5 způsobů, jak se stát lepším řečníkem (a cítit se méně nervózní)

Nejtěžší na veřejném vystupování je hlas ve vaší hlavě, který vám říká, že nejste dost dobří nebo že něco pokazíte. Vnitřní kritik je hlasitý a není to roztleskávač.

Představa, že budu mluvit před ostatními, mě před několika lety děsila. Jako introverta mě nikdy nebavilo být středem pozornosti a moje úzkost by ze mě dostala to nejlepší. Nyní si jako hlavní řečník užívám každou příležitost promluvit k publiku. Je mi ctí, že mohu posluchačům předávat poznatky ze svých zkušeností a odborných znalostí.

Jak jsem tedy změnil? Úspěch mého startupu mi poskytl více příležitostí mluvit jménem značky. Potřeboval jsem se zkvalitnit a vybrousit na veřejného řečníka. Tento článek se zaměřuje na hmatatelné tipy, které mi pomohly vyvinout se v řečníka, kterým jsem dnes. Některé jsou zřejmé a některé ne. Přesto jsou všechny mocné a transformativní.

1. Vědět, co se chystáte říct

Příležitost mluvit před ostatními je dar. Někdo vám daruje svůj čas a pozornost a vy mu dlužíte, abyste věděli, co chcete říct. Jako veřejný řečník chcete, aby posluchači odcházeli s pocitem vděčnosti za váš obsah a s pocitem, že je vaše prezentace ovlivnila.

Nejlepší způsob, jak toho dosáhnout, je připravit se předem. Prozkoumejte, co chcete posluchačům předat. O jaké odborné znalosti nebo zkušenosti se můžete podělit? Jaké máte osobní příběhy, které mohou vybudovat silnější spojení? V jakém pořadí byste měli informace prezentovat, aby byly co nejlépe přijaty?

Věnujte čas vytvoření rámce své prezentace a před jejím finálním zpracováním proveďte několik kol úprav. Součástí tohoto procesu by mělo být také zkoumání toho, kdo jsou vaši posluchači a proč vás mají poslouchat. Pokaždé, když vystoupíte na pódium, chcete přinášet hodnotu.

2. Procvičte si

Jakmile víte, co chcete říct, je velmi dobré to často praktikovat. Ať už před ostatními, nebo sami, pravidelně si nacvičujte, co chcete publiku sdělit.

Cílem zde není stát se robotem, ale spíše znát obsah tak dobře, abyste mohli mluvit bez přemýšlení – zejména když se vás zmocní nervozita. To vám dává mentální prostor, abyste se na pódiu cítili vtěleně, věnovali pozornost posluchačům a bavili se přednášením.

K nácviku patří také co nejčastější výstup na pódium. Na začátku jsem říkal ano každé příležitosti k mluvení – bez ohledu na to, zda šlo o panel nebo samostatnou prezentaci. Dobrovolně jsem se přihlásil k moderování panelů nebo prezentací pro týmy ve větší společnosti. Čím více budete cvičit, tím více se budete cítit pohodlněji.

3. Využijte sílu vizualizace

Velká část úzkosti, kterou pociťujeme, je způsobena neznámem. Vytváříme si negativní očekávání budoucí události: stát na pódiu před cizími lidmi. To vytváří pocit úzkosti, který se projevuje jako motýli v žaludku.

Síla vizualizace vám může pomoci tuto zkušenost napravit a zmírnit. Věřím, že místo toho, abyste se před strachem schovávali, měli byste se do něj opřít.

K tomu zavřete oči a představte si tyto scénáře:

  • Představte si publikum a všechny ty oči upřené na vás.
  • Než začnete, představte si ticho v místnosti.
  • Vizualizujte si, jak jste nervózní, a vžijte se do emocí úzkosti.
  • Vizualizujte si, jak dýcháte a cítíte se sebejistě navzdory nervozitě.
  • Představte si, jak přednášíte skvělý projev a bavíte se při tom.

Toto vizualizační cvičení je účinné, protože je pravděpodobné, že se vám nepodaří stres nebo úzkost zcela odstranit. Je těžké změnit to, kým jste, během krátké doby.

Místo toho je cílem ovládnout úzkost a uvědomit si, že můžete vystupovat navzdory ní. Cílem je vcítit se do těchto emocí tak, aby vás na pódiu nepřekvapily ani vám neublížily. Až motýli nevyhnutelně přijdou, budete se cítit jako doma.

4. Uvědomte si, že vás nikdo nesoudí

Je přirozené myslet si, že vás všichni v publiku pozorně sledují a posuzují každý váš pohyb nebo slovo. Přesto jsem se naučil, že jediný hlas, který vás odsuzuje, je ten váš vlastní. Většina lidí v publiku je tam proto, aby vám naslouchala a učila se od vás. Nevědí, co chcete říct, a nevědí, kdy to „pokazíte“.“

Pokud mi nevěříte, zamyslete se nad tím, jak moc odsuzujete lidi, které posloucháte jako posluchači? Jak moc vás rozčílí, když se zadrhnou ve slově? Jak moc je odsuzujete za to, že nejsou dokonalí? Pravděpodobně ne příliš mnoho.

Vnitřní kritik je mnohem hlasitější než jakýkoli posluchač. Udělejte si čas a naslouchejte vnitřnímu kritikovi, poděkujte mu za jeho touhu vás chránit a pak ho požádejte, aby se uklidnil. Proti tomuto vnitřnímu kritikovi se postavte tím, že budete myslet na všechny skvělé věci, které jste v životě udělali, a na to, jak jste překonali překážky. Vžijte se do reality, že je to jen další překážka a že to zvládnete. Buďte svým vlastním roztleskávačem.

5. Sledujte svou oblíbenou celebritu

Můj dobrý přítel je přední televizní herec a dal mi skvělou radu, jak se stát charismatičtějším řečníkem: sledujte své oblíbené celebrity. Dal jsem na jeho radu a začal jsem na YouTube sledovat rozhovory s celebritami, které se mnou rezonovaly.

Netrvalo dlouho a uvědomil jsem si, že začínám přebírat jejich sebedůvěru a jejich styl. Všiml jsem si, že jsou často krát hravé a baví se. Všiml jsem si, jak artikulují své názory a mluví jasně. Když mluvím, snažím se na pódiu ztělesňovat tuto sebejistotu a hravost.

Pokud vás to zajímá, zaměřil jsem se na následující osobnosti: Joseph Gordon-Levitt, Mahershala Ali, Amy Poehler, Keanu Reeves, Christoph Waltz a Ryan Gosling. Klíčem k úspěchu je vybrat si skupinu, která odráží různé části vaší osobnosti nebo způsob, jakým se chcete cítit či působit na jevišti.

Závěrečné slovo

Přirozenou reakcí na úzkost z veřejného vystupování je buď se mu vyhnout, nebo se ho snažit eliminovat. Moje zkušenosti a vývoj mi ukázaly, že obě snahy jsou nemožné. Stále cítím nervozitu pokaždé, když jdu na jeviště, a nikdy se mi nepodařilo umlčet ten hlas v hlavě.

Můj úspěch a pohodlí přišly díky tomu, že jsem si tyto nervy přivlastnil a naučil se vystupovat navzdory nim. Zvažte tyto tipy a praktikujte to, co se naučíte. Než se nadějete, budete špičkovými řečníky.