3 klíče ke zvládání emočních spouštěčů v práci

Všichni jsme zažili dny, kdy jsme přehnaně reagovali na něco, co nám řekl kolega, klient nebo dodavatel. Možná jsme se cítili napadeni nebo zneváženi, a proto jsme reagovali špatně. Stává se to těm nejlepším z nás a nejlepší způsob, jak se z toho zotavit, je uznat, že jste to přehnali, omluvit se za své špatné chování a podniknout kroky ke změně tohoto chování, aby se to už neopakovalo.

Bohužel mnoho vysoce inteligentních a úspěšných lidí si své chování uvědomuje, ale nedokáže se za něj omluvit nebo podniknout kroky k jeho změně. Místo toho své špatné chování omlouvají: „Takový už prostě jsem, z nuly na šedesát se dostanu mrknutím oka“.“ V některých případech věcně vysvětlí, proč reagovali špatně. Lidé často očekávají, že pochopíte jejich logiku a že jim jejich špatnou reakci prominete. Někteří lidé bohužel neznají jiný způsob reakce než přehnanou reakci, a tak se jejich špatné chování stále opakuje.

Tento druh jednorozměrné reakce svědčí o tom, že dotyčný má omezenou schopnost vyrovnat se s pocity frustrace a hněvu, takže se nechá vyburcovat a reaguje přehnaně. Pravděpodobně si neuvědomují, že jejich chování není přijatelné nebo způsobuje problém těm, se kterými komunikují. Jedná se o starý, dobře zavedený vzorec, který decimuje jejich vztahy a ničí důvěru, kterou si vybudovali u svých kolegů, přátel a blízkých.

Možná v tomto popisu rozpoznáte své vlastní limity? Pokud ano, vězte, že tento vzorec můžete prolomit, obnovit důvěru ve svém týmu a vyrůst v respektovaného lídra.

Abyste snížili sílu emočních spouštěčů, cvičte se v sebeuvědomování

I když je důležité si uvědomit, že každý z nás někdy reagoval přehnaně, je stejně důležité si uvědomit, že naše emocionální spouštěče neomlouvají špatné chování. Jako vedoucí pracovníci musíme převzít odpovědnost za své chování a udělat práci, kterou je třeba udělat, abychom toto chování změnili. Zde jsou tři kroky, které můžete podniknout ještě dnes, abyste zvládli své emoční spouštěče a stali se lepším komunikátorem:

  • Hledejte témata. Když nejste rozrušení, věnujte chvíli sebereflexi. Zamyslete se nad tím, kdy jste reagovali přehnaně. Co je společným znakem? Je to tím, jak s vámi někdo mluvil? Měli jste pocit, že na vás někdo útočí?
  • Prozkoumejte své pocity. Jak jste se cítili během každého ze scénářů, které jste identifikovali výše? Cítili jste se malí, hloupí, neviditelní nebo obviňovaní? Vaše přehnaná reakce byla reakcí na to, jak jste se v danou chvíli negativně cítili. Z jakéhokoli důvodu se vám tento negativní pocit zdál nesnesitelný a vyvolal silnou emocionální reakci.
  • Vytvořte si plán. Jakmile zjistíte, co vás spouští a jak se při jednotlivých spouštěčích cítíte, můžete si vytvořit plán, který vám pomůže v budoucnu reagovat jinak. Jedním z nejjednodušších a nejúčinnějších kroků, které můžete udělat, když se cítíte být podrážděni, je stisknout tlačítko pauzy předtím, než zareagujete. Zhluboka se nadechněte, dejte druhému člověku za pravdu a pak se rozhodněte pro další kroky. Můžete položit otázku, abyste lépe porozuměli danému problému, nebo uctivě požádat o minutku, abyste mohli odejít a uklidnit se. Možná je také vhodné dát kolegovi uctivě najevo, že se vám nelíbí způsob, jakým s vámi mluví. Když si naplánujete, pozastavíte se a rozhodnete se, jak postupovat, budete reagovat přiměřeněji a je méně pravděpodobné, že budete reagovat přehnaně.
  • Pokud budete postupovat podle těchto kroků, rozšíříte své sebepoznání, dozvíte se více o sobě a pochopíte své emoční spouštěče. Čím více přivedete pozornost ke svým reakcím a čím více jim budete rozumět, aniž byste je odsuzovali, tím větší kontrolu nad nimi budete mít. To vám umožní odklonit se od výmluv a přejít k převzetí odpovědnosti za své činy. Buduje to také důvěru u lidí kolem vás, protože vidí, že se snažíte o změnu.

    Vyžaduje to čas a soustředěné úsilí, ale nakonec bude vaše jednorozměrná reaktivita minulostí.