3 věci, které můžete udělat hned teď, abyste si zlepšili sebevědomí v hlase

Už jsem to zažil. Nějak se mi stalo, že jsem se dostal do sporu se svým známým o něčem, v co pevně věřím. Přestože znám svá fakta lépe než on, třese se mi hlas, krátí se mi dech a tvář mám úplně zarudlou.

Zdá se, že se nedokážu zklidnit, a s každým dalším argumentem mám pocit, že vyhrává. Ne ve faktech, ale v klidu a vyrovnanosti. Tímto tempem by mě klidně mohl porazit fakty, protože můj projev je naprosto příšerný.

Zadrhávám se, protože jsem rozrušený z toho, co slyším od druhé strany, frustrovaný, že se mi nedaří prosadit svůj názor, a ještě více mě štve, že se nedokážu vzpamatovat. Co je se mnou špatně?

Arthur Joseph, tvůrce metody Vocal Awareness, patentované a chráněné obchodní značkou, která pomáhá lidem rozvíjet jejich nejlepší využití hlasu. Používá kombinaci řeči těla, intonace, rozsahu a hloubky (abychom jmenovali jen některé z nich), aby pomohl všem od sportovců NFL až po politiky mluvit v nejsilnějším stavu. Je také zakladatelem Institutu hlasového uvědomění a má více než pět desítek let zkušeností s tím, jak pomáhat ostatním najít své nejautentičtější já.

Měli jsme možnost si po telefonu popovídat o jeho práci a to, co začalo jako jednoduchý rozhovor plný otázek, vyústilo v hodinový rozhovor o tom, že mi pomohl najít mé nejpůvodnější já. Ačkoli na sobě stále pracuji (nejsme snad my všichni??) Joseph říká, že se nemusíte zastrašovat tím, že dnes budete dokonalí.

Ať už chcete být sebevědomější v každodenních interakcích, zvládnout svou příští prezentaci nebo se prostě jen cítit při vyjednávání více pod kontrolou, můžete začít hned teď.

Začněte pomalým, tichým a vědomým milujícím dechem.

Často jsme uspěchaní. Rozčilujeme se ještě dříve, než stačíme zaregistrovat, co se děje, a vymizení správného dechu vede ke špatným výsledkům. Joseph ve své knize vysvětluje, Hlasité vedení:

„Váš nádech [by měl trvat] pět až šest sekund. Nikdy není uspěchaný ani nucený a vždy je tichý. Spěch a následná prezentace vytváří nevýslovné napětí v tobě i v posluchači. Přeškolením svých dechových vzorců měníte chování od spěchu a prezentace k nově definovanému zaměření, při kterém získáváte kontrolu (70).“

Možná nemáte čas na dlouhý nádech před začátkem každé konverzace. Poučení z tohoto kroku spočívá v tom, že se ujistěte, že kontrolujete sami sebe a vysíláte ty nejlepší úmysly a nejautentičtější verzi sebe sama, když začínáte mluvit.

Mít prohlášení o osobě.

Tohle jsi ty v jedné větě. Nejdříve se zeptejte sami sebe: jak bych chtěl být vnímán/a?

Chytrá, milá, houževnatá, ambiciózní, schopná? Klidně si to všechno zapište.

Dále tomu musíte věřit. Joseph ve své knize říká,

“ Nahraďte větu ‚Chci být vnímán jako…‘ s ‚Já jsem.‘ (47)“

Nebojte se zde být upřímní. Nikdo jiný si vaše slova nepřečte – jen vy sami. Co dál? Přečtěte si to nahlas. Je pravděpodobné, že tento další krok budete potřebovat k úplnému dokončení svého prvního kroku k hlasovému uvědomění.

Na konec každé věty umístěte tečku.

Už jste se někdy přistihli, že něco řeknete, uvědomíte si, že si nejste jisti, zda to, co říkáte, je pravda, a pak dokončíte větu s intonací připomínající otázku směrem vzhůru?? Joseph říká, že je čas zbavit se tohoto zlozvyku. Začněte prohlášením o své osobě a na konci každé věty zakroužkujte tečku.

Pak si ji s přesností přečtěte nahlas.

Jsem chytrý.

Jsem laskavý.

Jsem vytrvalý.

Řekněte to nahlas a věřte tomu. Ať už opakujete prohlášení o své osobě, nebo mluvíte s kolegou, mluvte sebevědomě a každou větu ukončete tečkou. Odtud sledujte sebe, řeč svého těla a celkovou energii, která se s důvěrou mění.

Ačkoli je to jen malý pohled na to, co Joseph nabízí, je to první krok, který může každý udělat, aby skutečně vlastnil svůj hlas a pak získal okamžité výsledky. Je to samozřejmě praxe, ale nejlépe to říká Joseph na svých webových stránkách:

„Nikdy nezáleží jen na tom, co říkáme, ale jak to říkáme. Již není přijatelné pouze předávat sdělení, ale stejně důležité je ztělesnit posla.“