5 způsobů, jak psychicky silní lidé překonávají pochybnosti o sobě samých

Nejistota zabíjí více snů než nedostatek talentu. Věřit věcem jako „nikdy mě nepovýší“ nebo „nemohu konkurovat ostatním firmám“ změní vaše pochybnosti o sobě samém v sebenaplňující se proroctví.

Všichni občas zažíváme pochybnosti o sobě samých, bez ohledu na to, jak moc si věříme. Mentálně silní lidé však nedovolí, aby jim pochybnosti o sobě samých zabránily v dosažení jejich cílů. Zde je návod, jak zabránit tomu, aby vás pochybnosti o sobě brzdily.

1. Přijměte trochu pochybností o sobě samém.

Nebojte se malých pochybností o sobě samých, protože mírná nejistota může ve skutečnosti podpořit váš výkon. Studie z roku 2010 publikovaná v časopise Psychologie sportu a cvičení zjistil, že jedinci, kteří zažívali malé pochybnosti o sobě samých, ve skutečnosti dosahovali lepších výsledků ve srovnání s lidmi, kteří si byli svými schopnostmi zcela jisti. Podobné výsledky zjistily i další studie.

Takže místo toho, abyste plýtvali energií na obavy, že vaše pochybnosti o sobě samých jsou ve skutečnosti znamením z vesmíru, které vás varuje, že se chystáte selhat, uvědomte si, že pochybnosti o sobě samých mohou být užitečné. Možná strávíte více času zkoušením nebo možná vynaložíte více úsilí, když si budete vědomi, že existuje možnost, že to nepůjde hladce.

2. Prozkoumejte důkazy, které stojí za vašimi myšlenkami.

Když se setkáte s vážnými pochybnostmi o sobě samých, prozkoumejte pravdu, která se skrývá za vašimi myšlenkami. Zeptejte se sami sebe: „Jaké mám důkazy o tom, že to nedokážu??“ Pak se sami sebe zeptejte: „Jaké mám důkazy, že to dokážu?“?“ Zapisujte si odpovědi na kus papíru.

Pohled na fakta vám může pomoci vidět věci realističtěji. Ačkoli toto cvičení nemusí odstranit všechny vaše pochybnosti o sobě samých, prozkoumání faktů může pomoci snížit vaši nejistotu na užitečnější úroveň.

3. Zvažte nejhorší možný scénář.

Pochybnosti o sobě samém podporují katastrofické předpovědi typu: „Všechno pokazím.“ Když se přistihnete, že odhadujete, že věci půjdou špatně, zeptejte se: „Co je opravdu to nejhorší, co by se mohlo stát??“ Pokud uděláte chybu, bylo by to opravdu tak zlé?

Připomínejte si, že i když se věci vyvíjejí hrozně, je nepravděpodobné, že by to změnilo váš život. Když prohrajete zápas, zakopnete o svou repliku nebo se vám nepodaří povýšit, pravděpodobně na tom za pár let nebude tolik záležet. Udržování věcí ve správné perspektivě může pomoci uklidnit vaše nervy.

4. Sledujte své emoce.

Vaše emoce hrají významnou roli v tom, jak myslíte a jak se chováte. Úzkostné pocity mohou podnítit pochybovačné myšlenky a zhoršit váš výkon, pokud nepodniknete kroky k regulaci svých emocí.

Věnujte pozornost tomu, jak vaše emoce ovlivňují vaše rozhodnutí. Pokud vaše úzkost prudce vzroste, zklidněte své tělo i mysl tím, že budete zhluboka dýchat, půjdete na procházku nebo se rozptýlíte všedními úkoly. Nedovolte, aby vás krátkodobé nepohodlí přesvědčilo k tomu, abyste se na to vykašlali, vzdali se nebo ustoupili.

5. Soustřeďte se na svůj současný výkon.

Ať už vstupujete na pódium nebo vybíháte na sportovní hřiště, říkat si „ztrapním se“ vás odvede od výkonu. Místo toho, abyste se nechali strhnout vnitřním monologem, soustřeďte se na přítomnost.

Než uděláte velký skok do čehokoli, o čem pochybujete, rychle se povzbuďte. Říkat si „Vše, co mohu udělat, je to nejlepší, co umím“ vám připomene, že nemusíte usilovat o dokonalost. S touto připomínkou budete lépe připraveni věnovat energii tomu, co potřebujete – svému výkonu.