3 lekce, jak se vyhnout vyhoření, které můžete ukrást lékařům na pohotovosti

Kdykoli dostanu chuť postěžovat si na bezútěšný rok, který jsem prožil uvězněný ve svém bytě na půl světa od rodiny a přátel, vždycky se zastavím a pomyslím si: „No, někteří lidé to měli mnohem horší než já.“ Na vrcholu mého seznamu jsou pracovníci v první linii zdravotní péče.

Nejsem zdaleka sám, kdo si všímá nepochopitelného vypětí, jemuž lékaři, sestry a pomocný personál v předních liniích Covidu čelí, ale zatímco jsme letos všichni kolektivně povzbuzovali jejich obětavost a statečnost (a doufejme, že jsme uctili jejich oběti tím, že jsme se řídili pokyny veřejného zdravotnictví), pochybuji, že se mnozí z nás pozastavili nad tím, jaké přesně psychické a manažerské triky jim pomohly to všechno zvládnout. Stejně jsem to neudělal.

Odvaha a profesionalita vás mohou dovést hodně daleko, ale jak nedávno fascinující Harvard Business Review Článek dvojice administrátorů z těžce zkoušené Massachusettské všeobecné nemocnice (MGH) uvádí, že záleží i na vedení. Článek popisuje kroky, které administrátoři podnikli, aby pomohli svým zaměstnancům přečkat rok plný neúprosných výzev. Stojí za to si ji přečíst celou, pokud váš tým bojuje s vyhořením. Ale i když se obáváte jen o své zdraví a energetickou hladinu, článek navrhuje několik užitečných rad.

1. Připomeňte si, že děláte něco důležitého.

Rozdíl mezi vyhořením a vytrvalostí, poznamenávají administrátoři, často spočívá v pocitu, že na tom, co děláte, skutečně záleží. Proto se v MGH postarali o to, aby jejich zaměstnanci dostávali po odchodu z nemocnice pravidelné informace o těch, kteří přežili Covid, aby jim připomněli, že jejich hrdinské úsilí mělo skutečný dopad na výsledky pacientů.

Pokud nepracujete ve zdravotnictví, může být těžší mít pocit, že váš čas strávený kličkováním v tabulkách nebo dolaďováním značky má stejný dopad jako doslova zachraňování životů, ale pokud se chcete vyhnout vyhoření, musíte se snažit. Vedoucí pracovníci mohou svým lidem připomínat, jaký význam má jejich práce – ať už je to úspěšný prodejní hovor, který někomu jinému zaplatí tolik potřebnou mzdu, nebo zpříjemnění světa díky skvělému designu. Jednotlivci by si však měli také připomínat, že záleží i na jejich práci.

Možná nerestartujete srdce, ale dáváte jídlo na stůl své rodině, vytváříte pracovní místa nebo jinak pomáháte naší společnosti fungovat. Je to těžký rok. Oslavte sami sebe za to, že děláte práci, kterou je třeba dělat.

2. Zapojte se do své komunity.

Společenské odcizení způsobilo, že je tento rok osamělý. Hledání kreativních způsobů, jak se zapojit zpět do své komunity, i když se musíte držet metr od lidí, vám může pomoci vyhnout se vyhoření.

„Naše oddělení zahájilo týdenní virtuální ‚wellness‘ sezení – zpravidla bez účasti vedení – na kterých mohli zaměstnanci volně diskutovat o čemkoli, co je trápilo, aniž by je jejich vedoucí poslouchali,“ uvádějí administrátoři, kteří také iniciovali „sérii setkání, na kterých mohli lidé z méně postižených částí nemocnice brainstormovat způsoby, jak poskytnout pomoc a zdroje pro ED a další oddělení nejvíce postižená Covid-19.“

Je to užitečná připomínka pro šéfy, že je třeba aktivně pracovat na nahrazení pocitu společenství, který přirozeně vzniká, když se lidé vidí osobně. Je to také připomínka pro nás ostatní, že nejlepším známým prostředkem proti stresu je posezení s přáteli a kolegy, kteří se smějí (a někdy si stěžují).

3. Znovu se spojte se svými hodnotami.

Hromada studií naznačuje, že vytrvalost nevzniká vypnutím emocí a zachováním pevně nastavené pusy. Pochází z toho, že vám na tom, co děláte, opravdu záleží. Nejlepší způsob, jak se dostat do hloubky a najít zásoby energie, o kterých jste nevěděli, že je máte, je formulovat své činy jako způsob, jak žít své hodnoty.

Proto vedení MGH dbalo na to, aby jejich týmy viděly, že deklarované hodnoty nemocnice a její každodenní fungování jsou v souladu s nimi. „Neexistuje jistější cesta ke zklamání zaměstnanců než pocit, že ti, kteří jsou za to zodpovědní, jsou pokrytci,“ píší. To je pravda. Je to také užitečná připomínka toho, že najít si prostor pro připomenutí svých hodnot a způsobů, jak jim dostát, vám pomůže načerpat energii víc než všechny bublinkové koupele a dlouhé přestávky na oběd na světě (i když ty jsou také příjemné).

Hledáte další oříškové rady pro vedoucí pracovníky? Celý článek je toho plný.