6 věcí, které musíte přestat dělat hned, pokud chcete být úspěšnější

Většina z nás vyrostla na mantře „Neodkládej“ a zvnitřnili jsme si ji do té míry, že se cítíme provinile, když nedočteme knihu, která nás k smrti nudí. Naši rodiče se úplně nemýlili, když říkali, že pro úspěch je nutná vytrvalost, ale někdy je nejúčinnějším řešením skončit. Ať už se jedná o neúspěšný projekt, nevděčnou práci nebo vztah odsouzený k zániku, odchod může být ctností.

„Odchod je příliš vedoucí.“ – Nelson Mandela

Jak se ukazuje, někteří z nás jsou opravdu dobří v tom, že vědí, kdy skončit, zatímco jiní mají problém se „odlepit od země“.“ Výzkum na Rochesterské univerzitě zjistil, že lidé jsou motivováni buď „cíli přiblížení“, nebo „cíli vyhnutí se“.“

Ti, kteří patří do tábora s přístupem, jsou motivováni výzvami a neztrácejí čas snahou řešit problémy, které prostě nemají schůdné řešení. Jinými slovy, vědí, kdy skončit.

Lidé motivovaní vyhýbavými cíli se však mnohem více obávají neúspěchu. Chtějí se za každou cenu vyhnout neúspěchu, a tak se snaží pokračovat v práci i dlouho poté, co logika napovídá, že je čas pokračovat. To je obvykle mnohem méně produktivní způsob práce.

Vědět, kdy skončit, je dovednost, kterou se lze naučit. Pokud máte tendenci se na věcech zasekávat dlouho poté, co je zřejmé, že to, co děláte, nefunguje, můžete se trénovat, abyste to dělali lépe. Stačí si nacvičit odchod. Naštěstí život poskytuje spoustu příležitostí, jak to udělat. Zde je několik věcí, které bychom měli přestat dělat.

1. Přestaňte o sobě pochybovat. Sebevědomí hraje v úspěchu velkou roli. Společnost Hewlett-Packard provedla zajímavou studii procesu, kterým se lidé ucházeli o povýšení ve firmě. Ukázalo se, že ženy se o práci ucházely pouze tehdy, když splňovaly 100 % kritérií pro požadovanou práci, zatímco muži se o práci ucházeli, když splňovali 60 % kritérií. Výzkumníci postulovali, že jedním z (mnoha) důvodů, proč muži dominují ve vyšších patrech společnosti, je to, že jsou ochotni se pokusit o více pozic než ženy. Někdy k dosažení další úrovně stačí jen sebedůvěra. Trik je v tom, že musíte věřit, že to dokážete. Pokud o sobě pochybujete, nebude to fungovat. Předstírání sebevědomí prostě nepřináší stejné výsledky.

2. Přestat věci odkládat. Změna je těžká. Sebezdokonalování je těžké. Sebrat odvahu a jít za tím, co chcete, je těžké, a stejně tak je těžká i práce na tom, abyste to dokázali. Když jsou věci těžké, je vždy snazší rozhodnout se, že je budeme řešit zítra. Problém je, že zítřek nikdy nepřijde. Říkat, že to uděláte zítra, je jen výmluva a znamená to, že to buď opravdu nechcete udělat, nebo chcete výsledky bez tvrdé práce, která je s tím spojená.

3. Přestaňte si myslet, že nemáte na výběr. Vždy je na výběr. Jistě, někdy je to volba mezi dvěma věcmi, které se zdají být stejně špatné, ale stále je tu možnost volby. Předstírání, že žádná není, z vás dělá oběť, která na sebe dobrovolně bere plášť bezmoci. Chcete-li si hrát na oběť, musíte se vzdát své moci, a to nelze vyčíslit. Chcete-li uspět na nejvyšší úrovni, musíte se přestat vzdávat své moci.

4. Přestat dělat stále dokola to samé a očekávat jiný výsledek. Albert Einstein řekl, že šílenství je dělat stejnou věc a očekávat jiný výsledek. Navzdory jeho popularitě a břitkému vhledu se zdá, že existuje spousta lidí, kteří jsou rozhodnuti, že dva plus dva se nakonec bude rovnat pěti. Skutečnost je jednoduchá: Pokud budete postupovat stejně, budete mít stále stejné výsledky, bez ohledu na to, jak moc doufáte v opak. Pokud chcete jiné výsledky, musíte změnit svůj přístup, i když je to bolestivé.

5. Přestaňte si myslet, že se všechno vyřeší samo od sebe. Je lákavé myslet si, že se to nakonec všechno vyřeší, ale pravda je taková, že si to musíte zařídit sami. To má mnoho důsledků. Nečekejte, že si váš šéf všimne, kdy jste připraveni na povýšení, nečekejte, že na vás kolega přestane shazovat práci, když jste vždy ochotni ji udělat, a nemyslete si, že po vás někdo přestane šlapat, dokud to dovolíte. Všechno je ne se zázračně vyřeší samo; musíte být aktivní a převzít za sebe odpovědnost.

6. Přestat říkat ano. Každé ano, které vyslovíte, je kompromisem. Tím, že říkáte ano jedné věci, říkáte ne něčemu jinému. Říci ano pozdnímu setrvání v práci může například znamenat odmítnout posilovnu nebo čas strávený s rodinou. Výzkum provedený na Kalifornské univerzitě v San Francisku ukázal, že čím větší potíže máte s říkáním ne, tím větší je pravděpodobnost, že se u vás projeví stres, vyhoření, a dokonce i deprese. Říci ne je pro mnoho lidí skutečně velkou výzvou. Ne je mocné slovo, které byste se neměli bát používat. Když je čas říct ne, vyhněte se frázím jako např Myslím, že nemůžu nebo Nejsem si jistý. Říci ne novému závazku ctí vaše stávající závazky a dává vám možnost je úspěšně splnit. Když se naučíte říkat ne, zbavíte se zbytečných omezení a uvolníte si čas a energii pro důležité věci v životě.

Skloubit vše dohromady

Existují desítky způsobů, které nám stojí v cestě k dosažení našeho plného potenciálu. Pochybujeme o sobě, rozhodneme se, že je něco příliš těžké, nebo si řekneme, že si s tím uděláme starosti zítra. Pokud chcete opravdu uspět – a tím myslím skutečně uspět–Přestaňte se tolik soustředit na to, co byste měli dělat, a místo toho se pořádně podívejte na věci, které byste měli přestat dělat.

Jaké další věci by lidé měli přestat dělat? Prosím, podělte se o své myšlenky v sekci komentářů, protože se od vás učím stejně jako vy ode mě.