3 tipy, jak bojovat s úzkostí před prezentací

Pokud jste před velkým projevem nebo prezentací nervózní nebo dokonce úzkostní, měli byste si uvědomit dvě věci: Zaprvé, nejste v tom sami. Mnoho velkých vůdců v historii zažilo stejný stav. Za druhé, zabýváte se řešitelným problémem.

Tento problém měli i další velcí lídři

V roce 1889 byl Mahátma Gándhí, tehdy mladý právník, při svém prvním vystoupení před soudem tak nervózní, že doslova utekl ze soudní síně. Po celá léta mu „strašlivé napětí z veřejného vystupování“ bránilo mluvit před skupinami, dokonce i na večeřích a jednou dokonce na schůzi místní vegetariánské společnosti, poznamenává nedávný článek v časopise The Atlantic.

A Gándhí není zdaleka jediným legendárním vůdcem, který si prošel tímto druhem úzkosti z vystoupení. Další velká jména, jejichž nervozita je zaznamenána v tzv Atlantic článek patří Thomas Jefferson, Cicero a Demosthenes.

Dobře, takže v tom nejsem sama. Jak se mám zlepšit?

Zde jsou tři tipy, které vám mohou pomoci zmírnit nervozitu před velkým projevem nebo prezentací. Tyto tipy poskytují jen letmý pohled na zlepšení, které je možné díky koučování a zvýšené praxi.

1. Vizualizujte si něco pozitivního. „Představte si, že je s vámi v místnosti něco, co máte rádi, nebo dokonce mějte na pódiu či v kapse obrázek něčeho, co máte rádi,“ doporučuje Mark Heaps na Duarte.com. „Viděl jsem skvělé řečníky, kteří si díky této technice nechávali obrázky svých dětí na teleprompteru.“

2. Najděte si důvod, proč se pro svůj projev nadchnout. Přemýšleli jste někdy nad tím, proč je snadné mluvit bez přestávky tři minuty o svém oblíbeném filmu, ale je srovnatelně obtížné postavit se před kolegy a mluvit o čemkoli? Stejně tak jste někdy přemýšleli, proč je snadné zazpívat svou oblíbenou melodii na karaoke, ale nervózní zpívat za okolností konkurzu? V práci nebo na konkurzu jde samozřejmě o víc, a to je nezanedbatelná část. Další součástí je však podle studií profesorky Harvard Business School Alison Wood Brooksové vaše vlastní zaujetí pro dané téma.

Brooksová tuto teorii skutečně otestovala v prostředí karaoke, přičemž jako písničku použila „Don’t Stop Believing“ od skupiny Journey. Požádala zpěváky, aby před provedením melodie prohlásili, zda jsou vzrušení, úzkostní, nebo klidní. Nejlépe zpívali „nadšení“ účinkující.

Co z toho plyne? Ať už mluvíte o čemkoli, najděte si na tom jeden nebo dva aspekty, které vás skutečně vzrušují. A když budete nervózní, myslete na tyto aspekty.

3. Zjemněte nedostatky. Když mi bylo dvanáct let a trénovali mě, jak zpívat před stovkami lidí na mé Bar Micva, dal mi můj trenér jednoduchou, ale praktickou radu: „Když něco pokazíš, pokračuj dál. Nikdo jiný si toho nevšimne.“ Jeho pointa spočívala v tom, že jsem byl jediný v místnosti, kdo měl scénář (nebo v tomto případě písmo). Dnes, jako spisovatelka, která často předčítá před davy lidí, je situace podobná. Mohu zkomolit nebo špatně přečíst vlastní slova, ale prostě pokračuji dál. Pokud se budu chovat, jako by chyba nebyla pro mě velkou věcí, nebude to ani pro mé posluchače velká věc.

Psycholožka a autorka Tamar Chansky to nazývá „dolaďováním nedostatků“ v afektu Huffington Post článek. Cituje učitelku hudby na základní škole, která žákům říká: Pokud během vystoupení uděláte chybu, pokud neskáčete nahoru a dolů a neukazujete na sebe obviňujícím způsobem a výrazem obličeje nebo gesty neříkáte tolika slovy: ‚To jsem byl já‘,“ říká učitel!‘ pak si toho publikum ani nevšimne.“

A pokud si toho publikum všimne? Není to konec světa. Prostě pokračujte. „Lidé uvidí, jak pohodový, dobře naladěný člověk jste,“ píše, „který dobře ví, že malá chybička nebo klopýtnutí ve slovech sotva poškrábe povrch vaší obrovské, neomezené sebeúcty.“ „Všichni se na vás budou dívat jako na člověka, který se.“