2 psychologické triky, které vám pomohou přestat se litovat

Ať už se na vašem bankovním účtu podepsal hospodářský pokles, nebo se potýkáte s chronickým zdravotním problémem, který zasahuje do vašeho každodenního života, těžkostem se nevyhnete. Způsob, jakým se vypořádáte s nevyhnutelnými životními problémy, je však na vás.

Z těžké situace můžete vytěžit to nejlepší, nebo se můžete zakopat a oddat se pořádné sebelítosti. Rozhodnutí litovat se má však vážné důsledky.

Vyčerpá vám duševní sílu, kterou potřebujete k tomu, abyste byli co nejlepší. A může vás to udržet v nezdravém kruhu utrpení.

Sebelítost vs. Smutek

Smutek je normální, zdravá emoce. Pocit trochu zlomeného srdce vám může pomoci uctít něco, co jste ztratili. A dovolit si cítit se chvíli špatně je klíčem k uzdravení emocionálního zranění.

Sebelítost je však jiná. Překračuje rámec zdravého smutku. Když se budete litovat, budete své neštěstí zveličovat a zažijete pocit beznaděje a bezmoci.

Můžete si začít myslet, že váš život už nikdy nebude dobrý. A možná dojdete k závěru, že vám nikdo nemůže pomoci, abyste se cítili lépe. Tento způsob myšlení je sebedestruktivní.

Sebelítost vytváří nezdravý kruh. Vypěstujete si přesvědčení, že jakékoli úsilí, které vynaložíte na změnu svého života, bude zbytečné. V důsledku toho nebudete podnikat žádné kroky a zůstanete trčet na temném místě.

Ať už chcete zabránit sebelítosti, nebo jste se už začali litovat a chcete s tím přestat, tyto dva psychologické triky ukončí lítostivý večírek:

1. Chovejte se tak, abyste se jen těžko litovali.

Když se ocitnete uprostřed lítostivého večírku, budete v pokušení plýtvat energií, abyste v něm zůstali uvězněni. Místo toho, abyste řešili své problémy, budete trávit čas tím, že budete trvat na tom, že potenciální řešení prostě nebudou fungovat.

Pravděpodobně se také přistihnete, že si stěžujete na nespravedlnost svých okolností ve snaze přimět ostatní lidi, aby se zúčastnili vašeho večírku lítosti. A i když vám vaše stížnosti mohou pomoci získat dočasné sympatie, vaše snaha nakonec zničí váš společenský život.

Soustrast s lidmi ve vašem okolí není zrovna stmelující činnost. Koneckonců, nikdo nikdy neřekne: „Co se mi na ní opravdu líbí, je to, že se lituje.“ A jakmile budete lidi odpuzovat, budete s větší pravděpodobností upadat hlouběji do sebelítosti.

Takže je důležité změnit své chování. Dělejte věci, které vám ztíží oddávání se vlastním katastrofickým myšlenkám.

Může to znamenat, že se zvednete z gauče a začnete se hýbat. Fyzická aktivita dokáže s vaším duševním a emocionálním stavem udělat zázraky. Takže se jděte projít, zaběhat si nebo začněte uklízet dům. Pohybem svého těla můžete změnit své myšlení.

Můžete také udělat něco laskavého pro druhé. Staňte se dobrovolníkem v charitativní organizaci, pomozte příteli nebo prostě najděte někoho, kdo to potřebuje. Laskavé činy vám připomínají, kolik toho můžete druhým dát, a brání vám v tom, abyste se stále soustředili na to, co si myslíte, že by pro vás měli dělat druzí lidé.

2. Vyměňte sebelítost za vděčnost.

Zatímco sebelítost způsobuje, že si myslíte „zasloužím si něco lepšího“, vděčnost je o tom, že si myslíte „mám víc, než si zasloužím“.“ A změna způsobu myšlení může odvrátit sebelítost a zároveň zlepšit váš život mnoha různými způsoby.

Studie ukazují, že vděčnost přináší řadu výhod, od lepšího spánku a lepšího zdraví až po větší duševní sílu a lepší odolnost vůči stresu.

Existuje mnoho způsobů, jak praktikovat vděčnost. Můžete si každý večer psát deník vděčnosti. Nebo si zvykněte myslet na tři věci, za které jste vděční, pokaždé, když budete v pokušení stěžovat si na to, jak špatný je váš život.

Klíčem k úspěchu je najít strategii vděčnosti, která vám bude vyhovovat. Když si začnete uvědomovat, za co všechno můžete být vděční, už nebudete v pokušení pořádat večírky lítosti.

Budování duševní síly

Vzdání se sebelítosti vás psychicky posílí. A čím silnější budete, tím snadněji udržíte sebelítost na uzdě.

Odmítnutí litovat se zajistí, že nebudete plýtvat drahocenným časem a drahocennou energií na to, abyste si přáli, aby věci byly jinak. Místo toho budete mít možnost podniknout pozitivní kroky, které potřebujete k vyřešení problémů, zvládnutí nepříjemných pocitů a vytvoření zdravějšího pohledu na svět.