3 triky, jak efektivně komunikovat, i když'máte na sobě masku

Vzhledem k tomu, že v Americe a ve většině Evropy stoupá počet případů Covid a chladné počasí nás žene do uzavřených prostor, je velmi pravděpodobné, že v nadcházejících měsících budete ještě častěji nosit masku. To je nezbytné pro velmi důležitou činnost, kterou je udržování lidí naživu, ale jak jsme již všichni zjistili, vytváří to také komunikační problémy.

Bez masek je dost snadné si navzájem nerozumět a odborníci i zdravý rozum se shodují, že zakrytí poloviny obličeje ztěžuje předávání emocí – zejména vřelosti – a také mírně zkresluje zvuk. (Komunita neslyšících čelí ještě větším výzvám.)

Pokud chcete udržet bezpečnost své komunity tím, že se budete řídit pokyny pro veřejné zdraví, ale zároveň chcete jasně komunikovat se zákazníky a zaměstnanci, co můžete udělat?? V pořadu The Conversation nedávno komunikační koučka Cheryl Chambersová nabídla tři tipy.

1. Spoléhejte se na své oči.

Když máte zakrytá ústa, musíte se více spoléhat na oči. „Určitou kontrolu nad komunikací můžete znovu získat tím, že budete pracovat s tím, co vám zbývá – s očima. Pokud chcete zvýšit porozumění s maskovaným jedincem, měli byste se mu dívat do očí,“ doporučuje Chambersová, i když varuje, že „se to snáze řekne, než udělá“. Oční kontakt vyvolává rozpaky, spotřebovává další mozkový výkon a stává se nepříjemným už po třech vteřinách.“

Dívat se pátravě do očí druhé osobě může být zpočátku nepříjemné, ale jak upozorňuje Sandy Ong z BBC, právě to se naučili dělat lidé v zemích, kde je zahalování obličeje běžné z náboženských nebo kulturních důvodů.

„Trochu víc jsem si všímala jejich neverbálních projevů, udržovala jsem s nimi oční kontakt, abych pochopila, jak se cítí, a snažila se zachytit nějakou emoci,“ říká jedna žena, která vyrostla v Saúdské Arábii, Ong. „Nebylo to těžké, ale bylo to velmi odlišné.“ Naučit se věnovat více pozornosti očím je naučená dovednost, a pokud ji zvládnou miliony lidí na Blízkém východě, můžete ji zvládnout i vy.

2. Věnujte větší pozornost řeči těla.

Oči mají během maskované konverzace větší váhu. Stejně tak řeč těla. „Například když je někdo šťastný, stojí rovněji a zvedá hlavu, když je smutný, hrbí se a sklání hlavu, a když je naštvaný, celé jeho tělo se napne.“ Když je někdo šťastný, zvedá hlavu a zvedá ji, když je smutný, hrbí se a sklání hlavu. Poznat, jak lidé používají své tělo k vyjádření emocí, může pomoci snížit nejistotu, kterou cítíte při komunikaci s někým v masce,“ říká Chambers.

Lepší pochopení těchto signálů vám také může pomoci předat správnou zprávu vlastním tělem. „Můžete působit pozorněji, když se k dotyčnému otočíte tělem, nakloníte se nebo přikývnete. Chcete-li dát druhé osobě najevo, že chcete začít mluvit, narovnejte svůj postoj, zvedněte ukazováček nebo častěji přikyvujte,“ navrhuje Chambersová.

3. Přizpůsobte tón, ne hlasitost.

Protože masky mírně tlumí náš hlas, může být lákavé v reakci na to zvýšit hlas. Ale křikem svůj význam nevyjasníte – jen budete vypadat naštvaněji. Co byste měli dělat místo toho? Chambers navrhuje, abyste se spojili se svým vnitřním hercem a věnovali větší pozornost svému tónu a výslovnosti při mluvení.

„Zkuste to – řekněte větu ‚neviděl jsem vás tam‘, jako byste se báli. Teď předstírejte, že jste šťastní. Nyní zmatený. Je pravděpodobné, že každý, kdo vás poslouchá, by snadno identifikoval vaše emoce, aniž by vás viděl,“ říká. „Změna tónu vašeho hlasu může změnit celou konverzaci, takže místo zvyšování hlasitosti zkuste zlepšit výslovnost“.“

Základní souvislost mezi všemi Chambersovými tipy spočívá v tom, že efektivně komunikovat, když máte na sobě masku, vyžaduje trochu více úsilí, ale lze to zvládnout. A protože nám virus nedal na výběr, je to dovednost, kterou se budeme muset všichni snažit co nejlépe zvládnout.