5 způsobů, jak podpořit ženské kamarádství v práci

Není žádným tajemstvím, že ženy čelí specifickým překážkám, když se snaží stoupat po firemním žebříčku. Často tyto výzvy vytvářejí nezdravé chování, které katalyzuje žárlivost, pocit viny a soutěživost.

Horší je, že se ženy často srovnávají se svými kolegyněmi, což nevyhnutelně vede k nepodporujícímu pracovnímu prostředí, kde je každá žena sama za sebe.

Spojila jsem se s Ayami Bassettovou, podnikatelskou konzultantkou, která pomáhá ostatním realizovat jejich potenciál při vytváření života poháněného smyslem a vášní. Poté, co Bassettová strávila několik let v náročném pracovním prostředí jako provozní manažerka v oblasti řízení projektů a změn, nyní vyučuje jógu a meditaci zakořeněnou v mindfulness.

Bassettovou jsem vyhledala, protože jsem na vlastní kůži poznala její schopnost vytvářet silnou podpůrnou komunitu mezi ženami na jejích seminářích, školeních a výjezdních zasedáních. Nabízí několik dobrých rad, jak mohou ženy překonat pocity izolace a nejistoty a začít podporovat ženské kamarádství na pracovišti.

Řekněte ne žárlivosti

Bassettová věří, že ženy mohou bojovat s pocity žárlivosti vůči kolegyním tím, že se jednoduše zaměří na své pracovní úkoly.

„Když jsme zaneprázdněni starostmi o to, jak se vyrovnáme svým spolupracovníkům, nezbývá nám mnoho času na to, abychom vynikli my sami. V podstatě tak ztrácíme drahocenný, produktivní čas a energii, které bychom mohli věnovat vlastnímu růstu a úspěchům, což by žárlivost v první řadě zmírnilo,“ říká.

Bassettová upozorňuje, že žárlivost je emoce vykonstruovaná myslí, která nejčastěji kalí jasné vnímání skutečných okolností.

„Žárlivost nás nikam neposune, ve skutečnosti nás vrací o krok zpět,“ varuje.

Přeskočte pocit viny a zpochybněte normu

Zeptala jsem se Bassettové, jak se podle ní mohou ženy cítit dobře ve vztahu ke svým individuálním pracovním návykům a zmírnit tak nezdravou soutěživost a pocity viny (pokud neodpracují tolik hodin jako jejich kolegyně).

„Je pravděpodobné, že pokud se tak cítí jeden člověk, kolega, kterého se snaží „překonat“, se cítí stejně,“ říká. „V podstatě tu máme křečovité kolo nevyslovené, nezdravé pracovní etiky napříč všemi obory. Obětujeme svou energii jen proto, abychom byly konkurenceschopné, zatímco bychom ji mohly ušetřit na něco užitečnějšího – například na službu druhým nebo na lásku k rodině a přátelům.“

Bassettová vyzývá ženy, aby se postavily proti představě, že přepracovanost je normou.

„Pokud odvádíte skvělou práci v kratším čase a někdo vám za to nadává, říkám, abyste šli dál,“ říká. „Jděte někam, kde ocení vaši schopnost efektivně pracovat a dokázat, že dokážete tvrdě pracovat a zároveň si udržet vyvážený osobní život mimo práci.“

Podporovat komunitu

Pokud jde o kamarádství mezi ženami, Bassettová říká, že je důležité zapojit se do budování komunity na pracovišti, která podporuje myšlenku jednoty, neodsuzování a soucitu.

„Když si navzájem pomáháme, pamatujeme si, že jsme tým; že se všichni jen snažíme být co nejlepší,“ říká.

Bassettová považuje za zásadní workshopy nebo školicí programy jógy, meditace a mindfulness, které učí ženy přesměrovat své vědomí z hlavy na něco, co se děje v přítomném okamžiku.

„Když to uděláme, můžeme svůj mozek přeorientovat z neustálého stresu a robotických reakcí na promyšlené reakce,“ říká. “ Cvičení všímavosti mimo práci v zábavném a uvolněném prostředí se začne promítat do náročných scénářů v práci.“

Přijměte podporu

Bassettová věří, že ženy mohou vytvořit příznivější prostředí na pracovišti díky neustálé a otevřené komunikaci, zejména v době naléhavých termínů nebo přechodů. Rovněž poznamenává, že podporu je třeba poskytovat i přijímat.

„Všichni prostě chceme být uznáni za své schopnosti a práci,“ říká. „Když podpora funguje oběma směry, máme pocit důstojnosti a propojení. To podporuje silný tým pracovníků a poskytuje individuální motivaci.“

Nechat odejít minulost

Často, když se ženy v práci střetnou, může být obtížné překonat znepokojivé pocity a pracovat na společném cíli.

Bassett navrhuje, abychom se raději podívali dovnitř na své vlastní nejistoty, než abychom obviňovali druhou osobu z toho, co mohlo vyvolat konflikt. Vyzývá ženy v této pozici, aby si našly chvilku na neutrální místo, a když začne konverzace, aby trpělivě naslouchaly a mluvit spíše než reagovat z hněvu.

„Studie ukazují, že náš mozek se na hněv upne pouze na 90 vteřin a dál už je to naše vlastní volba, zda zůstaneme naštvaní – když se zastavíme, děláme lepší rozhodnutí,“ říká.

Bassettová také vyzývá ženy, aby nechaly minulost minulostí a zaměřily se na to, aby byly pozorné.

„Jděte někam odděleně od práce, rozhlédněte se po ostatních lidech a uvědomte si, že nikdo neví a není pohlcen tím, co se vám honí hlavou…Pak se vraťte k práci a soustřeďte se na to, co se děje právě teď. Udělejte to a jděte dál. Překvapte druhou osobu tím, že se zcela soustředíte na úkoly, které jsou v danou chvíli přítomné,“ říká.