7 mocných návyků, díky kterým budete asertivnější

Každý chce být sebevědomější, ale ne každý ví, jak být asertivní. Asertivita se nachází přesně mezi pasivitou a agresivitou. Pokud se k vyjádření svého názoru stavíte pasivně, můžete působit submisivně. A pokud jste se svým názorem agresivní, můžete působit jako nepřátelský nebo ještě hůře jako tyran.

Pokud se však naučíte být asertivní, můžete se vyjádřit, aniž byste byli pasivní nebo agresivní, a budete mít větší šanci získat to, co chcete.

Zde je sedm jednoduchých způsobů, jak si pomoci k větší asertivitě.

1. Pochopit asertivitu.

Asertivita je mezilidská dovednost, při níž projevujete zdravou sebedůvěru postavit se za sebe a zároveň respektovat práva druhých. Když jste asertivní, nejste ani pasivní, ani agresivní, ale přímí a upřímní. Neočekáváte, že ostatní lidé budou vědět, co chcete, a tak si o to, co potřebujete, řeknete v klidu a s důvěrou.

2. Udržujte svůj komunikační styl v souladu.

Pokud jde o asertivitu, rozhodující je styl komunikace a klíčem je respektovat ty, se kterými se snažíte komunikovat. Věnujte pozornost řeči svého těla i slovům, která říkáte, a ujistěte se, že vaše slova, řeč těla a tón jsou v souladu s tím, co říkáte. Nikdy neočekávejte, že vám lidé budou číst myšlenky; pokud něco chcete, řekněte to, a pokud vám něco vadí, ozvěte se. Při vznášení požadavku nebo sdělování preferencí se tvářte sebevědomě. Postavte se rovně, trochu se předkloňte, usmějte se nebo zachovejte neutrální výraz tváře a dívejte se dotyčnému do očí.

3. Chápejte a přijímejte odlišnosti.

Asertivita neznamená, že budete odmítat názory druhých lidí. Stejně jako vyjadřujete svůj vlastní názor, pracujete na tom, abyste pochopili i jiné názory. Nedovolte, aby vás rozdíly rozrušily nebo rozzlobily; pamatujte, že rozdíly nemusí nutně znamenat, že máte pravdu vy a že se druhá osoba mýlí. Snažte se pochopit jejich úhel pohledu. Poslouchejte s respektem a nepřerušujte je, když mluví.

4. Mluvte jednoduše a přímo.

Při nácviku asertivity je důležité mluvit tak, aby to neznamenalo obviňování nebo aby se druhý člověk cítil provinile. Mluvit otevřeně svou pravdu by nemělo znamenat, že se ostatní budou cítit ukřivděně. Buďte jednoduchí, přímí a struční a říkejte to, co víte, že je pro vás pravdivé. Když se prosazujete, pamatujte, že méně je více. Udržujte své požadavky bez kličkování nebo zdlouhavého vysvětlování.

5. Využijte sílu „já.“

Chcete-li být asertivní, aniž byste působili nepřátelsky, používejte věty „já“. Zvykněte si říkat věci jako „Myslím si, že“ … “ nebo „Cítím se …. “ Nikdy nepoužívejte agresivní výrazy nebo fráze typu „Ty nikdy… “ nebo „Vždycky jsi…. “ Tyto výroky vyvolávají u ostatních lidí frustraci, zanechávají je rozladěné a uzavírají konverzaci. Výroky „já“ vám umožní být sebevědomý a asertivní, aniž byste se odcizovali a vylučovali ostatní lidi.

6. Zůstaňte v klidu.

Asertivita ve vás může vyvolat pocit vzrušení, ale vzrušení se někdy může jevit jako agrese. Naučte se při vyjadřování zachovat chladnou hlavu a klid; díky tomu budete sebevědomější a druhá osoba se uvolní. Nezapomeňte normálně dýchat a dávat pozor na řeč těla a oční kontakt. Buďte vzájemně přítomní. Klidná mysl, klidná řeč, klidné jednání – nejenže vám to dodá sebedůvěru, ale umožní to i druhému člověku zůstat klidný.

7. Nastavení hranic.

Hranice jsou pravidla a omezení, která si sami vytváříte a která vám pomáhají rozhodovat o tom, co si dovolíte a co ne. Nechcete, aby po vás lidé chodili, ale také nechcete, aby si o vás mysleli, že jste tyran. Nastavení hranic vám umožní poznat, kdy je třeba říci ano a kdy ne.

S asertivitou je to jako s jakoukoli jinou dovedností – abyste ji správně zvládli, je potřeba praxe a času. Pracujte na každé z těchto technik a brzy se budete cítit sebejistěji.