6 mentálních návyků lidí, kteří pozoruhodně dobře zvládají své emoce

Hněv je jednou z nejsilnějších lidských emocí. Je to také velmi normální lidské emoce, které je třeba zdravě vyjadřovat. Ale existuje místo a čas pro přiměřený hněv a my všichni se musíme naučit, jak ho zvládnout, než se vystupňuje.

K tomu je zapotřebí emoční inteligence – schopnost uplatnit sebeuvědomění, abyste pochopili situaci z více úhlů, a sebeovládání, abyste se na věci podívali přes jiné filtry, než stisknete spoušť hněvu.

Když hněv zaklepe na dveře, a to se stane, musíme vědět, jak s ním vhodně zacházet. Pokud je špatně zvládnutý, může podlomit morálku firmy a sabotovat vaši schopnost dobře vést a spolupracovat.

Zde je šest návyků lidí, kteří je zvládají pozoruhodně dobře.

1. Kladou hranice lidem, kteří je rozčilují.

Mít zdravé hranice znamená, že jste dostatečně asertivní na to, abyste se dokázali postavit konkrétní osobě, která porušuje vaše fyzické nebo emocionální hranice, a stanovit jí hranice. Je to říct si: „Nedovolím, aby mě tento člověk tlačil na pilu, využíval situace nebo nerespektoval mou autoritu,“ a pak to dotáhnout do konce.

2. Přijdou na kloub tomu, proč jsou skutečně naštvaní.

Emocionálně inteligentní lidé si uvědomují, že důvod jejich hněvu může být hlubší než to, co prožívají na povrchu. Zkoumají, zpracovávají, hlouběji se ponořují a ptají se sami sebe: „Co je skutečně pod mým hněvem??“ Když ustoupíte a podíváte se na příčiny, brzy si uvědomíte, že váš hněv je ve skutečnosti reakcí na cokoli, co vás zneklidňuje, obvykle na něco nevyřešeného na dně vaší hromady – pocity úzkosti, obavy, strach ze selhání atd. Toto jsou primární emoce, se kterými se musíte vypořádat, když uvažujete o tom, jak vydělat na mzdy, když vám neplynou peníze. Hněv je vždy spouštěčem a druhotnou emocí. Co vás tedy skutečně trápí? Buďte k sobě upřímní po určitém zpracování. Pak si s brutální upřímností řekněte: „Skutečným důvodem, proč jsem naštvaný, je to, že se … „

3. Reagují, nikoliv reagují.

Chuck Swindoll kdysi řekl: „Čím déle žiji, tím více jsem přesvědčen, že život je z 10 procent to, co se nám děje, a z 90 procent to, jak na to reagujeme.“ Emočně inteligentní lidé mají výhodu, protože vyhodnocují situaci, získávají nadhled, naslouchají bez odsuzování a zdržují se bezhlavých reakcí. Může to znamenat, že se rozhodnou sedět nad rozhodnutím. Když se nad svou situací zamyslíte racionálně, bez dramatu, můžete dospět k jiným, rozumnějším závěrům. Zde jsou tři způsoby, jak lidé s emoční inteligencí reagují, když dosáhnou bodu varu:

  • Vědí, kdy je to vyburcuje, a odejdou a vrátí se, až budou mít lepší prostor.
  • Přiznají si svůj hněv a přistoupí k rozhovoru s někým, kdo jim pomůže získat lepší perspektivu a porozumění situaci.
  • Jsou si dostatečně vědomi sami sebe, aby zvážili možné důsledky toho, že ztratili kontrolu nad svými emocemi.

4. Udělají si šestisekundovou pauzu.

Proč šest vteřin? Chemické látky vyvolávající emoce v našem mozku a těle obvykle vydrží asi šest sekund. Pokud se během vášnivé výměny názorů dokážeme na krátký okamžik zastavit, záplava produkovaných chemických látek se zpomalí. Když jste frustrovaní nebo rozčilení, než řeknete něco ostrého, tato vzácná pauza vám pomůže rychle zhodnotit náklady a přínosy tohoto i jiného jednání. Použití tohoto důsledného myšlení v daném okamžiku vám pomůže činit opatrnější rozhodnutí.

5. Po hádce se ozve jako první.

Mnozí z nás mají tendenci nechat po hádce nebo nedorozumění vzplanout hněv a zášť a pak dotyčného člověka odstřihnout od svého života, dokud se nám neomluví. Jistě, to se hodí. Ale také je to prostě hloupé. Osoba s emoční inteligencí nedá průchod svému egu na úkor ztráty přítele. Bude první, kdo natáhne ruku, aby se napravil, i když to znamená, že se nejdříve omluví. Tento pokorný a odvážný čin udělá ve vztahu zázraky.

6. Přesunou se k pozitivním věcem.

Přiznejme si to: Po bouřlivé výměně názorů hněv nezmizí lusknutím prstu. Pokud vám ještě několik hodin po hádce stoupá pára z hlavy, vědomě a záměrně se snažte přejít k pozitivním věcem. Zde jsou dvě věci, které můžete udělat:

  • Udělejte si meditaci vděčnosti. Vezměte si list papíru a dvě minuty sepisujte seznam všech věcí, za které jste v posledních 24 hodinách vděční. Pozitivní psycholog Shaw Achor říká, že pokud budete toto jednoduché cvičení provádět 21 dní v kuse, naučíte svůj mozek vyhledávat pozitiva místo negativ. Tato aktivita je nejrychlejším způsobem, jak se naučit optimismu, a výrazně zlepší váš optimismus i po šesti měsících.
  • Cvičení empatie. Rozhodněte se podívat se na někoho, kdo vám ublížil, z jiného úhlu pohledu; představte si, jakým náročným okolnostem může dotyčný čelit, což způsobilo jeho vlastní hněvivou reakci. Při empatii chápete frustraci někoho jiného, přičemž v duchu víte, že tyto emoce jsou stejně skutečné jako vaše vlastní. Tato neobyčejná schopnost pochopit a sdílet pocity druhého pomáhá rozvíjet nadhled a otevírá členům týmu možnost vzájemně si pomáhat.