19 jednoduchých způsobů, jak si rychle zvýšit sebevědomí

Nízké sebevědomí je bohužel sebenaplňující se proroctví. Čím hůře se cítíte v tom, kdo jste a co děláte, tím méně motivace budete mít k tomu, abyste udělali vše pro to, abyste si vybudovali sebevědomí.

Odtud se snadno dostanete do spirály negativního a kruhového myšlení, které vás udržuje v kruhu škodlivých – a mylných – přesvědčení.

Jak můžete tento začarovaný kruh zastavit a začít se posouvat pozitivnějším směrem?

Je to proces, který se neuskuteční přes noc, ale existují věci, které můžete udělat, abyste ho nastartovali a udrželi v pohybu. Zde je 20 účinných způsobů, jak si rychle zlepšit sebevědomí, abyste se začali cítit sebejistěji.

1. Zvládnout novou dovednost.

Když se zdokonalíte v něčem, co odpovídá vašemu talentu a zájmům, zvýšíte svůj pocit kompetentnosti.

2. Vypište své úspěchy.

Přemýšlejte o všech věcech, kterých jste dosáhli, a pak si je zapište. Udělejte si seznam všeho, co jste udělali a na co jste hrdí, všeho, co se vám povedlo. Projděte si svůj seznam, když potřebujete připomenout svou schopnost dělat věci a dělat je dobře.

3. Udělejte něco kreativního.

Tvůrčí úkoly jsou skvělým způsobem, jak vrátit do svého života plynulost. Tvořivost stimuluje mozek, takže čím více ji používáte, tím větší jsou její přínosy. Vytáhněte svou starou kytaru, napište příběh nebo báseň, navštivte kurz tance nebo se přihlaste do komunitního divadelního představení. Když k tomu přidáte výzvu vyzkoušet něco nového, pomůže vám to ještě víc.

4. Ujasněte si své hodnoty.

Určete si, jaké jsou vaše hodnoty, a prozkoumejte svůj život, abyste zjistili, kde nežijete v souladu s tím, čemu věříte. Pak proveďte potřebné změny. Čím více budete vědět, za čím si stojíte, tím sebevědomější budete.

5. Zpochybněte svá omezující přesvědčení.

Když se přistihnete, že o sobě přemýšlíte negativně, zastavte se a vyzvěte sami sebe. Nenechte se omezovat chybnými názory.

6. Postavte se na okraj své komfortní zóny.

Překonejte se a posuňte se na hranici své komfortní zóny. Zkuste se cítit nepohodlně – vyzkoušejte něco nového, seznamte se s různými lidmi nebo přistupujte k situaci netradičním způsobem. Sebevědomí začíná na hranici vaší komfortní zóny.

7. Pomozte někomu.

Využívejte svůj talent, dovednosti a schopnosti k pomoci druhým. Poskytněte někomu přímou pomoc, podělte se o užitečné zdroje nebo naučte někoho něco, co se chce naučit. Nabídněte někomu něco, co umíte dobře, jako dárek.

8. Uzdravit svou minulost.

Nevyřešené problémy a dramata vás mohou držet v pasti nízkého sebevědomí. Vyhledejte podporu vyškoleného poradce, který vám pomůže vyléčit minulost, abyste mohli sebevědomě a sebejistě vykročit do budoucnosti.

9. Přestaňte se starat o to, co si myslí ostatní.

Když si děláte starosti s tím, co si o vás budou myslet ostatní, nikdy se necítíte svobodní být zcela sami sebou. Udělejte pevné rozhodnutí přestat se starat o to, co si myslí ostatní – začněte se rozhodovat na základě toho, co chcete vy, ne co si myslíte, že od vás chtějí ostatní.

10. Přečtěte si něco inspirativního.

Skvělým způsobem, jak získat větší sebevědomí, je přečíst si něco, co vás povznese a dodá vám pozitivní pocit ze sebe sama.

11. Získejte zpět svou integritu.

Definujte si, co pro vás znamená integrita, a ujistěte se, že žijete v souladu s tímto chápáním. Pokud váš život není v souladu s vaším charakterem, vyčerpává vás a zanechává ve vás špatný pocit ze sebe sama.

12. Nechte negativní lidi odejít.

Pokud jsou ve vašem životě lidé, kteří jsou negativní – kteří nemají nic pozitivního na srdci nebo kteří vás shazují či využívají – udělejte chytrou věc a nechte je jít. Jediný způsob, jak najít své sebevědomí, je obklopit se podporujícími pozitivními lidmi, kteří vás obdivují a váží si vás.

13. Nakreslete čáru v písku.

Nejlepší způsob, jak najít svou sebeúctu, je vytvořit si osobní hranice. Vědět, jaké jsou vaše hranice a jak chcete reagovat, když je lidé překračují. Nedovolte druhým, aby vás ovládali, využívali nebo s vámi manipulovali. Být sebevědomý znamená udržet si pevné hranice.

14. Dbejte o svůj vzhled.

Když vypadáte co nejlépe, cítíte se co nejlépe. Oblékejte se jako někdo, kdo má sebevědomí, a nechte své sebevědomí projevit tím, jak vypadáte.

15. Přijměte neúspěch jako součást růstu.

Běžnou reakcí je být na sebe přísný, když se vám něco nepovedlo. Pokud však dokážete změnit své myšlení tak, abyste pochopili, že neúspěch je příležitostí k učení, že hraje nezbytnou roli v učení a růstu, může vám to pomoci udržet si perspektivu. Pamatujte také na to, že neúspěch znamená, že se snažíte.

16. Vždy zůstaňte studentem.

Přemýšlejte o sobě jako o celoživotním studentovi. Ke všemu, co děláte, přistupujte s mentalitou studenta – jak zen-buddhisté říkají šošin neboli „mysl začátečníka“ – otevřeně, dychtivě, nezaujatě a ochotně se učit.

17. Postavte se svému strachu.

Dovolte si cítit strach, ale přesto pokračujte dál. Sebeúcta se často nachází v tanci mezi vašimi nejhlubšími touhami a největšími obavami.

18. Staňte se mentorem.

Buďte tu pro někoho, kdo potřebuje vaše vedení, vaše vedení a vaši podporu. Jejich respekt a vděčnost – a sledování jejich pokroku s vaší pomocí – vám dodá sebeúctu a sebevědomí.

19. Definujte úspěch.

Ujasněte si, co pro vás znamená úspěch a co znamená z hlediska vašeho sebevědomí. Pokud něco opravdu chcete dělat, budete v sobě muset najít sebevědomí, abyste to prostě udělali.