3 kroky, jak se po odmítnutí vrátit silnějším

Odmítnutí zažívá každý, ale podnikatelé ho pravděpodobně zažívají více než většina ostatních. Kromě drobných každodenních ústrků v podobě nelíbivých fotek na Facebooku a nezájmu potenciálních partnerů, které všichni snášíme, mají podnikatelé s divokými sny a nevyzkoušenými plány tendenci často slýchat ‚ne, jsi blázen‘. Je to součást práce, ale stejně to bolí.

Podle psychologa Guye Winche pravděpodobně více, než byste čekali. Na blogu TEDu nedávno bývalý řečník vysvětlil nejnovější vědecké poznatky o tom, proč nás i drobné odmítnutí tak bolí.

„Když vědci umístili lidi do přístrojů pro funkční magnetickou rezonanci a požádali je, aby si vzpomněli na nedávné odmítnutí, zjistili něco úžasného. Když zažijeme odmítnutí, aktivují se stejné oblasti našeho mozku, jako když zažíváme fyzickou bolest,“ píše Winch v příspěvku. Zřejmě za to mohou naši předkové lovci a sběrači. Jsme pevně nastaveni na to, abychom byli citliví na odmítnutí, protože v dávné minulosti pro nás ostrakizace ze skupiny, na které jsme byli závislí, znamenala jistou smrt.

V dnešní době je nepravděpodobné, že by neozvání se potenciálnímu zákazníkovi mělo fatální následky, ale naše mozky stále vyšilují, jako bychom měli být vyhozeni nazí a neozbrojení do savany. Překonat hrůzu z odmítnutí je však nezbytné, pokud chcete prokázat vytrvalost, která je nutná k tomu, aby se vám podařilo rozběhnout podnikání. Naštěstí má Winch radu, jak se zbavit části ostychu, když slyšíte „díky, ale ne díky“.‘

1. Řekněte ne sebekritice

Může být přirozené, že se po odmítnutí dostanete na dno, ale to neznamená, že je to dobrý nápad. „V každém případě přezkoumejte, co se stalo, a zvažte, co byste měli v budoucnu udělat jinak, ale není absolutně žádný dobrý důvod, abyste při tom byli trestající a sebekritičtí. Přemýšlet o tom, že „na příštím prvním rande bych se asi měl vyhnout hovoru o své bývalé“, je v pořádku. Myslíte si, že jsem takový ztroskotanec!‘ není,“ říká Winch.

2. Zvyšte svou sebeúctu

Nejenže byste se po odmítnutí neměli oddávat sebekritice, ale vlastně byste měli dělat pravý opak – vědomě vynaložit trochu duševního úsilí, abyste si připomněli, co všechno můžete nabídnout.

„Udělejte si seznam pěti vlastností, které jsou pro vás důležité nebo smysluplné – věcí, které z vás dělají dobrou perspektivu pro navázání vztahu (např.g., vás podporují nebo jsou vám emocionálně k dispozici), dobrým přítelem (např.g., Jste loajální nebo dobrý posluchač), nebo dobrý zaměstnanec (např.g., jste zodpovědní nebo máte silnou pracovní morálku). V případě, že se jedná o kvalitu, která je pro ostatní důležitá, napište si o ní krátký odstavec nebo dva (pište, nedělejte to jen v hlavě) a řekněte, jak byste ji vyjádřili v příslušné situaci,“ instruuje Winch.

3. Připojte se!

Jen málo věcí nám dává lepší pocit než naši blízcí. Využijte tuto pravdu ve svůj prospěch tím, že se spojíte s těmi, kteří vám dávají hřejivý pocit sounáležitosti, když se po odmítnutí cítíte na dně.

„Pokud vás kolegové z práce nepozvali na oběd, zajděte si místo toho na skleničku se členy softbalového týmu. Pokud vaše dítě odmítne kamarád, naplánujte mu místo toho schůzku s jiným kamarádem, a to co nejdříve. A když vám na prvním rande neodpoví na esemesky, zavolejte prarodičům a připomeňte si, že jen váš hlas přináší radost ostatním,“ píše Winch.

Máte zájem o další informace od Winche? Níže se můžete podívat na jeho dokončenou přednášku na TEDu: