33 citátů, které vás inspirují ke zvýšení emoční inteligence

Všude, kam se dnes podíváte, se dočtete o hodnotě emoční inteligence a o tom, jak je potřeba vybrousit si EQ.

Ale co je to vlastně emoční inteligence? A jak vám to může pomoci v každodenním životě??

To jsou otázky, na které jsem se rozhodla odpovědět ve své nové knize, EQ Applied: V této knize se dočtete o tom, co je to emoční inteligence a jak ji využít.

Níže najdete 33 citátů z knihy, které vám pomohou pochopit, co je to emoční inteligence, proč je tak potřebná a jak si můžete vybudovat tu svou.

1. Nikdy byste neměli dělat trvalé rozhodnutí na základě dočasné emoce.

2. Vzhledem k tomu, že většina emocí, které prožíváte, se objevuje téměř instinktivně, nemůžete kontrolovat, jak se v daném okamžiku cítíte. Ale můžete ovlivnit, jak se reagovat k těmto pocitům – tím, že se soustředíte na své myšlenky.

3. Tím, že si uvědomíte, přijmete a zpracujete své pocity, se můžete naučit změnit „emocionální“ na „emocionálně inteligentní“.“

4. Každý říká, že si cení transparentnosti a upřímnosti. Většina lže.

5. Každý náš vztah si můžeme představit jako most, který stavíme mezi sebou a druhou osobou. Každý pevný most musí být postaven na pevných základech – a v případě vztahů je tímto základem důvěra.

6. Bez důvěry nemůže existovat láska, přátelství ani trvalé spojení mezi lidmi. Ale kde je důvěra, tam je i motivace k jednání. Pokud někomu věříte, že se stará o vaše nejlepší zájmy, uděláte téměř vše, o co vás tento člověk požádá.

7. Být pokorný neznamená, že vám chybí sebevědomí nebo že si nikdy nestojíte za svými názory či zásadami. Spíše to znamená uznat, že nevíte všechno – a být ochotný učit se od druhých.

8. Jedním z nejrychlejších způsobů, jak si získat něčí důvěru, je pomoci mu. Vzpomeňte si na svého oblíbeného šéfa nebo učitele. Kde vystudoval, jaký má titul, dokonce i jeho předchozí úspěchy – nic z toho není pro váš vztah relevantní. Ale co hodiny, které byli ochotni věnovat ze svého nabitého programu, aby vás vyslechli nebo pomohli?? Jejich ochota jít do zákopů a pracovat po vašem boku? Takové činy vzbuzují důvěru.

9. Upřímná komunikace vyžaduje víc než jen říkat to, čemu upřímně věříte; znamená to vyhnout se polopravdám a zajistit, aby informace, které předkládáte, byly podány tak, aby nebyly špatně interpretovány. Soustředění se na technické detaily, kličky a únikové klauzule vám možná vyhraje soudní proces, ale nezíská vám důvěru ostatních.

10. Autenticita neznamená, že o sobě budete sdílet všechno, všem a pořád. Znamená to spíše říkat, co si myslíte, myslet vážně to, co říkáte, a držet se především svých hodnot a zásad.

11. Každý slib, který splníte, každý pokorný čin, který vykonáte, každé slovo upřímné a konkrétní pochvaly, které pronesete, a každá snaha projevit empatii přispěje k budování hlubokých a důvěryhodných vztahů – jako nespočetné množství jemných tahů štětcem, které tvoří krásný obraz.

12. Když druzí padají, pomozte jim vstát. Pokud budete mít na paměti své vlastní chyby, bude pro vás snazší povzbuzovat a budovat, než znechucovat a bořit.

13. Rozhodnete-li se zaměřit na pozitivní věci, obratně se podělíte o vlastní zkušenost nebo dotyčnému jednoduše připomenete, že každý má někdy špatný den, nejenže ze špatné situace vytěžíte to nejlepší – získáte si důvěru druhých a budete je inspirovat k tomu, aby byli tou nejlepší verzí sebe sama.

14. Když je někdo ochoten podělit se o své myšlenky, považujte to za dar. Zpracujte ho. Zamyslete se nad tím. Přijměte ji. Poučte se z toho. Ať už je negativní, nebo pozitivní, nenechte se jí definovat. Vezměte si, co můžete, a jděte dál.

15. Pamatujte si: i když nás obecně přitahují podobně smýšlející lidé, jsou to právě ti, kteří s námi nesouhlasí – ti, kteří nás okřiknou, kteří nás upozorní na naše slabiny a chyby -, kteří nám pomáhají růst. Ti, kteří nás vyzývají, nás skutečně dělají lepšími.

16. Emocionální únosy – okamžiky, kdy vás emoce přimějí udělat nebo říct něco, čeho později litujete – nejsou příjemné, ale jsou nevyhnutelné. Otázkou je, co s nimi uděláte? S trochou sebereflexe můžete tyto únosy proměnit ve zkušenost, která vás poučí.

17. Šest otázek, které vám pomohou dosáhnout změny chování:

  • Proč jsem reagoval tak, jak jsem reagoval?
  • Pomohla mi moje reakce, nebo mi uškodila?
  • Jak tato situace zapadá do celkového obrazu? Jak o tom budu přemýšlet za hodinu? Týden? Rok?
  • Co jsem možná špatně pochopil nebo chápu, zvláště v zápalu okamžiku?
  • Co bych změnil, kdybych to mohl udělat znovu?
  • Co bych si mohl/a říct příště, aby mi to pomohlo jasněji uvažovat?

