3 návyky pozoruhodně soustředěných lidí

Schopnost soustředit se mění pravidla hry. Čím více se budete soustředit jako laser, tím více toho zvládnete a vaše práce bude kvalitnější. Všichni máme každý den stejných 24 hodin, ale ti, kteří jsou soustředění, vymáčknou ze svého dne více smysluplné práce než my ostatní.

Soustředění má ještě větší význam pro generální ředitele a další vedoucí pracovníky. Daniel Goleman říká v Soustředění: Skrytá hnací síla dokonalosti, že vedoucí pracovníci musí být schopni zaměřit pozornost a úsilí svého týmu na společnou vizi. Jediný způsob, jak toho dosáhnout, je umět se nejprve soustředit na vlastní pozornost.

Je zřejmé, že bez ohledu na to, jaké role v životě a v práci zastáváte, bude pro vás přínosem, když se více soustředíte. Zde jsou tři způsoby, jak toho můžete dosáhnout:

1. Odraz

Vyhraďte si na začátku dne čas a prostor k tomu, abyste se zamysleli nad svými prioritami a stanovili si záměry pro daný den. To je užitečné ve dvou rovinách. Za prvé, i několik minut strávených tím, že vypnete rušivé vlivy a soustředíte se pouze na jednu věc, procvičí váš „sval“ pozornosti.“ A stejně jako sval, čím více ho používáte, tím je silnější. Zadruhé, máte tak možnost začít den cílevědomě.

Pětiminutový deník, který vytvořili Alex Ikonn a UJ Ramdas, vám umožní začít den správně tím, že si během pouhých pěti minut ráno stanovíte své záměry. Večer věnujte dalších pět minut bilancování, zamyslete se nad tím, co se vám povedlo, a rozhodněte se, jak jste mohli den vylepšit. Psaní tohoto deníku bude nejlepších 10 minut, které každý den strávíte.

2. Vzpomeňte si na

Když procházíte svým dnem, je snadné nechat se zaplavit stovkami různých věcí, které si žádají vaši pozornost. Vaše záměry a priority mohou být vyhozeny z okna, když budete hasit požáry. Vaše pozornost přeskakuje z jedné věci na druhou, dokud se – stejně jako sval – neunaví a s přibývajícím dnem je stále slabší a slabší. Dobíjejte ji jednoduchými spouštěči nebo podněty, které vám připomenou vaše záměry.

Mými spouštěči jsou hrnky a trička od Startup Vitamins. Tato společnost vytváří motivační produkty pro podnikatele, ale fungují v podstatě pro všechny. Kdykoli sáhnu do skříňky, abych si uvařil šálek čaje, vyberu si hrnek, který nejlépe odráží mou náladu nebo mi dodává energii, kterou v danou chvíli potřebuji. Je to jednoduchý, ale účinný způsob, jak znovu zaměřit svou pozornost na to, co je důležité.

3. Přeskupte se

Produktivita trpí, když udržujete zběsilé tempo celý den, každý den. Stejně jako se svaly zvětšují a sílí díky krátkým obdobím zátěže, po nichž následuje odpočinek a zotavení, i vaše pozornost potřebuje občasnou přestávku. Možná to není to, co chcete slyšet, když schůzky běží jedna za druhou a termíny se blíží. Tyto přestávky však vůbec nemusí trvat dlouho.

Zastavte se a na 30 sekund se přeskupte, než se vrhnete do nového jednání nebo činnosti. Třikrát se zhluboka nadechněte a zeptejte se sami sebe: „Co chci dokázat??“ „Jaký je scénář vítězství?“ To je vše, co je potřeba, abyste se znovu soustředili na význam daného úkolu. Takže bez ohledu na to, jak jste unavení nebo zaneprázdnění, budete motivováni věnovat tomu svou pozornost, místo abyste se tajně starali o své nezodpovězené e-maily nebo o zbytek položek na seznamu úkolů.

Ve světě, kde se většina lidí už nedokáže soustředit a přemýšlet, vyniká a uspěje ten, kdo je pozoruhodně soustředěný. Dobrou zprávou je, že svůj mozek můžete vycvičit, aby byl soustředěnější, záměrnější a pozornější. Tři návyky, které jsem popsal výše, jsou jen některé ze způsobů, jak můžete rozvíjet svůj sval pozornosti. Pokračujte v tréninku a bude stále silnější. Budete překvapeni, o kolik efektivnější jste, když se soustředíte. Jak řekl Alexander Graham Bell: „Soustřeďte všechny své myšlenky na práci, kterou máte před sebou. Sluneční paprsky nepálí, dokud se nesoustředí.“