2 způsoby, jak si přestat dělat starosti s věcmi, které nemůžete'kontrolovat

Znepokojování obvykle pramení z touhy kontrolovat výsledek a prostředí. Čím více se snažíte věci kontrolovat, tím více se pravděpodobně stanete úzkostnými.

I když je zdravé uznat, že některé věci ve svém životě máte pod kontrolou – například své úsilí a svůj postoj – není zdravé myslet si, že jste výhradně zodpovědní za každý výsledek, se kterým se setkáte.

Ze všech nezdravých návyků, o kterých mluvím ve své knize, 13 věcí, které duševně silní lidé nedělají, strachování se o věci, které nemůžete ovlivnit, vyčerpává vaši duševní sílu rychleji než téměř cokoli jiného. Nejenže plýtváte časem a duševní energií, ale také to vede k dalším nezdravým návykům, jako je toxické sebeobviňování.

Naštěstí se nemusíte smiřovat s tím, že budete celoživotně „ustaraní“.“ Můžete převzít kontrolu nad svou myslí a vycvičit svůj mozek k jinému myšlení. Zde jsou dvě věci, které můžete udělat, až se příště přistihnete, že si děláte starosti kvůli věcem, které nemůžete ovlivnit:

1. Rozvíjejte vyvážený pocit kontroly.

Připomeňte si, co je ve vaší moci a co ne. Můžete například ovlivnit, jak dobře o sebe pečujete, ale nemůžete vždy zabránit nemoci.

Můžete dát svým dětem nástroje, které potřebují k úspěchu, ale nemůžete je donutit, aby byly dobrými studenty. A můžete kontrolovat, jaký typ výrobku prodáváte a jak ho prodáváte, ale nemůžete lidi nutit, aby si ho koupili.

Ti, kteří dosáhnou správné rovnováhy kontroly, si uvědomují, jak jejich chování může ovlivnit jejich šance na úspěch. Vědci však také zjistili, jakou roli mohou hrát vnější faktory, například to, že jste ve správný čas na správném místě.

Prozkoumejte svá přesvědčení o tom, co můžete ovlivnit a co ne. Když nemůžete problém vyřešit, soustřeďte se na zvládnutí toho, jak se v souvislosti s problémem cítíte.

Používejte zdravé dovednosti pro zvládání nepříjemných emocí, abyste snížili jejich intenzitu. Jděte na procházku, věnujte se nějakému koníčku nebo se věnujte meditaci – klíčové je cvičit se ve zvládání nepříjemných situací, abyste si vybudovali jistotu, že jste dostatečně silní na to, abyste zvládli nejistotu i nežádoucí výsledky.

2. Zaměřte se na ovlivňování lidí, aniž byste se je snažili ovládat.

Je pravda, že je těžké přihlížet chování lidí, které neschvalujeme, zvláště pokud se jedná o chování, které považujeme za sebedestruktivní. Možná si děláte starosti, jestli se váš šéf nebude zlobit. Nebo si možná děláte starosti, zda váš manžel konečně přestane pracovat tak dlouhou dobu. Pravdou však je, že nemůžete kontrolovat ostatní lidi.

To neznamená, že se nemůžete podělit o své obavy. Ujistěte se, že to děláte jen jednou.

Naříkání, prosby a opakování nebudou účinné. Ve skutečnosti se vám to může vymstít. Druhá osoba se vám může jednoduše začít vyhýbat nebo může začít skrývat své chování, protože se soustředí spíše na to, abyste přestali prudit, než na změnu svého chování.

Jediná věc, kterou můžete udělat, je změnit své vlastní chování. Možná tím někoho jiného inspirujete ke změně jeho chování.

Nezapomeňte se zaměřit na pozitivní věci. Pokud se někdo snaží být lepší, nabídněte mu upřímnou pochvalu.

Když se však přestanete starat o věci, které nemůžete ovlivnit, budete mít lepší vztahy, méně stresu a více úspěchů.

Vybudujte si mentální svaly

Studie opakovaně ukazují, že lidé, kteří mají vyvážený pocit kontroly, zažívají vyšší míru štěstí. Soustřeďte se tedy na to, abyste podnikali kroky ke zlepšení svého života, a zároveň si uvědomte, že nemůžete mít pod kontrolou všechno.

A když se vám konečně podaří přestat si dělat starosti a snažit se kontrolovat každý aspekt svého života, budete mít více času a energie na to, abyste se věnovali věcem, které můžete kontrolovat. Pomůže vám to rozvinout duševní sílu, kterou potřebujete k dosažení svého největšího potenciálu.