3 překvapivě snadné způsoby, jak obelstít svůj mozek, abyste nepřeháněli své reakce

Všichni jsme zažili ty velmi emotivní chvíle, kdy nám špatně provedený projekt, nečekané překročení rozpočtu nebo jiná špatná zpráva zvedla tep a poslala naši objektivitu za dveře. Pak jsme udělali něco, čeho jsme litovali.

Tyto okamžiky zběsilých a emocionálních reakcí obvykle nevedou k nejlepším výsledkům ani k nejlepšímu rozvoji vašeho týmu. V průběhu let jsem si vypěstoval mnohem odlišnější cestu, jak využívat vlastní pocity a reakce na vnější události – možná tyto tipy pomohou i vám:

3 kroky

Vaše přirozená reakce „bojuj nebo uteč“ je to, co udrželo náš druh naživu. Když se na vás v tundře řítí přímo lev, váš mozek přepne na primitivnější režim, ve kterém vás analýza může zabít. Prostě běžte.

Ve volné přírodě je to dobrá věc. Ale v kanceláři to způsobuje, že váš mozek není schopen objektivně zpracovávat situaci kolem vás – což vám velmi ztěžuje pochopení celé složité obchodní nebo personální výzvy. Zde je lepší plán:

Krok 1: Velmi dlouze a zhluboka se nadechněte. Doslova. Ta jediná věc oklame váš mozek, aby si myslel, že už nejste v ohrožení. Už jste v polovině cesty.

Krok 2: Řekněte si: „Hej, byl jsem emocionálně spuštěn.“ Poznamenejte si, jak se cítíte. Nejde o to, aby pocit zmizel, ale o to, abyste se prostě pozorovali. (Vy, kteří meditujete, přesně víte, co mám na mysli, když si všímáte.). Tím, že si položíte tuto racionální otázku, což lze udělat až poté, co se zhluboka nadechnete, se váš mozek dostane z režimu automatické reakce do emotivnějšího stavu a je nyní téměř přístupný objektivním, racionálním návrhům.

Krok 3: Zeptejte se sami sebe, co skutečně chcete a co se musí stát, abyste toho dosáhli.

Tento třístupňový proces vám může zpočátku trvat několik dní nebo dokonce týdnů, než projdete všemi fázemi. Někdy se vám nikdy nepodaří projít všemi třemi. Časem je však při opakovaném cvičení zvládnete během několika vteřin nebo jen několika minut. Zkuste to.

Osvobodit se od těchto zakořeněných reakcí vyžaduje cvik a trpělivost. Nejde o to se těmto emocím vyhnout nebo je bagatelizovat. Spíše chcete jednoduše odpojit své emoce od svého chování. Emoce nejsou „dobré“ nebo „špatné“ – prostě jsou, pokud se nesnažíte jednat, když cítíte ty špatné emoce.

Snadněji se to řekne, než udělá, že?? Zde je užitečná vizualizace, o kterou se se mnou podělil jeden z mých spolupracovníků z Global Custom Commerce:

Představte si, že stojíte za silným, tlustým a křišťálově čistým sklem. Vaše výzvy, vaše strachy, vaše emoce, vaši spolupracovníci, vaši přátelé a rodina – ti všichni stojí na druhé straně. Tam, kde jste vy, je ticho a klid – ale vy vidíte každý detail, čtete každé slovo, slyšíte každou větu, která se říká na druhé straně. Jste si vědomi všeho, a přesto jste zcela nedotčeni. V této oblasti činíte těžká rozhodnutí a vyhodnocujete své emoce, a to v bezpečném klidném prostoru, který vám umožňuje objektivní a jasný pohled na okolní svět.

Nesuďte, jen si všímejte

Praxe „všímání si“ (onoho oddělení emocí od reality, které vám umožní reagovat plněji fungujícím mozkem) je důležitá pro to, abyste se stali pozornějším a soucitnějším vedoucím.

Až začnete pracovat na tom, abyste si všímali svých vlastních emocí, nacvičte si podobný odstup také u emocí svých kolegů. Nikdo nikdy nemůže skutečně pochopit, jak se druhý cítí, ale snaha věnovat pozornost tomu, co si myslíte, že se s druhým děje, může být velmi užitečná.

Teď mě omluvte, na cestě se mi naparovala smečka lvů a není čas se ani nadechnout! Jak si zachovat chladnou hlavu a nadhled v těžkých chvílích??