3 klíče ke sladění nároků v práci a doma

Zjistili jste někdy, že máte problém zvládnout všechny požadavky na váš čas?? Můžete mít pocit, že běžíte, jen abyste se zastavili.

Vytváříte prezentace, chodíte na schůzky, píšete zprávy, reagujete na naléhavý hovor s klientem, řešíte problém se službami zákazníkům nebo hádku mezi dvěma zaměstnanci a nedáte si pokoj, dokud vám hlava nedopadne na polštář. K tomu všemu máte další povinnosti, například se staráte o nemocného blízkého, trénujete fotbalový tým svého dítěte nebo pomáháte plánovat tu networkingovou akci na příští měsíc.

Jste zcela přetížení, ale nějak to všechno zvládáte. Vždycky to děláte.

Všichni jsme si tím prošli. To, čím právě procházíte, je něco, čemu říkám vojáctví. A i když to může být nepříjemné, je to ne něco, za co byste si měli vynadat nebo se podceňovat.

Protože síla je v tom, že děláte to, co musíte, abyste to zvládli. A jste v tom dobří.

Když se vojákujete, vězte, že tato fáze nebude trvat věčně. Vaše síla, vaše vytrvalost ponese vás i ostatní kolem vás až do další kapitoly. Přijde čas, kdy tato fáze skončí. Prozatím si to však musíte uvědomit a být obzvláště opatrní, když se zapojujete do rozhovorů s kolegy, přáteli a rodinou. Nechcete si na nich vybíjet svůj stres.

Před dalším rozhovorem si najděte chvilku, abyste se uzemnili.

Když jste přetíženi, snadno se vám může stát, že budete působit zkratkovitě nebo nebudete v rozhovoru plně přítomni. Abyste se vyhnuli vybíjení stresu na lidech kolem sebe, mějte před dalším rozhovorem na paměti tyto tři věci:

1. Přiznejte sami sobě (a pokud je to pohodlné, tak i ostatním blízkým), že jste voják.

Vojáctví je škodlivé jen tehdy, když si neuvědomujete, že ho děláte. Pokud prožíváte své dny na autopilota, nejste plně přítomní. V důsledku toho přicházíte o některé věci, které jsou nejdůležitější, jako je skutečné spojení se sebou samým nebo s ostatními a možnost odpočinku a resetování, když je to potřeba. Když si připustíte, že den za dnem prožíváte stejný zaběhnutý vzorec a procházíte jím tak trochu rozmazaně, uvědomíte si, kde se nacházíte a jak se s tím vyrovnáváte, vnese to do vaší situace trochu jasnosti. Umožní vám to přemýšlet o výsledku, o vašem skutečném cíli a o důvodu, proč se pachtíte vpřed, i když jste unavení. Když to označíte za vojáctví, emocionálně se podporujete, zbavujete se části tlaku a pomáháte zvládat proces, když jste v něm.

2. Cvičte se v sebeuvědomění.

Sebeuvědomění není vždy přirozené. Ne vždy si uděláme čas na to, abychom se blíže podívali na své chování a motivace. Ale to je důležité zejména tehdy, když jsme zaneprázdněni. Když se stáhnete a začnete se lépe pozorovat, uvidíte, proč děláte věci, které děláte, jak reagujete na různé okolnosti a proč se cítíte určitým způsobem. Můžete si uvědomit, jaký dopad má vaše chování na vaše emocionální a fyzické zdraví a jak ovlivňuje vaše okolí. Pochopení vašeho chování a motivací vám pomůže činit informovanější a uvědomělejší rozhodnutí, která mohou pozitivně ovlivnit vaše vztahy. Všímejte si proto, jak reagujete na stres v této aktuální a dočasné fázi svého života.

3. Udělejte si čas na péči o sebe.

Když se upneme na svou práci nebo na pomoc druhým, máme tendenci odsouvat své potřeby na druhou kolej. Když děláme věci pro sebe, můžeme se cítit provinile, zejména když se snažíme splnit svá očekávání vůči sobě samým. Ale péče o sebe je životně důležitá, zejména v náročných a stresujících obdobích. Každý člověk potřebuje trochu prostoje, aby načerpal síly a získal jasnou představu a perspektivu. Dokonce i něco jednoduchého, jako je vzít si oblíbené jídlo, projít se nebo si užít konverzaci s přítelem, vám může dodat energii, kterou potřebujete k doplnění a zvládnutí všeho, co přijde příště.

Když jste přetíženi a máte pocit, že se vám nedaří doma ani v práci, vyhraďte si ve svém dni trochu času na to, abyste k sobě byli laskaví. Podělte se o svou současnou situaci se svými nejbližšími a soustřeďte se na to, čeho můžete dosáhnout, namísto seznamu věcí, které ještě vyžadují vaši pozornost. Vojáctví není dlouhodobě udržitelné, ale má také tendenci mít přirozený odliv a příliv. Vaším cílem je projít tím, co nejlépe to půjde, a to pomocí uvědomění a sebereflexe. Doufám, že tyto tři tipy vám cestu alespoň trochu usnadní.