5 způsobů, jak zastavit prokrastinaci a zajistit, aby se věci stihly udělat

Jak často si tváří v tvář důležitému úkolu říkáte: „Na to mám spoustu času později“??

Nebo: „Udělám to hned ráno, až budu mít svěží mysl.“?

Nebo: „Nejdřív musím [doplňte prázdné místo]“?

To vše jsou znaky prokrastinátora. Všichni to občas děláme – možná prokrastinujete i teď, když čtete tento článek.

Prokrastinátoři milují rozptýlení. A jestli jsme v současné informační době něčím obklopeni, pak je to rozptylování pozornosti.

Ať už jste online, naladěni na masmédia nebo komunikujete s ostatními, vždycky je potřeba udělat něco jiného.

Vědci, kteří se zabývají lidským chováním, zjistili, že v šéfování si může být ukryto tajemství, jak dosáhnout toho, aby se věci dělaly správně.

Tato metoda se nazývá model více já. Koncept spočívá v tom, že vaše na cíl orientované budoucí já téměř neustále bojuje se svým současným já, které je zaměřeno na okamžité uspokojení. Soupeří spolu o vládu a vy jste bitevní pole.

Když chtěl LeBron James před lety přestoupit z Clevelandu do Miami, řekl reportérovi ESPN Jonu Greenbergovi: „Chtěl jsem udělat to, co je nejlepší pro LeBrona Jamese, a udělat to, co LeBrona Jamese udělá šťastným.“

Může to znít jako sebestředný slovní tik, ale psycholog z Michiganské univerzity Ethan Kross říká, že „používání vlastního jména … Odvolávat se na sebe během introspekce je forma sebedistancování, která posiluje seberegulaci.“

Může to být dokonce způsob, jak vykrystalizovat myšlenku „dvou já“ tím, že vám pomůže přimět to druhé já, aby vás pro změnu poslouchalo – a přestalo odkládat to, co chcete udělat.

Jak si tedy můžeme poručit, abychom věci zvládli?

1. Sebeovládání.

Když se projeví dualita, řekněte všem nespolupracujícím částem své hlavy: „Já jsem tady šéf a tenhle problém teď budeme řešit.“

2. Kontrola mysli.

Pokud víte, že máte termín a děláte vše pro to, abyste se rozptýlili, použijte svou mysl k tomu, abyste se ovládli. Ve chvíli, kdy začnete bloudit, řekněte si něco, co vás vrátí k danému úkolu. Můžete říct STOP IT opravdu nahlas – doufejme, že si vaši spolupracovníci nebudou myslet, že jste se zbláznili.

3. Nejdříve těžké části.

Ráno máme nejvíce energie a můžete si poručit, abyste nejprve udělali těžší úkoly. Pak, jak den pokračuje, vaše energie se vyčerpává – ale máte dynamiku. Pamatujte: Buďte šéfem, který si svou práci udělá sám.

4. Nástroje a triky.

Zbavte se svých návyků. Dělejte věci v opačném pořadí. Najděte si svůj oblíbený nástroj prokrastinace (obvykle chytrý telefon) a zamkněte ho do zásuvky, aby se hůře kontroloval – možná dokonce do zásuvky v kanceláři někoho jiného, abyste museli vysvětlovat, proč ho potřebujete. Vypněte vyzvánění a upozornění, abyste je neslyšeli, dokud nebudete hotovi.

5. Prostě to udělejte.

Nemusíme mít z úkolu dobrý pocit, abychom ho mohli splnit. Motivace nám zlepšuje pocit z toho, co musíme udělat, ale nepotřebujeme ji k tomu, abychom práci zvládli. Pokud tedy zjistíte, že prokrastinujete, řekněte si: „Rozhoduji se, že to udělám teď.“ Nechtít to udělat hned není dostatečně dobrá výmluva.

V případě prokrastinace a dalších problémových oblastí si denně připomínejte, že JSTE šéfem sebe sama.