15 způsobů, jak si někoho během diskuse zaručeně znepřátelit

Přiznejme si to. Mnozí z nás nejsou nejlepšími komunikátory. Vyhýbáme se rozhovorům o problémech a máme strach zvednout telefon – tedy s někým mluvit. Přesto nám nedělá problém používat telefony k různým činnostem, které nás odvádějí od řešení problému tváří v tvář. Rádi se schováváme za svatyní svých obrazovek.

Problémem ovšem není jen telefon. Ztratili jsme schopnost efektivně komunikovat, což vede ke smíšeným zprávám, nedorozuměním a nakonec i ke konfliktům. Na pracovišti špatně zvládnuté konflikty a neshody ničí produktivitu a efektivitu. Doma to může vést k trvalé nelibosti, která přetrvává jako neutuchající mlha.

Nejlepším způsobem, jak začít rozhovor s vysokou mírou rizika, je identifikovat kořen problému. Nezapomeňte; možná si vyprávíte „příběh“, který je zcela nepřesný, což ovlivňuje řešení vašeho problému. Pokud budete k diskusi přistupovat s tímto vědomím, budete od začátku otevřenější naslouchat straně sporu druhé osoby, což nastaví tón pro řešení.

Snadněji se to řekne, než udělá, že?? Pokud si však dokážete lépe uvědomit, čím sabotujete svou komunikaci, udělali jste první krok ke konstruktivnějším řešením.

Pokud podlehnete některému z těchto návyků, možná je čas přehodnotit svůj styl komunikace:

1. Podívejte se na svůj telefon.

Sledování někoho, kdo prochází zprávy, e-maily a oznámení na sociálních sítích, rozčiluje každého, s kým se bavíte. Vzpomeňte si na nařízení duchovního guru Rama Dasse? „Buďte. Zde:. Nyní.“ Jednoduše řečeno: netelefonujte a věnujte druhé osobě respekt a plnou pozornost.

2. Používejte slova „vždy“ a „nikdy.“

Slova „vždy“ a „nikdy“ jsou rozsáhlá zobecnění, která jsou často chybná. Výroky typu: „Vždycky děláš tohle…“ nebo „Tohle nikdy neděláte…“ postaví ostatní do obranné pozice. Přijměte osobní odpovědnost za svou roli v jakékoli konverzaci. Přiznejte si své pocity bez obviňování a mluvte z osobního pohledu. Zkuste říct: „Cítím to, když …“. Převzetí odpovědnosti za své pocity bude vždy přijato pozitivněji.

3. Zvyšte hlas.

Všichni máme reakci „bojuj nebo uteč“. Když někdo zvýší hlas nebo zpochybní naše myšlenky, aktivuje se náš reflex „boje“. Kromě toho nic neodradí lidi rychleji než křik a zastrašování. Zachovejte si proto chladnou hlavu.

4. Přerušte druhou osobu.

Nemůžete se dočkat, až se vyjádříte? Jediné, co druhá osoba slyší, je vměšování. Klíčem je naslouchat, abychom porozuměli. Než začnete mluvit, udělejte si pauzu. Pokud nevnímáte druhou stranu sporu, jak ho můžete vyřešit??

5. Buďte panovační.

Snaha kontrolovat výsledek rozhovoru nikdy nefunguje a vede k dalšímu odcizení. Upuštění od kontroly může být někdy vaší tajnou zbraní. Buďte otevření pocitům druhé osoby a své ego nechte za dveřmi.

6. Vyjadřujte negativní postoj.

Uzavřený postoj, který se projevuje v tónu hlasu, mimice a řeči těla, vám při překonávání sporu nepomůže. Když zůstanete otevření a ochotní přijmout názor druhé osoby, karta se obrátí k vstřícnějšímu dialogu a vstřícnějšímu výsledku.

7. Neříkat vůbec nic.

„Tiché zacházení“ nebo nedostatek interakce povede k nedorozumění a frustraci. Zdravý dialog vyžaduje zapojení ochotných účastníků. Pokud se konverzace rozproudí, je naprosto zdravé se na chvíli nadechnout a „dát si pauzu“, abyste získali klid. V případě potřeby požádejte o odložení rozhovoru, pokud potřebujete více času na uklidnění – ale neodcházejte ani se nevzdávejte.

8. Nepřátelská řeč těla.

Zkřížené ruce? Žádný přímý oční kontakt? Ukazování prstem? Právě jste ztratili respekt a pozornost osoby, se kterou se bavíte.

9. Ať se vše točí kolem vás.

Místo toho, abyste mluvili vy, zeptejte se druhé osoby na její myšlenky a nápady k danému tématu. Snažte se co nejlépe vidět problém z obou stran. To, co si říkáte o jakékoliv situaci, není nikdy stoprocentně přesné a ne vždy máte pravdu ve svých předpojatých představách a předpokladech.

10. Proklínání a nadávky.

Může se to zdát zřejmé, ale je třeba to zopakovat. Může se to stát – jsme přece jenom lidé. Váš názor však bude naprosto zcestný, pokud budete konverzaci důsledně opepřovat urážlivými výrazy.

11. Dělat závěry.

Protilék na domněnky a odsudky je vždy tento: pokládejte více otázek. Pátrejte po dalších informacích, abyste se ujistili, že jste oba na stejné vlně. V zájmu přehlednosti shrňte, co bylo řečeno. Zkuste: „Takže to, co jsem od vás slyšel, je…“

12. Zachovejte si lhostejnost.

Pokud druhá osoba vidí, že jste apatičtí, vaše šance na urovnání problému jsou velmi malé. Přistupujte k dialogu s empatií a soucitem a dbejte na to, abyste zachovali nebo posílili sebeúctu dané osoby.

13. Pronášejte sarkastické poznámky.

I když vám může pomoci prokládat rozhovor sarkasmem, není to účinná taktika během rozhovoru, v němž jde o hodně. Často se jedná o sebeobranný mechanismus, který může být riskantní a příliš otevřený interpretaci. Existují lepší způsoby, jak vyjádřit svůj názor.

14. Nedokážete říct „děkuji“.“

V postoji vděčnosti je obrovská síla. Vždy poděkujte dané osobě a oceňte její čas a nasazení při přispívání do rozhovoru.

15. Přetáhněte pravdu.

Přehánění své verze příběhu a vystupňování nepřátelství může vést pouze k jedinému výsledku: rozpadu komunikace. Držte se faktů a pouze faktů.