5 způsobů, jak se motivovat k usilovnější práci

Úspěch většinou není žádným tajemstvím – spočívá v tom, že se prostě musíte potit a věnovat tomu spoustu hodin. Ale jak všichni víme, rozdíl mezi tím, že víte, co je potřeba, a tím, že to skutečně uděláte, může být obrovský.

Jak překonat tuto propast? To chtěl vědět i nedávný návštěvník serveru Quora, který se ptal: „Jak se mohu motivovat k tvrdé práci?“?“ Dotaz se zjevně dotkl tématu, protože se na něj sesypala řada respondentů s několika stovkami odpovědí, od duchovních povzbuzení až po hloubavé strategie řízení času. Pro ty, kteří se snaží zajistit, aby jejich energie a odhodlání odpovídaly jejich aspiracím, je to zlatý důl pomoci. Zde je několik nejlepších odpovědí:

1. Ujasněte si konečný cíl

Cestovatelka Marie Steinová trvá na tom, že trik, jak si udržet motivaci i v obdobích, kdy je člověk na dně a vyčerpaný, nespočívá v žádné konkrétní technice zvyšování produktivity nebo nápadu na zvýšení energie, ale spíše v tom, že si opravdu, ale opravdu jasně uvědomíte, proč děláte to, co děláte.

„Existuje jen jeden způsob, jak se motivovat k tvrdé práci: nemyslím na to, že je to tvrdá práce. Přemýšlím o tom jako o součásti toho, že ze sebe dělám to, čím chci být,“ píše. „Těžká“ část pro mě spočívá v tom, že si vyberu a přijmu to, co musím dělat… Jakmile se rozhodnu něco udělat, snažím se tolik nemyslet na to, jak těžké, frustrující nebo nemožné to může být; přemýšlím jen o tom, jak dobrý pocit to musí být, nebo jak hrdý mohu být, že jsem to dokázal/a.“

Snažíte se soustředit na konečnou vizi?? „Zeptejte se sami sebe: Co byste dělali, kdybyste byli člověkem, kterým chcete být??“ navrhuje student Karl Bradley Saclolo.

2. Pečujte o sebe po fyzické stránce

Někdy není problém v psychice, ale ve fyzičce. Vaše vůle může být na vrcholu, ale pokud nemáte fyzickou energii na dokončení práce, udržet si motivaci bude stále obtížné.

„Jste hodně unavení? Máte dostatek spánku? Zažíváte nějaké neustálé nepříjemnosti, například špatné dutiny nebo neustálou bolest? Jste smutní, naštvaní nebo prostě jen neustále letargičtí bez důvodu, který byste dokázali určit??“ ptá se spisovatelka na volné noze April Gunn. Pokud ano, „zajděte k lékaři, pokud můžete, na běžnou prohlídku, jen abyste se ujistili, že všechno funguje správně. Snažte se co nejlépe spát sedm až devět hodin denně. Naslouchejte svému tělu, když vám něco říká, hledejte příčiny svých potíží a řešte je, jak nejlépe umíte.

„Je opravdu těžké získat a udržet si motivaci k tvrdé práci, pokud se necítíte nejlépe,“ uzavírá.

3. Myslete na návyky, ne na motivaci

Přimět se k tomu, abyste něco dělali znovu a znovu pouhou silou vůle, je nesmírně obtížné. Přimět se k něčemu silou zvyku je snazší. „Protože motivace/síla vůle je omezený zdroj, pomohlo mi místo toho vybudovat si návyky, které, jakmile si je vštípím, sílu vůle nepoužívají,“ vysvětluje podnikatel Bud Hennekes. „Začněte s malými návyky, které vám pomohou být produktivnější a díky kterým se budete cítit dobře. Můžete se například snažit chodit 15 minut denně nebo pracovat v krátkých intervalech intenzivního soustředění.“

Podnikatel James Clear tuto radu podpořil na stránkách Inc.com, i když to formuluje trochu jinak. Spíše než o návycích mluví o síle „rozvrhů“, ale ať už použijete jakýkoli termín, efekt je stejný – automatizovat si určité chování tím, že ho začleníte do své rutiny, znamená, že se méně spoléháte na sílu vůle.

4. Přijměte nepohodlí

Manažer Mart Nijland navrhuje, aby si ti, kteří bojují s motivací, vzpomněli na moudrost kulturistů: žádná bolest, žádný zisk. Je to sice klišé, ale není způsob, jak rozšířit své schopnosti, aniž byste se vydali mimo svou komfortní zónu, takže přestaňte dovolit, aby vám trocha nepříjemností ubírala motivaci. Ve skutečnosti je trochu bojovat dobrým znamením.

„Pro cokoli, na čem chcete tvrději pracovat, musíte překročit tuto hranici,“ píše, „protože z vás vyroste úplně jiný, mnohem silnější člověk.“

5. Podplaťte (nebo potrestejte) sami sebe

Ne všechny cesty ke zlepšení motivace jsou vysoce motivované. Jeden z účinnějších způsobů bude motivovat i vašeho psa – jednoduchá odměna a trest. „Udělejte si nabídku, kterou nemůžete odmítnout,“ navrhuje analytik Deepak Singh (ale nezacházejte tak daleko jako Don Corleone, prosím).

Fungovat mohou jak pozitivní, tak negativní pobídky. „Pokud si například chcete přečíst knihu, stanovte si termín a odměnu.“ Pokud si chcete přečíst knihu, stanovte si termín a odměnu. Řekněme, že pokud milujete zmrzlinu, můžete si ji dát, jakmile dočtete knihu,“ navrhuje Singh. Možná to nezní příliš velkolepě, ale tlačit se k dokončení úkolu pomocí házení pamlsků (nebo hrozby veřejného ponížení či výplaty v sázce s kamarádem) se zdá být účinné.

Jaký je váš nejlepší trik, jak znovu získat motivaci, když cítíte, že ochabuje?