenky.

Říká se, že „Nemůžeš zabránit ptákovi, aby ti přistál na hlavě. Ale můžete mu zabránit, aby si postavilo hnízdo.“

Možná nebudete schopni kontrolovat počáteční, emocionální reakci. Ale můžete kontrolovat, o čem budete přemýšlet dál.

Místo toho, abyste se zabývali pocity, které jsou sebedestruktivní, soustředíte se na produktivní myšlenky a pracujete na tom, abyste se posunuli vpřed.

13. Nezastavujete druhé v čase.

Jste si dobře vědomi toho, že každý má špatný den, nebo dokonce špatný rok (to je pravda, dokonce i vy).

Tím, že si uvědomujete, že lidé se mohou změnit, se zaměřujete na posuzování chování, nikoliv na posuzování lidí. To udržuje vaše vztahy plynulé a pomáhá vám z nich vytěžit maximum.

14. Analyzujete své silné i slabé stránky.

Když zjistíte, co děláte dobře, můžete se dostat do více situací, ve kterých pravděpodobně uspějete.

Ale víte, že se nezlepšíte, pokud nebudete pracovat i na svých slabých stránkách. Věnujte tedy čas tomu, abyste zjistili, v čem se můžete zlepšit, a snažte se o neustálý růst.

15. Chráníte se před emoční sabotáží.

Uvědomujete si, že manipulátoři dovedou obratně využívat emoce druhých k tomu, aby tlačili na pilu a ovlivňovali je neetickým způsobem.

A to je přesně ten důvod, proč pokračujete ve zdokonalování své vlastní emoční inteligence – abyste se ochránili, když se tak stane.