5 cvičení pro pracovní den, která zlepší vaši výkonnost

Více než kdy jindy si firmy uvědomují, že zdraví zaměstnanci jsou šťastní, produktivní a inovativní zaměstnanci. Společnost General Electric poskytuje svým zaměstnancům a jejich rodinám bezplatné zdravotní poradenství a členství v posilovně. Google má společná kola a lékaře a zdravotní sestry na pracovišti. Twitter nabízí lekce jógy a pilates.

Tohle není jen módní výstřelek. Studie opakovaně prokázaly účinky fyzického cvičení na kognitivní výkonnost. Když cvičíme, jsme více nabuzení: dochází ke zvýšenému průtoku krve do mozku, většímu vylučování neurotransmiterů a zvýšenému růstu a plasticitě mozku v průběhu času. To vše zlepšuje naši paměť, pozornost a výkonné funkce, jako je uvažování, řešení problémů a plánování. Náš mozek je bdělý a dochází ke snížení stresu, který je prokazatelně zabijákem výkonnosti.

Ale co když vaše firma nemá všechny ty luxusní výhody, jako jsou vlastní posilovny, lázně, dietologové a stoly na běžícím pásu?? Jste předurčeni k tomu, abyste nedosáhli špičkového výkonu?

Skvělou zprávou je, že k tomu, abyste mohli využívat výhod zdravého a aktivního životního stylu, opravdu nepotřebujete všechny vymoženosti nejmodernějšího pracoviště. Studie z časopisu British Journal of Sports Medicinesprokázala, že akutní cvičení – pouhých 10 až 40 minut fyzické aktivity – může zvýšit výkon mozku. A nepotřebujete ani žádné luxusní vybavení.

Zde je pět způsobů, jak do pracovního dne zařadit více pohybu:

  • Choďte na schůzky pěšky. Až budete mít příště schůzku s kolegy, vyneste ji z konferenční místnosti. Projděte se místním parkem, obejděte blok, projděte se kolem budovy. Toto cvičení vás zvedne ze židle, abyste si zaslouženě protáhli nohy. Navíc zvyšuje kreativitu, protože nové prostředí a pohledy inspirují k novým perspektivám a myšlenkovým procesům.
  • Hoďte si míčem při brainstormingu s kolegy. Tato aktivita vás udrží ve střehu, a jak se vaše mysl synchronizuje s fyzickým rytmem házení a chytání, zjistíte, že nápady přicházejí stále dál!
  • Choďte po schodech, ne výtahem. To vám rozhodně rozproudí krev! Pokud pracujete ve vysokém patře, vyzvěte se, abyste s přibývajícími dny zdolávali stále více schodů. Experimentujte také s tempem: možná budete chtít jít pomalu a rovnoměrně, abyste byli schopni vyjít více schodů, ale rychlá jízda jen na pár pater vám poskytne větší okamžitý náboj.
  • Odhoďte židli od stolu. Přehled časopisu Annals of Internal Medicine zjistil, že sedavý způsob života je ve vysoké míře spojen s kardiovaskulárními chorobami, rakovinou a mnoha dalšími zdravotními potížemi – zejména u lidí s nízkou úrovní fyzické aktivity. Celodenní sezení vás opravdu může zabít. Zvažte používání stolu ve stoje nebo stání u pultu. Pokud to není možné, vyměňte židli za velký cvičební míč. Míč vám pomůže udržet správné držení těla a zůstat v rovnováze a ve střehu.
  • Vyzkoušejte stacionární kardio a silová cvičení. Běhejte na místě, skákejte přes švihadlo, dělejte kliky. Zavřete dveře do kanceláře a zapněte si iPod. Pamatujte, že jde o to, abyste rozproudili své srdce a aktivovali mozek. I jen několik pětiminutových dávek cvičení během dne může udělat zázraky s vaší pracovní výkonností.
  • To nejlepší ze všeho? Je to nikdy nekončící cyklus. Když jste fyzicky fit a duševně se věnujete své práci, určitě vás bude práce, kterou děláte, bavit. Když milujete svou práci, žijete déle. Tento kariérní impuls vám pomůže při postupu na vyšší pozice a do vysněné práce, po které jste vždycky toužili.