5 vzácných vlastností skutečně šťastných lidí podle vědy

O pozitivní psychologii píšu od té doby, co jsem si přečetl mistrovskou knihu Výhoda štěstí Shawn Achor, jeden ze současných autorů plakátů tohoto hnutí.

Krása tohoto oboru spočívá v přesvědčení, že lidé touží vést smysluplný a naplněný život a pozitivní psychologie je branou, která nás k tomu dovede.

Ale prožívání Výhoda štěstí se neděje pouhým otočením vypínače. Trvá určitou dobu, než si mozek přizpůsobí ctnostné chování, až se zakoření jako návyk životního stylu, což vede k většímu štěstí, optimismu a odolnosti.

Pokud to s cestou za trvalým štěstím myslíte dostatečně vážně, zde je 5 základních východisek, která vás k němu dovedou.

1. Buďte velkorysí. Stačí i velkorysý postoj.

Nemusíte být neurovědci, abyste věděli, že štědrost a konání věcí pro druhé vám přináší pocit štěstí. Nyní však studie zjistily, že i myšlení o tom, že udělat něco velkorysého může zvýšit hladinu štěstí ve vašem mozku.

Ve studii zveřejněné v časopise Nature Communications, 50 účastníkům bylo řečeno, že během několika týdnů obdrží asi 100 dolarů. Polovina lidí byla požádána, aby se zavázala, že tyto peníze utratí za sebe, a polovina byla požádána, aby je utratila za někoho, koho zná.

Jak uvádí Time Health: „Výzkumníci chtěli zjistit, zda pouhý závazek být štědrý stačí k tomu, aby lidé byli šťastnější. Než tedy rozdali peníze, přivedli všechny do laboratoře a požádali je, aby přemýšleli o příteli, kterého by rádi obdarovali, a o tom, kolik by hypoteticky utratili. Poté provedli funkční vyšetření magnetickou rezonancí, aby změřili aktivitu ve třech oblastech mozku spojených se sociálním chováním, štědrostí, štěstím a rozhodováním.“

Skenování mozku odhalilo, že i záměr že budou štědří, byl spojen s aktivitou ve ventrálním striatu, což je oblast důležitá pro pocit štěstí.

Jak uvádí PsyBlog, jeden z autorů studie, dr. Philippe Tobler, řekl:

Je pozoruhodné, že samotný záměr generuje nervovou změnu ještě předtím, než je činnost skutečně realizována. Slib, že se budete chovat velkoryse, lze použít jako strategii, která na jedné straně posílí žádoucí chování a na straně druhé vám pomůže cítit se šťastnějším. Nemusíte se stát obětavým mučedníkem, abyste se cítili šťastnější. Stačí být jen trochu štědřejší.

2. Zaplaťte to dopředu.

Nová osvěžující studie Kalifornské univerzity v madridském sídle společnosti Coca Cola zjistila, že pozitivní přínosy mají jak dárci, tak příjemci laskavosti na pracovišti

O studii informovala Britská psychologická společnost. Zjistilo se, že zatímco příjemci laskavosti uváděli desetkrát více prosociálního chování než kontrolní skupina, u dárců byla následná měsíční měření ještě působivější: těšili se vyšší míře životní spokojenosti a spokojenosti v zaměstnání a měli méně depresivních příznaků. To naznačuje, že dávání mělo trvalejší účinek než přijímání.

To nejlepší? Příjemci se z laskavých činů nejen těšili – ale také je odevzdávali dál. V důsledku toho příjemci na konci studie uváděli téměř třikrát více prosociálního chování než kontrolní skupina.

Závěr? Neomezené projevy laskavosti na pracovišti, podporované jako firemní hodnoty, se zdají být způsobem, jak v týmech vytvářet příznivé cykly, z nichž mají prospěch jak příjemci, tak dárci, ale zejména organizace jako celek, aby vytvářela dobrou práci. Začněte s jedním náhodným skutkem laskavosti a sledujte, jak se šíří ven.

3. Zvolte si, že chcete být šťastní.

Štěstí závisí na volbě a tato volba má dlouhodobý psychologický přínos. Výzkum mozku, který provedl dr. Wataru Sato z Kjótské univerzity říká, že když si vyberete pozitivní chování (jako je odpuštění), máte v ruce klíč k přepojení oblasti mozku zvané precuneus.

Změnou svých každodenních návyků budete moci ovládat svůj pocit pohody, cílevědomosti a štěstí. Pokud jste se ocitli v bludném kruhu nepříjemných emocí, jako jsou pochybnosti, strach a nejistota, nahraďte tyto emoce tím, že si vědomě a záměrně zvolíte radost, víru a naději.