18. Zpětná vazba je jako nevybroušený diamant. Pro nezkušené oko nemusí čerstvě vytěžený drahokam vypadat cenně, nebo dokonce atraktivně. Ale po dlouhém a složitém procesu třídění, řezání a leštění se ukáže jeho skutečná hodnota. Stejně tak se může ukázat, že naučit se čerpat výhody z kritiky je neocenitelná dovednost.

19. Krátké slovo o empatii: Nikdy si nedokážete přesně představit, jak se cítí druhý člověk. Ale snaha vás dostane mnohem blíž, než byste byli jinak.

20. Pokud chcete skutečně sdělit svůj názor, snažte se být laskaví a spravedliví, nikoliv obviňující nebo sarkastičtí. Staré přísloví říká, že na med nachytáš víc much než na ocet. Přinejmenším udělejte z medu předkrm.

21. O uvažování s empatií: Chcete-li někoho přesvědčit, aby přemýšlel jinak, musíte nejprve pochopit, jak přemýšlí. Poznejte jejich bolavá místa, abyste je mohli pomoci vyřešit. Poznejte jeho styl komunikace spolu s jeho osobními pohnutkami a motivacemi. To vám umožní mluvit způsobem, kterému rozumějí. A co je ještě důležitější, pomůže vám je emocionálně oslovit – což je může motivovat k činům.

22. Přístup založený na rozumu je zdravý, spravedlivý a rozumný. Problémem je, že to, co jeden člověk považuje za rozumné, spravedlivé a rozumné, se značně liší od hodnocení někoho jiného – zejména pokud se jedná o kontroverzní témata. Proto je empatie tak důležitá: umožňuje vám uvažovat z pohledu druhého člověka, a ne z pohledu vašeho vlastního.

23. V průběhu diskuse můžete být ještě více přesvědčeni o tom, že se druhá osoba mýlí. V jejich pozici můžete spatřovat klíčové slabiny a být v pokušení „jít na věc“.“

Lidé jsou však citově vázáni na svá přesvědčení. Pokud nemilosrdně odhalíte každou chybu v uvažování svého partnera, bude se cítit napaden. Pamatujte, že trvalý vliv vyžaduje čas. Vaším cílem není „vyhrát spor“ nebo změnit něčí názor během jediné diskuse. Spíše se snažte vidět širší souvislosti.

24. O síle vyprávění příběhů: Čísla, data a dobře zpracované argumenty jsou důležitými aspekty přesvědčivých důkazů. Pokud je však použijete samostatně, jejich dosah je velmi omezený. Jednoduše řečeno, jsou nudné.

Ale každý má rád skvělé příběhy. Když můžete své téma ilustrovat anekdotou nebo faktickým příkladem, oživíte ho pro posluchače. Zapojí jejich duševní schopnosti, dotkne se jich. Také vy překlenete spojení mezi teorií a praxí. Nevyprávějte pouze fakta, ale najděte způsob, jak je uvést do života.

25. Emoční inteligence má různá balení, tvary a velikosti. Muž nebo žena. Tichý nebo hlasitý. Drzý nebo pokorný. Vůdce nebo následovník. Když si uvědomíte své vlastní emocionální sklony a slabiny, snažte se učit od těch, kteří se od vás nejvíce liší. Protože v mnoha případech jsou to právě tito lidé, kteří vás mohou naučit nejvíce.

26. Naše emoce ovlivňují prakticky vše v našem životě. Pomáhají nám při rozhodování, jakou kariérní cestou se vydáme, o jakou práci se ucházíme. Rozhodují o tom, zda se nám film, píseň nebo umělecké dílo líbí, nebo ne. Ovlivňují naše rozhodnutí, kde budeme žít a jak dlouho. Pomáhají nám určovat, s kým se rozhodneme trávit čas, do koho se zamilujeme a koho si vezmeme za manžela…a koho necháme za sebou.

27. Emoce mohou způsobit, že ve zlomku sekundy učiníme rozhodnutí, jehož důsledky nás budou provázet po zbytek života. Někdy se kvůli nim cítíme jako v černé díře, ze které není úniku – i když v očích zbytku světa to máme dobře vymyšlené. Ale mohou také poskytnout světlo na konci tunelu a učinit i ty nejhorší okolnosti snesitelnějšími.

28. Emoce určují, jak si vybíráme své vůdce a jak si naši vůdci vybírají nás. Motivovali každou válku, která kdy byla vedena – a každou mírovou smlouvu, která kdy byla podepsána.

29. Pamatujte, že emoční inteligence neznamená porozumět každému pocitu, který se u vás vyskytne, nebo rozebírat každou událost, která se stane. Jde spíše o schopnost hledat hlubší porozumění, když je to prospěšné. A schopnost jednoduše si vychutnat okamžik, kdy není.

30. Emoční inteligence se projevuje různými způsoby. Kromě rozhodování které schopnosti, které chcete rozvíjet, musíte si také vybrat jak že je využijete.

31. Nejlepším způsobem, jak se chránit před škodlivým používáním emoční inteligence, je snaha o zvýšení vlastní emoční inteligence.

32. Emoce jsou krásné. Dělají z nás lidi. Užijte si je. Milujte je. Přijměte je. Nikdy však nepodceňujte jejich sílu a potenciál škodit.

33. Emoční inteligence je jednoduchý koncept: Je to schopnost přimět emoce, aby pracovaly pro vás, a ne proti vám.