Nová rozsáhlá studie, které se zúčastnilo 347 077 lidí, právě odhalila, kolik kávy byste měli denně vypít. (Než zdravotní rizika převáží nad výhodami)

Možná čtete tento článek s telefonem v jedné ruce a šálkem kávy v druhé, nebo když se vydáváte z práce na schůzku s kolegou kvůli práci. Pokud je to tak, máme velmi dobrou zprávu – i když možná s malou výhradou.

V posledních několika letech vyšla řada studií, které ukazují, že pití kávy – vlastně pití velkého množství kávy – má významné zdravotní účinky. Někteří totiž naznačovali, že pití velkého množství kávy by mohlo být velmi prospěšné.

Velkou nezodpovězenou otázkou však bylo, zda existuje nějaké množství kávy, které je skutečně „příliš mnoho“.“ Nyní se zdá, že zbrusu nová studie, která zkoumala 347 077 pijáků kávy, našla odpověď: přesný počet šálků kávy, při kterém se mohou začít projevovat zdravotní problémy, a dokonce by mohly převážit nad přínosy.

Neschovávejme míč, Syntézou několika těchto dřívějších „pozitivních“ studií s novou z University of South Australia, která naznačuje horní hranici, můžeme dojít k ideálnímu číslu: Pět šálků kávy denně.

Tady je pozadí, nová studie a důvod, proč je pětka u kávy magické číslo.

Nejprve vypijte více kávy

Za prvé, přínosy. Studie za studií naznačují, že pití kávy je ze zdravotního hlediska skutečně prospěšné. Sám jsem jako kávový fanoušek v průběhu let sledoval několik z nich, mj:

  • Studie, v níž vědci financovaní Americkou kardiologickou asociací a Lékařskou fakultou Coloradské univerzity zjistili, že riziko srdečního selhání nebo mozkové mrtvice klesá o 8 procent s každým dalším šálkem kávy denně.
  • Britská studie na 498 123 lidech zjistila, že ti, kteří obvykle pijí kávu, mají o 10 až 15 procent nižší pravděpodobnost úmrtí během jakéhokoli desetiletého období než ti, kteří kávu nepijí.
  • Studie Stanfordovy univerzity, která sledovala 100 lidí po dobu několika let a zjistila, že pijáci kávy mají tendenci žít déle než ti, kteří kávu nepijí. Zde se objevila teorie – sice jen teorie, ale přece jen – že zvýšená konzumace kofeinu může působit proti „základnímu zánětlivému mechanismu spojenému s lidským stárnutím“.“
  • Španělská studie zjistila, že pití čtyř šálků kávy denně vedlo u účastníků studie k o 64 procent nižšímu riziku úmrtí ve srovnání s těmi, kdo kávu nepijí.

Pokud si přečtete všechny tyto studie, dojdete k názoru, že pití až čtyř šálků kávy denně by mohlo mít významné zdravotní přínosy.

Ale pokud jsou čtyři dobré, co takhle pět?? A když je pět dobrých, proč ne deset?

Ale pak se zastavte u pěti

Ačkoli se považuji za docela seriózního pijáka kávy, pravdou je, že bych málokdy překročil tři šálky za den: jeden nebo dva k snídani a možná jeden odpoledne.

Podle této nové studie z Jižní Austrálie mám však ještě nějaký prostor, než se dostanu do nebezpečné oblasti. Problémem, jakmile ho dosáhnete, je okamžik, kdy zvýšená stimulace může vést k srdečním onemocněním.

„Aby si lidé udrželi zdravé srdce a zdravý krevní tlak, musí omezit pití kávy na méně než šest šálků denně — na základě našich údajů bylo šest zlomovým bodem, kdy kofein začal negativně ovlivňovat kardiovaskulární riziko,“ uvedla profesorka Elina Hyppönenová z Australského centra pro přesné zdraví, jedna z autorek studie.

Konkrétně, jakmile dosáhnete šesti šálků kávy denně, zvyšuje se podle studie riziko srdečních onemocnění o 22 procent.

Studie byla publikována v březnovém vydání časopisu 2019 The American Journal of Clinical Nutrition, a zveřejněné minulý týden.