Využijte nástroje meditace, modlitby, psaní deníku a všímavosti, které vám v tomto procesu pomohou. Po dvou týdnech se poraďte s blízkými přáteli a rodinou a zeptejte se jich, zda si všimli nějakého rozdílu. Vsadil bych se o malou částku, že mají.

4. Když už mluvíme o odpuštění…ano, to vede ke štěstí.

O odpuštění se mluví zřídka, pokud vůbec, nebo se praktikuje jako kulturní artefakt pro efektivitu na pracovišti. Ale mělo by to být.

V nové studii, které se zúčastnilo více než 200 zaměstnanců z kancelářských i výrobních profesí, bylo odpuštění „spojeno se zvýšenou produktivitou, sníženou absencí (méně zameškaných dnů v práci) a menšími psychickými a fyzickými zdravotními problémy, jako jsou smutek a bolesti hlavy.“

Jak uvádí vědecké centrum Greater Good, pokud si lidé, s nimiž pracujeme, po konfliktu uchovávají negativní pocity a pokud se s nimi nedokážou vyrovnat odpuštěním, můžete očekávat, že bude následovat pravděpodobnost odloučení, nedostatku spolupráce a agresivního chování.

Když se naučíme a osvojíme si tuto ctnostnou praxi jako organizační hodnotu, může být odpuštění účinným způsobem, jak obnovit důvěru a dát věci do pořádku s kolegy i šéfy, takže opět pojedete na plné obrátky.

5. Zažijte více úcty.

Už jste někdy viděli, cítili nebo zažili něco tak velkolepého nebo krásného, že vás to nechalo v úžasu? Jak se ukazuje, prožívání pozitivních emocí, které s sebou přinášejí pocity úcty, je také velmi dobré pro vaše zdraví.

Psycholog z Kalifornské univerzity v Berkeley Dacher Keltner, spoluautor studie, která vzbuzuje respekt, se na blogu Greater Good vyjádřil takto:

To, že úcta, úžas a krása podporují zdravější hladinu cytokinů (bílkovin vytvářených naším imunitním systémem), naznačuje, že to, co děláme, abychom tyto emoce prožili – procházka v přírodě, ztrácení se v hudbě, pozorování umění – má přímý vliv na zdraví a délku života.

Jedna studie publikovaná v časopise Journal of Personality and Social Psychology zjistil, že vyvolání úcty zvyšuje etické rozhodování, štědrost a prosociální hodnoty. A poslechněte si tohle: Pouhé stání v háji vysokých stromů „zvýšilo prosociální pomáhající chování a snížilo nárok“ u účastníků. Jinými slovy, lidé díky tomu byli mnohem příjemnější!

Další studie publikovaná v časopise Psychologická věda zjistil, že úcta vede k pocitu, že máte k dispozici více času. Ta vás přivádí do přítomného okamžiku, činí vás méně netrpělivými a pomáhá vám ovlivňovat vaše rozhodnutí. Celkově vzato, život je díky tomu bohatší a uspokojivější.

Jak je to ale s prožíváním úžasu na pracovišti? Záleží vůbec na tom?

To si pište. Výzkum říká, že vyvolání úcty v práci vede k tomu, že lidé spolupracují, vytvářejí společenství, sdílejí zdroje a obětují se jeden pro druhého – což jsou altruistické rysy produktivního a podpůrného pracovního prostředí.

Úcta také podněcuje v lidech úžas a zvědavost, což jsou vlastnosti chování, které stále více firem hodnotí a přijímá zaměstnance s ohledem na jejich kulturní vhodnost, protože lidé, kteří jsou zvědavější, mají „hladovou mysl“ a lépe vycházejí se spolupracovníky. Jsou také ochotni se učit více, vždy se zajímají o další nejlepší věci a častěji se zabývají tím, jak mohou zlepšit každodenní práci.

Keltner říká, že naše kultura je stále více ochuzena o respekt. Přibližuje celý kruh:

Trávíme více času prací a dojížděním a méně času venku a s ostatními lidmi. Náš pohled je tak často upřen na naše chytré telefony, místo abychom si všímali zázraků a krás přírody nebo byli svědky laskavých činů, které také vzbuzují úctu. Naše kultura se stala více individualistickou, více narcistickou, více materialistickou a méně spojenou s ostatními.

Organizace by se měly snažit vnést do stagnující pracovní rutiny více každodenních zážitků úcty. Vezměte si schůzky ven, sejděte se s klientem na vrcholu útesu, přeneste příští schůzku všech rukou na pláž těsně před západem slunce. Nechte se inspirovat. Buďte v úžasu.